O filtrach powietrza tzw. stołkach coraz powszechniej montowanych w skuterach zarówno poddanych tuningowi silnika jak i zupełnie seryjnych napisano i powiedziano już bardzo dużo. Jednak nasze obserwacje i doświadczenie warsztatowe pozwala stwierdzić, że zagadnienie zastosowania stołka i samodzielny prawidłowy montaż jest sporym problemem. Zaobserwowaliśmy wyraźny wzrost sprzedaży filtrów stożkowych w naszym sklepie, ale także co gorsza zwiększony popyt na tłoki i pierścienie tłokowe. Wnioski nasuwają się same, a często sami klienci potwierdzali nasze przypuszczenia, moda na stożki, niedbały montaż i brak prawidłowej regulacji gaźnika powodowały więcej strat i kłopotów niż korzyści z takiej formy poszukiwania dodatkowych KM mocy. Zastosowanie stołka ma większy lub mniejszy sens, a decyzja o montażu jest najczęściej spowodowana: - upodobaniem klienta, który stosując stożek w seryjnym skuterze stara się nadać sportowy charakter swojej maszynie lub traktuje manewr taki jako konieczność np. brak oryginalnego filtra. - gdy zabieg taki jest traktowany jako uzupełnienie większego tuningu silnika, np. zmiana cylindra na 70cc i gaźnika na większy. W obu przypadkach należy przestrzegać żelaznych zasad i prawideł jakie towarzyszą wszelkim modyfikacją układu zasilania. Dobór odpowiedniego stożka, szczelne połączenie z gaźnikiem, oraz odpowiednią regulacją gaźnika. Jak dobrać filtr stożkowy- na co szczególnie zwrócić uwagą. Zasadnicza sprawa to materiał filtrujący stożka. Zdecydowanie najbardziej odpowiednie, bezpieczne i praktyczne będą filtry gąbkowe. Nasączona olejem gąbka gwarantuje w najwyższym stopniu pełne wychwycenie nawet najdrobniejszych drobinek kurzu i pyłu a zastosowanie specjalnych preparatów do nasączania z właściwościami dyspersyjnymi dla wody czynić je w 100% zabezpieczonymi. Jeśli jest taka możliwość zawsze należy umiejscowić stożek gdzieś pod osłonami skutera lub zastosować model z osłoną w przypadku intensywnej eksploatacji po drogach gruntowych i w dużym zapyleniu. Należy sprawdzić jakie są możliwości czyszczenia gąbki lub wkładu filtrującego. Uwaga ! do mycia należy stosować benzynę ekstrakcyjną, po użyciu której gąbka nie traci swoich właściwości, następnie dobrze jest wypłukać wkład pod gorącą wodą z płynem do mycia naczyń i dokładnie wysuszył. Zabezpieczamy olejem tylko suchą gąbkę. montaż i połączenie z gaźnikiem. Najważniejsza rzecz – stożek musi był na 101% szczelnie i trwale połączony z gaźnikiem. Możliwości i sposobów jest wiele. Jeżeli jest problem z bezpośrednim osadzeniem stołka na gaźniku z powodu braku miejsca lub różnicy średnic wyjść do łączenia, proponują wykorzystać i dopasował łącznik z węża gumowego. Takie rozwiązanie jest o tyle praktyczne iż pozwala usytuował filtr w dogodnym osłoniętym miejscu, a na dodatek zacięniżta opaskami guma łącznika będzie amortyzowała drgania i zabezpieczy stożek przed luzowaniem się i nie kontrolowanym zasysaniem tzw. lewego powietrza. Regulacja gaźnika przy zastosowaniu stożka. Proszę zwrócić uwagą na jedną rzecz – oryginalne obudowy filtrów powietrza często przy identycznym gaźniku mają różny kształt, wielkość i ilość otworow do zasysania powietrza, a na dodatek wewnątrz szereg przegród. Bierze się to stąd, iż do prawidłowej pracy silnika musi był dostarczona mieszanka o ściśle okreslonym stosunku powietrza do paliwa. W oryginalnym układzie zasilania wszystko zostało tak obliczone, że dla seryjnych gaźników zastosowano akurat taką obudowę filtra. Często nawet pobór powietrza jest przesłonięty gumową zwykłą albo wyprowadzony gdzieś dalej od filtra. Dlatego,np. po zmianie gaźnika na większy należy dowiercić dodatkowy otwór lub usunąć którąś z zwężek (dokładne dane podają instrukcje do zestawów gaźnikowych), aby zapewnić większą ilość powietrza do wiekszej ilości paliwa dozowanego przez gaźnik. A co się dzieje gdy sytuacją odwrócimy - zamiast oryginalnego filtra montujemy stożek. Silnik zasysa z gaźnika tą samą ilość paliwa, a przez stożek powietrza praktycznie bez ograniczeń. W efekcie mieszanka jest mocno zubożona – stosunek ilości paliwa do powietrza mocno nieprawidłowy. Najczęściej w ekstremalnym przypadku taki stan rzeczy