Nowy rok, nowe nadzieje i nowe plany. Planujmy więc.
Jako, że stałem się z czystego wyrachowania posiadaczem nieco przechodzonego motocykla 124 cm3 marki Peugeot Sum-Up (właściwie jest to pełnokrwisty chinol marki Sinnis Matrix II z silnikiem 4T GY6 152 QMI, ale znaczek lwa na owiewce i dwie naklejki twierdzą inaczej, co akurat mi nie przeszkadza, bo czasami lubię być poklepywany po pleckach przez innych... *kupujących świat oczyma*), to wypada też coś przy nim podłubać. :D
Dane było mi tym wozidłem już kilka kilometrów zrobić, ale prędkość maksymalna rzędu tych 85 km/h, jakoś do mnie nie przemówiła i chcę co nieco poprawić, obowiązkowo.
Przebudowa ma być w stylu... Wilmat rulez. :D
Już znacznie wcześniej, jeszcze przed zakupem wspomnianego modelu, przeszukałem ofertę Wilmatu pod kątem części zamiennych do silnika 124 cm3_4T GY6 152 QMI, silnika 149 cm3_4T GY6 157 QMJ oraz dostępnych gratów do tuningu wspomnianych (tuning 125 N.A., co można sobie tłumaczyć jako naturally aspirated - silnik wolnossący w przeciwieństwie do supercharged albo turbocharged).
Dzięki takiemu zapisowi, udało mi się odnaleźć w obrocie detalicznym części tuningowe z katalogu WM Motor, tutaj podam link do strony z najbardziej przystępnymi cenami jakie znalazłem:
http://mojskuter.net/czesci-do-skuterow/s-Tuning%20125%20N.A.
Plany mam takie, aby właśnie te części włożyć do swojego silnika GY6. Ale to obecnie tylko plany, chociaż już konkretne.
Drogi są jednak dwie. Przyoszczędzić trochę kasy i wsadzić całą serię, ale od 150-ki (cylinder 57,4 mm, głowica, wałek rozrządu) czy też szarpnąć się na cylinder 59 mm (niemieckie źródło twierdzi, że to jest pojemność 165 cm3) + głowica dedykowana do 59 mm + gaźnik fi 3o + duży króciec do 30-ki. Leci w ten sposób siedem stówek ze taki zestaw względem dwóch stówek za serię od 150-ki. Sporo siana. :(
Ciągnie mnie jednak do tej większej pojemności, tytułem... maChina power i niech tam i te pół litry zeżre więcej na sto kilometrów, a co tam. :D
Co do gaźnika, to bardziej mi przypasował jednak ten z quada (większy, bo już 30-ka, tańszy i równie kompaktowy jak seryjna 24-ka, należy tylko dobrać właściwą dyszę):
http://mojskuter.net/czesci-do-skuterow/uklad-paliwowy/p-2/o-3/id-15042-gaznik-atv-xy200st-9-gy6-180cc
Trzeba będzie pomyśleć, jak go zgrać z gumą puszki filtra powietrza (rozważam też opcję z innym filtrem i z inną puszką). Stożka (nawet gąbkowego) nie przewiduję wsadzać.
Króciec dolotowy o większej średnicy pod większy gaźnik również jest wskazany, jednak cena zakupu za taki kawałek metalu z dużą dziurą jest dość wysoka.
Cylinder ma średnicę 59 mm i ma wejść bez problemu w karter silnika 125-ki (średnica fabryczna otworu to 62 mm). Cieniutka ta tuleja cylindra, ciekawe jak to się będzie sprawowało w praktyce po tych kilku tysiącach kilometrów. Trochę zastanawiające i jak to sobie poradzi z odprowadzaniem ciepła przy seryjnym wentylatorze nadmuchu? Jest inny profil użebrowania cylindra, ale czy nie trzeba będzie kombinować z chłodnicą oleju aby? A to minimum kolejna stówa do tego biznesu, tytułem:
http://mojskuter.net/czesci-do-skuterow/s-xy200st-9/id-14847-chlodnica-oleju-atv-xy200st-9
Głowica ma być też odpowiednia pod ten cylinder (większe zawory z większymi kanałami w głowicy). Na foto tej głowicy zawory wyglądają jak z nierdzewki. :-)
Seryjna głowica 125-ki odpada całkowicie, za dużo z nią rzeźby i tłok może grzmocić o zawory (takie mam spostrzeżenia po oględzinach już zdemontowanej).
