Domyślam się że artykuł pisany z własnego doświadczenia - jasno i wyraźnie(mnie się podoba).Z jednym natomiast nie mogę się zgodzić. Jest możliwość tuningu silnika 4T w skuterze.Ale to już od właściciela pojazdu zależy czy warto i jaki ma sens.Każdy tuning silnika jest kosztowny czy to 2T czy 4T.Mam tu na myśli markowe części.Tak na zakończenie skuter ma być wygodny niekoniecznie szybki.
Wiesz, właściwie w 4T możliwość tuningu to wymiana cylindra.
Tak Leszku, ale do tego dochodzi jeszcze wymiana wario i sprzęgła, bo wątpie żeby seria sobie poradziła z większym cylkiem.Ale kupując świadomie skuter z silnikiem 4T nastawiając się na takie kosztowne zmiany to dla mnie nie ma sensu.Chyba że ktoś ma pieniążków ponad stan.
Właśnie nie wiem jak rozumieć kwestie “braku sensu tuningu 4T”, o której to wspomniał autor publikacji. Najprostrzym tuningiem jest w 4t modyuł CDI - w przypadku np. Kymco Agility czy New Dink - praktycznie jest on darmowy, bo polega na przecięciu kabelka w module, oraz zdjęciu blokady na wariatorze (w Kymco jest to robione w standardzie - dzięki temu przy samym zdjęciu blokady na wario lecimy w ND 65 km/h). Tym sposobem (cdi + wariator) już uzyskujemy prędkość vmax ok 70 do 75 km/h przy np NewDinku, a w przypadku Agility da nam to vmax 80 km/h. Podsumowując tylko te 2 zmiany - za darmo (lub raptrem za 100 do 260 zł o ile wolimy CDI wymienić i nie kombinować z oryginanym) mamy tuning pozwalający “jechać” z prędkością 75- do 80 km/h. Cylinder - tu kwestia “tylko”, albo jak kto woli “aż” zwiększenia mocy naszego skuterka - o ile w przypadku innych jednostek może jest to niekonieczne, o tyle akurat w ciężkim New Dionku (czy odpowiedniku maxiskuterów) jest to przydatne, bo po prostyu taki New dink sporo waży… nawet przy braku wymiany wariatora, sprzęgła, da nam to [po prostu moc - koszt w miare firmowego cylka to ok 250 do 600 zł (nie licze badziewia po 100 i 150 zł - liczyłem w cenie minimalnej Naraku - ja akurat “dałem się nabrać na renomę Polini” co mnie kosztowało łacznie 1000 zł i to niepotrzebnie w przypadku cylindra… ceny Naraku wydają się ok, jakość także już jest wystarczająca, a w zależności od pojemności wydamy max do 600 zł - chociaż lepiej wymienić taniej na 7x czy 80 cm, niż na 90 co przedroży nam tuning niepotrzebnie). Wymiana wwariatora, sprzęgła, paska na kelwarowy - owszem daje to takze pare km, jednak nawet bez takiej wymiany (podsumujmy może CDI gratis po własnej przeróbce, lub góra 260 zł za CDI Naraku, cylinder za 250 do 450 zł, czyli łacznie od 250 do 700 zł stosując markowe częsci) mamy moto zarówno mocny, jak i jeżdzący z vmax 75 - 80 km/h, przy zachowaniu spalania 2,3 l/100 km. Dla mnie akurat cena rozsądna jak i prędkość wystarczająca… zwłszcza biorąc pod uwagę, że 2T przy takim już tuningu potrafią łykać od 3,5 do 5 l/100 km.
aha jeszcze może zakończe , bo zapomniałem dodać o tym wariatorze i sprzęgle - po kosztownej wymianie (włacznie z tymi powyżej z zastosowaniem takich marek jak Polini, itp) NewDink idzie góra do 80km/h (znam jeden przypadek udokumentowany 85km/h), Agility portafi jeździć ok 90 do 95 km/h - był jednak to dosyć drogi tuning, jednak nie odbiegający koszem od tuningu 2T (a nawet tańszy, bo w 2T dochodzi wydech za 450 czy 600 zł, gdzie w 4T to się mija z sensem). Tańszym kosdztem (do 1000 - 1500 zł, co mozńa zrobić i tak później “przy okazji”, jak już np będziemy mieli 20 tyś km i tak będzie zalecana wymiana “wnętrzności”) możemy sobie zrobić inne rzeczy, ale akurat CDI i cylek to nie jest taki koszt, a ta wymiana naprawdę dużo daje. Ja wiem że osiągi vmax nie są po takowej porównywalne do 2T, ale jak przeliczymy kwestie “szybkość kosztem spalania” to w rozrachubnku ekonomicznym jednak przeważa 4T. Podsumowując krótko - w 4T da się osiągnąć vmax 75 do 80 km bardzo niskim kosztem (i wyeliminować wadę, a więc mało mocy i słabe przyśpieszenie). 2T natomiast prawdziwy tuning jest bardzo drogi, dużo droższy niż 4T (jak ktoś chce mieć super maszynę to standardem jest “wkładanie w moto” od 1500 do 3000 zł w taki tuning), osiągnąć można prędkość ponad 100 km/h, ale kosztem ogromnego spalania. Tak więc “jak kto woli” - albo poszaleć (2T), albo ekonomicznie jeździć, przy drobnym i tanim tuningu mając w miarę ok moc silnika i “awaryjnie zapas prędkości” - bo sądze że te vmax 75 spokojnie na skuter “awaryjnie” wystarczy.