objawia się tym, że silnik nie chce się wkręcić i płynnie przejąć w średni i wysoki zakres obrotów. Zbyt uboga mieszanka jest bardzo niebezpieczna dla silnika, gdyż znacznie podnosi temperaturę spalania i niechybnie doprowadza do przegrzania tłoka i jego zatarcia, a nawet wypalenia. Aby doprowadzić do prawidłowej proporcji paliwa i powietrza należy zwiększyć główną dyszę paliwa. Bardzo trudno określić na jaki rozmiar i podać konkretną wielkość, gdyż zależy to od bardzo wielu czynników ( nie mniej jak o 10-15% większa). Zawsze należy dobierać dyszę metodą prób i błędów pamiętając o zasadzie stopniowania wielkości. Rozgrzany silnik na biegu jałowym musi równo pracować i płynnie reagować manetką gazu aż do uzyskania wysokich obrotów. Jeżeli uzyskaliśmy taki stan przystępujemy do prób drogowych i sprawdzenie pracy silnika pod obciążeniem. Nie może być żadnych przydławień silnika spowodowanych zbyt małą ilością paliwa lub przerywań gdy paliwa jest za dużo. Na tym etapie prac możemy uzupełnić poziom regulacji średniego zakresu obrotów silnika zmieniając położenie iglicy – wyżej więcej paliwa, niżej mniej, oraz zastosować korekty śruby regulacji składu mieszanki ( wpływa na pracę silnika w niskim i średnim zakresię obrotów). O ile już uporaliśmy się z wstępną regulacją gaźnika czas na dłuższe próbne testy podczas jazdy. Należy przejechać ok15-20km z różnymi prędkościami z czego ostatnie 5km na wysokich obrotach z prędkością bliską maksymalnej. Praktycznie prosto z jazdy bez pozostawiania silnika na wolnych obrotach gasimy skuter i sprawdzamy świecą zapłonową – kolor wypalenia elektrody i izolatora. Bardzo ważne jest aby była zastosowana odpowiednia ciepłota świecy. Kolor wypalenia świecy odpowie nam czy proces spalania jest optymalny i prawidłowo jest ustawiony skład mieszanki. środkowa część świecy – elektroda i izolator powinna był w odcieniu brązu – dopuszczalny od barwy jasny brąz do rudego, a otoczka końcówki gwintu, która jest odkryta w komorze sprężania – powinna był czarna z nalotem sadzy i sprawiać wrażenie wilgotnej. Po montazu stołka dobrze jest przez pierwszy okres często kontrolować stan i kolor świecy, aby uzyskać pewność odpowiedniej regulacji. Może się zdarzyć, że nasze nastawy będą na pograniczu ubogiej mieszanki, silnik wtedy jest bardzo sprawny i mocny. Ale zamiana ciśnienia atmosferycznego i pogody, całkowicie różnej od tej w której dokonywaliśmy strojenia, może znacznie zmienić odpowiedni skład mieszanki. Czy warto montować stożek ? – odpowiedź – TAK Zyskuje się lepszy dynamikę i wzrost momentu obrotowego co przedkłada się na większą elastyczność. Wzrost prędkości zależny jest od stopnia tuningu. pamiętać jednak należy, że aby mieć pożytek po założeniu filtra stożkowego koniecznie trzeba wziąć pod uwagą wymienione wyżej wskazówki i porady. Cały tekst starałem się napisać na tyle prosto aby każdy mógł zrozumieć i zastosować się do proponowanych wskazówek. Jeśli zajdzie konieczność dodatkowych pytań i porad – zapraszamy na nasze forum, tam możemy wymieniać się uwagami. >>źródło-www.skutery-plus.pl<< A inaczej MEGABET
mam takie pytanie a czy stożek może negatywnie wpłynął na silnik jeżeli nie mam cylka 70
Tzn w jakim sensię negatywnie wpłynął? ? No jeżeli coś źle zmontujesz to wiadomo że tak, jezeli nie będziesz dbał to tak samo, ale jak wszystko zrobisz ok no to nie powinno być problemów
Filtry stożkowe to jednym słowem jest to ,zabijanie silnika" ponieważ przepuszczają więcej powietrza niż standardowy a za bardzo to to nie daje, faktycznie może ma troszkę bardziej basowy głos ale czy warto poświęcać silnik dla takiego czegoś ? no chyba że ktoś naprawdę by o to dbał czyścił by to itp. i jeździć tylko po czystym asfalcie no to może sobie założyć ale jak na wieś to odpada =)
Stożki lepiej filtrują niż seryjne filtry najczęściej
No tylko trzeba dobrze zamontowali dbał o to, bo tu masz gąbke na wierzchu a w seryjnym to puszka i rzadziej się czyści…
Ale są też takie chociaż częściowo zabudowane
A jak mam skuter 4T to jak zamontuje ten filter stozkowy http://www.allegro.pl/item384806358_tuning_stozkowy_filtr_obudowa_czerwona_wypas.html To co to zmienie;;proszę o szybka odp.
