Grzanie się na postoju, aprilia atlantic 125, silnik Piaggio leader

Witam, ostatnio zakupiłem skuter aprilia atlantic 125 z 2010r na gaźniku z silnikiem piaggio leader 125 (x8, x9) 25tys przebiegu, Problem jest w tym że gdy jade z prędkością powyżej 60kmh jest wporzadku, lecz gdy tylko stanę na światłach , np złapią mnie dwa światła, temperatura idzie w górę na czerwone pole aż do załączenia się wentylatora i tak się utrzymuje, dopóki znów nie przejade z 1km z prędkością powyżej 60kmh.

Układ odpowietrzany, termostat sprawdzany, wszystkie węże wraz z chłodnica są gorące. Macie jakieś pomysły?

kamień w chłodnicy, zasyfiona chłodnica i brak przewiewu przez nią, uszkodzona pompa

Zalany płynem chłodnica wygląda jak nowa, a jeśli chodzi o pompę też nad nią myślałem ale skoro jest chłodnica i wszystkie węże gorące.. To przepływ i jakieś krążenie musi być... Jak jeszcze można sprawdzić pompę wody?

to że coś wygląda jak nowe nie znaczy że w środku nie jest masakra.
Może jeszcze padać uszczelka pod głowicą.

Wombat napisał:

to że coś wygląda jak nowe nie znaczy że w środku nie jest masakra.
Może jeszcze padać uszczelka pod głowicą.

Sprawdzę jeszcze Tą chłodnice, a jest jakiś sposób sprawdzić czy może to być wina uszczelki pod głowicą? Oprócz rozebrania czy jej wymiany?

sprawdza się płyn chłodniczy na zawartość spalin, ew. zdejmuje korek w zbiorniczku i patrzy czy wali bąbelkami

Wombat napisał:

sprawdza się płyn chłodniczy na zawartość spalin, ew. zdejmuje korek w zbiorniczku i patrzy czy wali bąbelkami

W zbiorniczku spokojnie nic się nie dzieje, może sprawdzę jeszcze Tą pompę ściągnę wąż zobaczę czy będzie ganiac płyn :..

Chłodnica , pompa wszystko gania, nie mam pojęcia już co to może być, jest optymalna temperatura kiedy termostat puszcza płyn,
(wskaźnik lekko poza połową)
I tak na postoju mija 6min i temperatura zaczyna dochodzić do czerwonej kreski. Poczym załącza się wentylator i zbija nie pozwala wejść na czerwone. Zrobiłem na próbuje wentylator na włącznik sam załączam, i gdy temperatura zaczyna już sięgać czerwonego włączam w ciągu 3min zbija do optymalnej temperatury.. Tylko na postoju gdyż podczas jazdy sama spada.. Zrobiłem sobie wiatrak na włącznik.. I będę jeździł,( włączam tylko Gdy stoje z 6-10min) inaczej już nie mam pomysłów.

wg mnie albo walnięty termostat albo niedrożna lub zapchana (finy zapchane) chłodnica.
Przecież to powinno działac tak że termostat otwiera się przy tych 85 stopniach i jeżeli temperatura w układzie dalej rośnie to włącza się wiatrak chłodnicy (i od tego momentu już niejako ci temperaturę zbija - wiec ta część jakoś działa) i temperatura się minimalnie zmienia..
Wiec albo ten wiatrak chłodnicy sam włącza się zbyt późno albo wymiana ciepła przez chłodnice jest nędzna - skoro wentylator na postoju potrzebuje 3 min. na zbicie temperatury. To powinno trwać kilka sekund. Chłodnica może być zawalona wewnątrz (kamień) lub z zewnątrz. termostat może się otwierać za późno lub za mało - na ogrzane rur wystarczy ale na szybką wymianę płynu już nie. Pomacaj chłodnice - gdzie jest gorąca a gdzie nie. Być może ktoś wlał jakiegoś uszczelniacza w płynie lub robił inną domorosłą naprawę załatwiając jej połowę powierzchni czynnej. A może masz założoną nową chłodnice (pisałeś że wygląda jak nowa). Może nowa ale nie od tego modelu.. np za cienka.
Porównaj wymiary tej co masz z jakimś zdjęciem oryginalnej.

