Czyli pierwsze 30km powinniśmy jechać na max prędkości(45km/h) z przerwami co 10km?? i nie kupować super oleju tylko jakiś taki normalny?? jak długo docierać skuter?
Dobra robota ale bajki z olejem mineralnym i GMP mają niewiele wspólnego z rzeczywistością ;]
W artykule było napisane że prędkość maksymalna podczas docierania to maks 40 km/h. Przyjmuje się że docieranie trwa od 1000 do 2000 km. br3w - to nie bajki tylko prawda. Olej mineralny jest lepszy w trakcie docierania. Zauważyłem że w serwisie moto na pierwsze zalanie silnika mają olej mineralny a na kolejne syntetyk. W moim Romecie po ostrożnym docieraniu powstał dość wysoki próg spowodowany zbyt niskimi obrotami podczas docierania. Na kolejnej głowicy tego błędu nie popełniłem.
http://forum.scigacz.pl/about3145.html&highlight= Zapraszam do przeczytania Ja tak dotarłem już dwie maszyny, efekt ,super. Przejechane 15000 i 8000 każdy jedzie dobrze. Lecz zawsze jest ryzyko. I koszt dość spory. W trzeciej maszynie zastosuję ceramizer zgodnie z zaleceniem producenta lecz tylko do 100km. I wymianie oleju po 30km, następnie olej i ceramizer 100 km i znowu olej i ceramizer do 300. Koszt ceramizera to 66 zł.
Jak wspomniałem na początku arta całość jest napisana m.in. na podstawie metody MotoMana, jednak i on w kilku miejscach pisał bzdury. Wg niego dobre docieranie sprawia, że tłoki są czyste jak nowe, a złe docieranie powoduje, że pomiędzy pierścieniami jest brud. Tak naprawdę to pomiędzy pierścienie docierają gazy spalinowe, dlatego w tym miejscu tłok jest ciemniejszy :). Tym niemniej dobrze, że ktoś napisał pierwszy o tym tabu motocyklowym, bo inaczej pewnie masa ludzi docierałaby pojazdy jak w instrukcji.
Docieranie silnika 4T lepiej przeprowadzić na oleju mineralnym w klasie jakości SF do SG, oleje wyższych klas powodują większy poślizg i okres docierania się wydłuża. Druga sprawa, jeżeli silnik 4T jest produkcji chińskiej, czyli bez skutecznego filtra oleju, dalsza jazda po okresie docierania też powinna być na oleju mineralnym z małą ilością dodatków myjących.
Jak kupowałem nówkę New Dinka i zapytałem w serwisie o instrukcję docierania zapisaną w instrukcji użytkowania to mechanik się zaśmiał i powiedział, ze jak chcę zamulić skuter to droga wolna. Dokładny cytat - “zmienne obroty, od czasu do czasu dać mu w palnik ale nie za długo a po 300-400 km można śmigać ile dusza zapragnie, broń Boże nie trzymać go na niskich obrotach cały czas”. Podziałało
przeczytałem w instrukcji 2008r. moto Yamaha JogR, że polecają do tego 2T (zarówno chłodzonego powietrzem jak i cieczą) oliwę Yamalube 2. Jaką to ma specyfikację? Chyba w zupełności wystarczającą. Chyba.
Jest też trochę o docieraniu, jak to wygląda w moto od Yamahy… Do czterosuwowego skuterka XF50E zalecają olej motocyklowy jakości conajmniej API SG JASO MA o lepkości od 10w30 do 20w50 (bez specyfikacji dizlowskiej CD -czyli musi to być olej do moto 4T a nie do auta). Wymiana oliwy co 3000km, czyszczenie sitka co 6000km.
A jak to jest z docieraniem 2T? Też na mineralnym?
Wydaje mi się, że tutaj w można dać półsyntetyk, ale jakimś super-znawcą 2T nie jestem ;). Jak ktoś ma dozownik oleju to można jeszcze trochę oleju dolać do baku, tak w proporcji 1:100, czyli 100x mniej oleju niż paliwa (50mL na 5L wachy) - większa ilość oleju na dotarciu nie zaszkodzi. Jak nie ma dozownika to (z tego co pamiętam) standard to 1:50 + to co powyżej (czyli 100mL + 50mL).
