OK, ZDOBYŁEM INFORMACJE.
Podsumowanie: jest 6 popularnych marek sportowych motorowerów (typu streetfighter czyli ścigacz, nie motocross) z częściami produkowanymi w Chinach oraz kilka pojazdów z trzech krajów: (2x Włochy: Gilera, Aprilia; 2x Hiszpania: Derbi, Rieju; 2x Japonia: Yamaha, Honda). Oczywiście brałem pod uwagę tylko te które kosztują kilka tysięcy złotych (za nowego chińczyka lub używanego włocha/hiszpana/japończyka).
Skrótowo jeśli chodzi o chińczyki, są to modele:
*Zipp Pro 50
*Zipp XRace 50
*Romet RR 50
*Junak 901 Sport
*Keeway Leone RK50
*Kingway Fennari
Wszystkie te powyższe motorowery mają czterosuwowe jednocylindrowe silniki chłodzone powietrzem mające po około 4 konie mechaniczne oraz 4-biegową skrzynię biegów (z wyjątkiem Fennari który ma automat). Opony od 16 (Zippy) do 18 cali (Junak). Nie mam danych odnośnie Rometa. Kingway Fennari ma 13 calowe koła. Oba Zippy nie mają bagażnika oraz (obecnie) brak możliwości założenia kufra. Co do Rometa, Keewaya Leone RK50 i Kingway Fennari nie mam danych na temat bagażnika czy możliwości założenia kufra - jak ktoś ma te dane proszę pisać. Junak ma możliwość założenia kufra.
Skrótowo jeśli chodzi o pozostałe (czyli nie-chińskie), są to modele:
*Gilera DNA 50
*Aprilia RS 50 2G
*Aprilia RS 50 3G
*Derbi GPR 50
*Rieju RS Evolution 50
*Rieju RS2 Matrix 50
*Yamaha TZR 50
*Honda NSR 50
Wszystkie te motorowery mają dwusuwowe jednocylindrowe silniki dwóch marek Minarelli AM6 (Aprilia, Rieju, Yamaha) oraz różne silniki Piaggio. Są one chłodzone cieczą i mają po około 8-10 koni mechanicznych (w zależności od źródeł) oraz 6-biegową skrzynię biegów (z wyjątkiem Gilery który ma automat). Prędkość maksymalna po wymianie cylindrów na 80ccm (ewentualnie kilku innych rzeczy) jest z zakresu 100-120km/h, więc są szybsze od chińczyków które mają przy cylindrach 80ccm zakres maksymalnej prędkości 80-100km/h. Opony 17 cali (z wyjątkiem Gilery która ma 14 calowe koła). Gilera jako jedyna ma duży schowek - zmieści kask, obie Aprilie, oba Rieju, oraz Yamaha mają malutkie schowki pod siedzeniem z zakresu 1-5 litrów. Honda nie wiem. Derbi GPR ma schowek w baku, ale nie wiem jakiej wielkości.
Tak więc, tylko jeden motorower o wyglądzie ścigacza ma zarówno automatyczną skrzynię biegów i duży schowek/bagażnik a jest nim Gilera DNA. Jednak ten motorower jest mały (niski, na 14 calowych kołach i jest krótki). Co dziwo, drugi w zestawieniu także z automatyczną skrzynią biegów też jest na podobnych małych kołach - Kingway Fennari. Zatem dwa jedyne motorowery z automatyczną skrzynią biegów są po prostu małe, niestety. Pozostałe motorowery mają odpowiednio 4 biegową (chińczyki) i 6 biegową (pozostałe) skrzynię biegów oraz brak bagażników, z wyjątkiem Derbi GPR który ma chociaż te absolutne przyzwoite minimum jeśli chodzi o bagażnik.
Jeżeli pominąłem tu jakiś sportowy motorower (typu streetfighter czyli ścigacz, nie motocross) to proszę napisać o jaki chodzi. Jeśli ktoś chciałby coś dodać na powyższy temat i na temat w/w motorowerów to proszę pisać.