Układy chłodzenia są z reguły przewymiarowane - tzn dobrane tak że prędzej silnika nie dogrzejesz niż go zagotujesz.
Jeżeli temperatura kiedy już spada to spada do prawidłowej wartości i nie niżej to można zakładać że termostat jest ok. Jest tylko problem z odprowadzeniem nadmiaru ciepła kiedy termostat się otworzył.
Pozostaje pompa wody i chłodnica. O chłodnicy pisałem. Co do pompy to często ludziki leją do układów chłodzenia wodę a z tej się wytrąca kamień. Jeżeli masz pompę wody z plastikowymi łopatkami to jest szansa że ten kamień bardzo mocno wytarł te łopatki i pompa pracuje tylko na 1/3 gwizdka (aluminiowe lub żeliwne też się mogły zużyć ale wolniej). Znowu porównanie zdjęcia oryginalne części i tej co masz coś powie.
Ale na moje oko i z mojego doświadczenie jeżeli potrzebujesz wiatru o prędkości 60km/h albo 3 minut pracy wentylatora na POSTOJU kiedy silnik ledwo ledwo produkuje ciepło to naprawdę wydajność chłodnicy jest nędzna.

Jeśli chodzi o przepływ przez chłodnice jest bardzo dobry.., może potrzebuje 3min dlatego że ta chłodnica jest nie prosto za kołem a pod spodem gdzie się trzyma nogi leży w poziomie a do niej jest przeprowadzany tunel który idzie z przedniego nadkola żeby wiatr ją ochladzal. Chłodnica na 100% od tego modelu, 25tys przebiegu, hmm raczej obstawialbym pompę.. Termostat wykluczam bez niego jest tak samo, z tym że jak włączę wiatrak to temperatura spada jeszcze niżej niż z termostatem. Skuter był zalany płynem tak przyjechał z Francji. Gdy wiatrak załącza się przez czujnik pracuje on dosłownie z 10-30sekund maksymalnie, dlatego zrobiłem na przycisk i wtedy gdy dłużej działa zaczyna zabijać temperaturę.. Kurcze coś mi się zdaje że została tylko pompa o której wspominasz i słabo pompuje ciecz. Czy w takim wypadku wystarczy zakupić reparturke pompy wody? Zestaw naprawczy? Wystarczy chyba tylko zdjąć pokrywę gdzie idą węże? Nie trzeba rozpolawiac silnika z tego co tak widzę.
Ps, dziękuję za zainteresowanie się tematem i pomoc.

U mnie dopiero po czyszczeniu (zewnętrzne głównie - owady itd) chłodnicy i wymianie termostatu problem przegrzewania ustał.
Mam dokładnie ten sam silnik co ty, tyle że M234M czyli 200cc. Więc to może być dla ciebie spora wskazówka ;)

NitroX123 napisał:

Jeśli chodzi o przepływ przez chłodnice jest bardzo dobry.., może potrzebuje 3min dlatego że ta chłodnica jest nie prosto za kołem a pod spodem gdzie się trzyma nogi leży w poziomie a do niej jest przeprowadzany tunel który idzie z przedniego nadkola żeby wiatr ją ochladzal. Chłodnica na 100% od tego modelu, 25tys przebiegu, hmm raczej obstawialbym pompę.. Termostat wykluczam bez niego jest tak samo, z tym że jak włączę wiatrak to temperatura spada jeszcze niżej niż z termostatem. Skuter był zalany płynem tak przyjechał z Francji. Gdy wiatrak załącza się przez czujnik pracuje on dosłownie z 10-30sekund maksymalnie, dlatego zrobiłem na przycisk i wtedy gdy dłużej działa zaczyna zabijać temperaturę.. Kurcze coś mi się zdaje że została tylko pompa o której wspominasz i słabo pompuje ciecz. Czy w takim wypadku wystarczy zakupić reparturke pompy wody? Zestaw naprawczy? Wystarczy chyba tylko zdjąć pokrywę gdzie idą węże? Nie trzeba rozpolawiac silnika z tego co tak widzę.
Ps, dziękuję za zainteresowanie się tematem i pomoc.