Tutaj mnie to nieco zastanawia, czy zwykła głowica od 150-ki poddana portingowi (obróbce i powiększeniu kanałów) nie była by wystarczająca. Tuningowa to trzy stówy, ta od 150-ki to pewna stówa i seryjny wałek rozrządu w komplecie. Czy skórka tutaj jest warta wyprawki? Kolejny dylemat.
Idziemy dalej, tłumik. Tłumik tuningowy do 150-ki GY6 to dwie stówy. :(
Seryjny, obecnie ma wspawane dość wąskie kolanko, tuż na wylocie z głowicy (duże ograniczenie dla sprawnego opróżniania cylindra) i malutkiej średnicy *kikutek* na wylocie, co skutecznie zabija moc, nawet takiej 125-ki.
Plan mam taki, aby to przeprojektować niewielkim kosztem (wyciąć co trzeba i wspawać co należy).
Zabieg ma być prosty, tani i skuteczny. Zobaczymy w praktyce, jak to pójdzie.
Wał korbowy chyba zostaje (kilka tysiaków przebiegu), chociaż może tę stówę i trzy dychy na uszczelki i uszczelniacze by odżałował. Trzeba go dobrze sprawdzić pod kątem obecnych luzów i zobaczymy.
Dalej, wariator, obecnie siedzi seria w przyzwoitym stanie, ale chyba już niedługo, pasek Mitsuboshi 20.1x845 sprawdził się dość dobrze, ale ma już tylko 18 mm szerokości i przez to nie wchodzi na szczyt wariatora. Podlega więc wymianie.
Sprzęgło, obecnie działa dość dobrze, zobaczymy jak poradzi sobie z większą pojemnością.
Trzeba pomyśleć co ze sprężyną centralną i jak to zagra z tuningowym wariatorem i twardszymi sprężynkami sprzęgła z tego sprzedawanego zestawu. I czy wagę rolek da się z marszu sensownie dobrać do wagi moto (115 kg)?
Przełożenia wtórne muszą zostać zmienione, większy cylinder to też większa moc, a prędkość maksymalna 90-95 km/h to jednak za mało. Wilmat oferuje tylko jeden zestaw (trzeba dowiedzieć się z jaką ilością zębów i policzyć, ile to da na V-maxie i czy to będzie optimum).
Naraku na Racing Planet oferuje większy wybór w zakresie doboru zestawu przełożeń wtórnych do dużego GY6 (cena zakupu jest nieco wyższa).
Moduł zapłonowy podlega już z zasady wymianie na inny, muszę ogarnąć temat i dobrać coś o lepszych parametrach (może nabyć taki z regulacją i pokombinować z ustawieniami).
Cewka zapłonowa seryjna wylatuje od razu, zastąpię ją cewką z Forda Sierry (może z Audi 80), łącznie z oryginalnym kablem i fajką (temat stosowania cewek samochodowych przerobiłem już w Bassie i Metro City z pełnym powodzeniem).
Świeca irydowa Awina, tania, ale przyzwoita (sprawdziła się w Routerach w połączeniu z cewką z Forda). :D
Co by tu jeszcze? Coś mi umknęło, coś pominąłem, czegoś nie dopatrzyłem? Prześpię się z tym tematem, może coś się jeszcze rozjaśni.
Ten wątek można potraktować jak monolog jednego człowieka, ale jeżeli ktoś będzie miał chęć, ochotę i wiedzę z zakresu tuningu dużego GY6 (125-ki i 150-ki) i coś pożytecznego jest w stanie wnieść do powyższego tematu to zapraszam. :D
Właśnie ze względu na ceny części i ich dostępność wybrałem Wilmat (WM Motor) i to na nim będę opierał tę przebudowę z wszelkimi późniejszymi tego potencjalnymi konsekwencjami. :D
Poza wspomnianym wcześniej zestawem przełożeń wtórnych firmowanych przez Naraku nie biorę pod uwagę zakupu żadnych innych podzespołów z tej półki cenowej. :(