Yamaha POleca do 2T oliwę ‘Yamalube 2S’ podczas całego okresu eksploatacji.
Znalazłem mały błąd. Pod zdjęciem po prawej stronie gdzie jest pokazany zatarty tłok pisze : “Zatarty cylinder za sprawą przegrzania i nieprawidłowego smarowania”. Zamiast “Zatarty cylinder” powinno być “Zatarty tłok”. Pozdrawiam.
2T docierałbym na syntetyku i po dotarciu też na syntetyku, np Castrol R2 Racingbike
Oj tam, tylko ten Castrol. Ja wolę Shell Advance Ultra. A mój skuter lepiej chodził na Orlen 2T Semisyntetic niż na tym rajdowym Castrolu.
witam 2mc temu kupiłem nowego chinczyka 125 ale nim nie jezdziłem(problemy z dokum)stał na ogrodzie i co pare dni odpalałem go na 20min. teraz nim jeżdze i stosuje się do tego art. jak bardzo mogłem mu zaszkodzić przez odpalanie go bez jazdy- i jak terz mogę sobie pomóc diziękuje
czyli pierwsze 4 wymiany oleju do 1000km i silnik powinien być dotarty? Do 1000km ma jeździc na mineralnym tak? Hmm ciekawe co powiedzą mi w serwisie na ten temat.planuje zakup chińczyka 4t 50.
Przeczytałem początek artykułu do słów o honowaniu i dalej już nie było sensu czytać. Autor jak to się mówi “słyszał że dzwony biją , tylko nie wie w którym kościele”. Autor opisuje tu honowanie jako celowe gwintowanie cylindra przed dotarciem aby pierścienie się dotarły (i tu pobladłem). Otóż honowanie to nie jest żadne gwintowanie tylko wygładzanie nierówności cylindra po procesie regeneracji czyli potocznie nazywanym “szlifem cylindra” przetoczeniu culindra. na takim przetoczonym cylindrze nóż tokarki zostawia nierówności które należy wygładzić. Gładkość gładzi cylindrowej po honowaniu powinna odpowiadać 9 klasie gładkości (średnia arytmetyczna wysokość mikronierówności powinna mieścić się w granicach 0,005-0,008 mm, a po spolerowaniu 10 klasie gładkości (średnia wysokość mikronierówności 0,003-0,006 mm). Tłumacząc to na bardziej bezpośredni język przehonowana powierzchnia nie może mieć wyczuwalnych dotykiem nierówności, jedynie może być pokryta drobnymi, nieregularnymi ryskami, trudno dostrzegalnymi gołym okiem. Po przepolerowaniu powierzchnia gładzi ,powinna być niemal lustrzanie gładka. Tak więc cała reszta artukułu jest poparciem niewiedzy i raczej przyniesie więcej złego niż dobrego.
Portal tworzony jest przez entuzjastów i amatorów skuterów i techniki skuterowej, ale jak najbardziej fachowcy mogą się na nim wypowiadać. Na górnej belce widnieje przycisk “Napisz artykuł” - nie ma problemu, aby napisać coś “rzetelnie zgodnie ze sztuką”. Cały artykuł ma przybliżyć kompletnym laikom jak to generalnie wygląda. Wątpię, aby ktokolwiek teraz kupował zestaw do honowania home made i się w to bawił, bo nie po to jest ten artykuł. I, szczerze, drażni mnie gdy ktoś wyraża krytykę a nie kwapi się, aby zrobić coś lepiej. Zapraszam do napisania profesjonalnego artykułu o docieraniu panie fachowcu, a wtedy na pewno mój laicki art, napisany po liźnięciu wiedzy z paru książek wykasujemy. Podołasz wyzwaniu?
Do silnika skutera można wykorzystać olej samochodowy. Dzięki bardzo za fachową pomoc na forum, gdy kiedyś o to pytałem … Udzielono mi odpowiedzi, aby nie lać takiego oleju, chodź byłem przekonany, ze mogę taki wlać.