A ja normalnie bedę się upierał i tak przy chłodnicy :). Wszystkie (ale dosłownie wszystkie) przypadki przegrzewania się na postoju które znam to niedrożna chłodnica

Dzięki za wskazówki, Widzę że znów czeka mnie rozbiórka plastików i sprawdzenie tej chłodnicy konkretnie , wsumie od spodu była ładna a od góry gdzie jest osłona jej nie widziałem.. Może faktycznie jest zabrudzona..., napewno gdy lałem płyn bez problemu wlewalem jednym króćcem, to drugim spokojnie wylewal się płyn.

A tak poza tym, prędkość mojej atlantic to taka 75-80kmh żeby utrzymać porywach do 90kmh,lecz trochę dużo ma już obroty, ludzie piszą w ogłoszeniach że v max 120kmh itd, a 100-110 na prostej praktycznie rzadko osiągnąć jedynie z górki jak na filmie od 90 zaczyna się z górki, co sądzicie o tym przyspieszeniu? Ja sam ważę 110kg.. (wariator bez śladów zużycia, rolki również, sprzęgło i dzwon jak nowe , pasek wydaje się być okej)
Link https://youtu.be/kJBOb4xrL7w

ta z filmiku się bardzo cięzko zbiera.
Ale z tego co widze to one się ogólnie dość cięzko zbierają - 199km swoje robi. Dlatego w ten Vmax 120 to ja nie wierze (chyba że licznikowy - ale to zalezy jak komu licznik kłamie). Już eademowa bardziej - ale on ma 200cm
Tutaj kilka róznych przyśpieszeń atlanticów 125 zapewne z różnych roczników
ta dość ciężko https://www.youtube.com/watch?v=bOE0vcM1oJ4
ta lżej jakoś i chyba najbardziej poprawnie https://www.youtube.com/watch?v=UWRYbtRflFU
ta się zbiera dość cieżko ale z to ponad 120 licznikowe robi https://www.youtube.com/watch?v=AJl7QDgvHDM
w każdym razie 125tki raczej mają dużego i widocznego kopa 0-60 a potem jest ciężej- i raczej tak mają ustawiane napędy a w twoim jest walka o licznikowe 60

Wombat napisał:

ta z filmiku się bardzo cięzko zbiera.
Ale z tego co widze to one się ogólnie dość cięzko zbierają - 199km swoje robi. Dlatego w ten Vmax 120 to ja nie wierze (chyba że licznikowy - ale to zalezy jak komu licznik kłamie). Już eademowa bardziej - ale on ma 200cm
Tutaj kilka róznych przyśpieszeń atlanticów 125 zapewne z różnych roczników
ta dość ciężko https://www.youtube.com/watch?v=bOE0vcM1oJ4
ta lżej jakoś i chyba najbardziej poprawnie https://www.youtube.com/watch?v=UWRYbtRflFU
ta się zbiera dość cieżko ale z to ponad 120 licznikowe robi https://www.youtube.com/watch?v=AJl7QDgvHDM
w każdym razie 125tki raczej mają dużego i widocznego kopa 0-60 a potem jest ciężej- i raczej tak mają ustawiane napędy a w twoim jest walka o licznikowe 60