Zmienisz wartosc swojego zajebistego chinola o 55 zł
Ej w tej chwili nie pomagasz !
JAk nie - z mojej odpowiedzi powinienes wywnioskowac ze to nic ci nie da
A miałeś kiedyś 4T z filtrem stożkowym że jesteś taki pewny siebie ?!
A miałem I co ?? łyso??
ochydny ten filtr i nic ci nie da, ale i tak jest lepszy od tej “zabudowy” tylnego koła jaką jest filtr standardowy
Jeszcze jeden spammerski pościk polecą warniki ;]
A czy skuter się szybciej zarznie ?!
Jeśli kupisz RMS’a za 25zł to tak. Jeśli za to kupisz jakiegoś Poliniego AirBoxa czy coś pochodnego w górnej półki to będzie chodzić tak samo.
Mam do was pytanie odnośnie filtra powietrza. Nie jest to stożek, tylko seryjny. Wiem, ze temat nie jest konkretnie o nich, ale o seryjnych nie było, a nowego nie chciałem zakładasz. Może mały wyjaśnienie: Kupując skuter poprzedni właściciel założyć stożek rms :shock: jest to straszna lipa. Prawdopodobnie zakładając go pewnie nie zmienić dyszy na większą(choć nie jestem pewien, ale sądząc po tym co zrobić ze skuterem to nie miał zielonego pojęcia co robi), jednak co by tego mało było, to filtr jest już w opłakanym stanie, na szczęście w nieszczęściu dał mi przy sprzedaży ten filtr seryjny. Był on rozkręcony, więc zebrałem części i chcą go założyć. Teraz mam pytanie: Czy ma wszystkie częścią Jeśli zauważycie brak jakiejkolwiek, bądź usterkę na jednej z fotek piszcie koniecznie. Jak wiem, to skuter nie może dostawać lewego powietrza, a przy łączeniu filtra z przewodem do gaźnika zauważyłem taką usterkę: Czy jak zaleją te miejsca butaprenem będą innym klejem, to czy mogę dalej go używać? Bo nie odchodzi na całym obwodzie tylko w poszczególnych miejscach. Fotka z mniejszej odległości: Teraz dam zdjęcia obudowy.Czy wszystkie elementy są , które powinny być. Nie brakuje jakiejś rurki czy coś w tym stylu? Jestem pewien na 98 proc. jednak wole zadać głupie pytanie niż coś potem zepsuć. Czy tutaj nie powinno być jakiegoś przewodu od tej dziury, bo ta rurka już prowadzi do samego gaźnika, a tędy jak tak zostanie może się dostawać lewe powietrze: Ta część, w której mocuje się gąbkę(obczaić proszę czy wszystko ok): Ten wlot to nie powinien był połączony jakimś przewodem z czymś, czy to ma pozostać tak jak jest?: Dekiel od filtra(tutaj widziałem rurkę na innych fotach, jednakże ona była chyba blokadą, lecz słyszałem, ze po jej zdjęciu skuter traci a nie zyskuje, więc mam jej szukać czy jest ok? obczajcie czy też z resztą tego wszystko ok (choć tu nie wiem co innego mogłoby być nie tak :-/ ): I ostatecznie gąbka po wypraniu w ludwiku i ciepłej wodzie. Z nią jest wszystko raczej ok, ma dwie warstewki. Czy do niej nie ma Ładnych piankowych uszczelniaczy? (nie wiem kto mi taką głupotę powiedział, ale muszę wszystko sprawdzić) A jeśli już zmienić tą dyszę na większą(jak czyściłem gaźnik to nie miałem jak zdiagnozować, bo nie znam rozmiaru serii, i nie mam czegoś co by tak dokładnie zmierzyło) to czy po założeniu tego filtra i odpowiedniej regulacji gaźnika będzie dobrze chodzić z tą większą dyszę, czy będzie za dużo paliwa jadł? Za wszelką pomoc podziękować.
http://moto.allegro.pl/item386214475_filtr_powietrza_stozkowy_bgm_twin_slot_bcm_.html czy ten filtr jest dobry ???
tak jest dobry tylko trochę wielki