Raf, dzięki za tak rozbudowaną wypowiedź, w pełni racja. Tyle, że ja mowiłem o tuningu samej jednostki, a nie skutera:) CDI to nie silnik, tak samo jak wariator:)
ko - ale ogólnie jakiś “mit jest” wśród posiadaczy 2T, że $T to po prostu “skuterki nie mające zarówno mocy jak i prędkości”, a akurat o ile faktycznie ograniczymy się do opisu “tuningu silnika” to w 4T to nie daje nic poza mocą (w odróznieniu od 2T). Jednakże i z 2giej strony właśnie “głupie CDI” daje na tyle wystarczająco (w tym cylek) aby spokojnie być zadowolonym z 4T - dlatego o tym wspomniałem (jak i też dlatego aby “obalić” teorie drogiego tuningu 4T, o jakiej wspomniał pyjan).
aha jeszcze odnośnie wypowiedzu pyjana “Tak Leszku, ale do tego dochodzi jeszcze wymiana wario i sprzęgła, bo wątpie żeby seria sobie poradziła z większym cylkiem” - to zależy z jakim 4T mamy styczność - osobiście nie mam doświadczenia z chinolami (w takowym razej bym wymienił), ale kymco akurat sobie radzą nawet z 80cc spokojniena standardzie po tuningu (po prostu materiały są jakościowo ok) - dalszy tuning wario, itp (już kosztowniejszy bardziej) daje nam raptem tylko 10 km/h więcej - więc kwestia “czy jest sens” na starcie to robić.
Jeżdząc na dobry oleju oraz paliwie oraz mając wyregulowany gaźnik problem dymu i zapachu praktycznie znika.
Ja tez miałem taki dylemat wybierając Kymco. Syn chciał dwusuw dla lepszych osiągów a ja wolałem czterosuw. I kupiłem czterosuwa. Jak na razie jestem zadowolony. Ale faktycznie przeglądy są drogie. Pozdrawiam Vojtek
No to już wiem czym mój stary kierował się wyborem 2T. Chyba chodziło mu właśnie o te koszty przeglądów o których pisze skuterman.
Ja to podliczałem… koszty paliwa do 2T są większe o 60% od 4T. Zapłacisz mniej za przegląd o 50 zł, a na stacji wydasz znacznie więcej.
Coś a coś- 2T daje lepsze osiągi. Zależy od preferencji kierowcy;)
Tylko że ja dużo nie jeżdżę…
Jeszcze silniczek wankla jest ale mało stosowany
http://questforum.pl/forum/ Forum o tuningu chinoli sam mam questa’04 seryjny sam ściągałem blokady i śmiga 85 i niby 4t nie mają mocy??
Wlasnie. 4T tez mozna tuningowac, ale nieco w mniejszym stopniuu. mozna wymienic np cylinder, przelozenia, wariator, sprzeglo…
cześć chłopaki. jestem posiadaczem Piaggio nrg mc3 wyposarzonego w 2t silnik chłodzony cieczą prędkość max 105-110km/h moc 7km spalanie na poziomie 4 l. mój kumpel ma 4t kymco prędkoś max 90 też 7 km i spalanie 2,5 l mniej pali ale za nic nie oddał bym dźwięku silnika 2t. czujesz i słyszysz że jedziesz
Widzisz, wszystko zależy od preferencji:)
Kiedyś robili Syrenki, Trabanty I Wartburgi 2T, skoro to taka dobra technologia czemu nie ulepszali takich silników i nie przetrwały do dziś? Z motocyklami i skuterami jest to samo, czas świetności silnika 2T mamy już za sobą…tylko patrzeć jak powstaną skuterowe hybrydy, a może Diesle? Royal Enfield ma już swój motorek z silnikiem Diesla który charakteryzuje się niskim spalaniem ok. 1,5l.ON/100km. to by było coś w skuterze! a nie zachwycanie się pierdzącym dwusuwem żłopiącym galon/100km.