Zaraz założę ciutkie cięższe rolki i nagram film ale to jeszcze gorzej będzie.., zrobię zdjęcia, może zmierze kompresje jak pożyczę manometr, jaka powinna być?, mi się wydaje że siłę ma tylko bardziej są obroty takie same a prędkość powoli rośnie jakby pasek się slizgał.. Ale to tylko moje odczucia, Hmm miałem wcześniej lekki skuter Malaguti f12 na 50cc tylko ze sportowy wydech wariator sprzęgło i przyspieszał podobnie a nawet lepiej. Ale on był lekki..

z cięższymi będzie jeszcze gorzej zapewne

Poprzedni Film był na org. rolkach z tym że dla testu włożyłem tylko 4 rolki na przeciw siebie no i może do tych 60 było trochę lepiej ale później gorzej przyśpieszał i bardziej wył niż przyśpieszał po założeniu oryginalnych 6 rolek przyspiesza tak jak na poniższym filmie. :
https://youtu.be/0S06aa0dRpw

Hmm może ciut wolniej ale za to obroty przy prędkości 80-90 są mniejsze co się wiążę z mniejszym spalaniem i na prostej 100km/h tez się rozpędzi wiec myślę ze chyba aż takiej tragedii niema.. I pewnie możliwe ze to przez pasek.. niestety jest on w złym stanie.. możliwe ze przez niego osiągi są gorsze ? tutaj zdjęcia wariatora i reszty oraz film komu co lepiej pasuje :
Zdjęcia : https://goo.gl/photos/NQgCQ5sz4Vsh6xBg6
Film klikać na jakość HD : https://youtu.be/tNpNQ_xNeDw

i na koniec pytanie wpisując pasek aprilia atlantic 125 wyskakują mi rozmiar 22.5, ten co mam pisze na nim 21.5 ? może mój pasek jest nieprawidłowy ?

Moim zdaniem silnik 200cc to minimum dla Atlantica. To granica sprawności (żeby nie być zawalidrogą) przy dwóch osobach. U mnie max speed to 130 licznikowo. Realnie wg GPS to 120. Ale nie jest to prędkość do podróży dla tego pojazdu. 100km/h jest przelotową która ma sens. Domyślam się, że dla 125tki przelotowa będzie niższa.

eadem napisał:

Moim zdaniem silnik 200cc to minimum dla Atlantica. To granica sprawności (żeby nie być zawalidrogą) przy dwóch osobach. U mnie max speed to 130 licznikowo. Realnie wg GPS to 120. Ale nie jest to prędkość do podróży dla tego pojazdu. 100km/h jest przelotową która ma sens. Domyślam się, że dla 125tki przelotowa będzie niższa.

Właśnie tak dla 125 jak przed chwilą jechałem to Prędkość przelotowa 80-90 (-5km/h) oszukanie licznika, przyspieszenie nie zarewelacyjne ale, gdy już osiągnie prędkość spokojnie można ją utrzymać.. zastanawia mnie ta sytuacja z paskiem może on ogranicza przyspieszenie i osiągi , na pewno go wymienię.. Lecz nie wiem jaki na starym pisze 21.5 na aukcjach wszędzie podają 22.5, wychodzi na to że miałbym nieprawidłowy pasek?..

No z paskiem też miałem przeboje. Dopasować go poprawnie to dramat. Teraz mam dobry wymiar (nie pamiętam jaki, musiałbym zobaczyć na etykietę) w porównaniu do poprzedniego zbyt wąskiego.
http://czesciaprilia.pl/katalog_aprilia/aprilia/skutery/ATLANTIC%20125-200-250%202003-2006.htm
czyli jak wynika katalogu masz nominalnie inny pasek (i pewnie wymiar) niż ja
AP8580246 V-belt Technical Specifications: 200 cc version (M234M)[200]
AP8580247 V-belt Technical Specifications: 125 cc version (M245M)[125]
AP8580261 V-belt Technical Specifications: 250 cc version (M361M)[250]
*
luknij na stronę Dayco
http://web.daycogarage.com/catalogue/pl-pl/search-model?a=1