Yamaha TZR 50 Pali świecie oraz problem z regulacją gaźnika PHBN 17.5

Witam :slight_smile:
od nie dawna jestem posiadaczem Yamahy TZR50 z 2011r.
Niestety pojawiły się pewne problemy w czasie jej eksploatacji.
Zanim wejdę w szczegóły uprzedzę że żaden ze mnie mechanik :slight_smile: Umiem używać narzędzi i jako tako sobie radzę w garażu ale fachowiec ze mnie żaden :slight_smile:
Maszyna jaką zakupiłem ma rozwiercone plomby i co tam jeszcze się w nich robi aby poprawić osiągi :slight_smile: na prostej udaje się ją rozpędzić do 80km/h
Śmiga się fajnie a maszyny używam w celach edukacyjnych w ramach przygotowania do nauki jazdy na pełno wymiarowej maszynie :slight_smile:
Niestety pojawiły się pewne problemy :frowning:
Pierwszym problemem jaki odkryłem był zanik mocy przy pełnym odkręceniu manetki. Otóż w czasie przyspieszania lub przy normalnej jeździe nie mogę odkręcić manetki na 100% bo motor traci moc. Takie wrażenie laika jak by silnik był zalewany zbyt dużą ilością paliwa, czy to możliwe?
O ile z pierwszym problemem nauczyłem się żyć :slight_smile: o tyle drugi jest nieco bardziej upierdliwy.
Otóż maszyna systematycznie upala mi świece. Problem pojawia się przy dłuższych trasach(20-30km.) Kiedy jadę na krótszą trasę wokół komina (10km) nie ma problemu. Jednak przy dłuższej trasie po pewnym czasie nagle znika moc zapala się kontrolka przegrzania i maszyna nie reaguje na ruch manetką. Po zatrzymaniu motor już nie odpala, a po wyjęciu świecy okazuje się że w świecy nie ma już “żarnika”. W ten sposób motor zachował się już 3 razy pod rząd na dłuższych przejażdżkach. Po drugim razie zdjąłem chłodnice przepłukałem solidnie wraz z przewodami i zalałem świeżym płynem. Wymieniłem też olej w silniku … Niestety nic to nie dało.
Tym razem postanowiłem spróbować poszukać przyczyny głębiej.

  • Wyciągnąłem rozebrałem i wyczyściłem gaźnik
  • Znów spuściłem cały płyn chłodzący oraz uznałem że wymienię rurkę przelewu z chłodnicy do zbiorniczka bo jest jakaś mocno zabrudzona w środku.
  • zamówiłem nową mam nadzieję lepszą świece NGK BR9ES
  • sprawdziłem pompę wody ale z tego co widzę chodzi ona bezpośrednio “na silniku” więc tu nie ma co wymieniać po za uszczelką którą też zamówiłem.
    Natomiast zastanawiam się co Wy o tym sądzicie ? co może być przyczyną takiego upalania świec ? (wrzucam fotkę spalonej świecy)
    Ponieważ wydaje mi się że to może być problem z ustawieniem gaźnika chciałbym też zapytać jak to prawidłowo zrobić w tym modelu.
    Oczywiści widziałem już mase przydanych filmików itd. ale jednej rzeczy nie udało mi się znaleźć w internetach, a mianowicie jak ustawić pływak w konkretnie w moim modelu.
    Gaźnik jaki mam w maszynie to Dellorto PHBN 17.5
    W tym modelu pływak jest podwójny z zaworkiem iglicowym, a zamontowany na czpieniu w plastikowym uchwycie więc nie ma możliwości podgięcia żadnej blaszki w celu regulacji. Nie udało mi się też znaleźć żadnej instrukcji serwisowej do konkretnie tego modelu. Zrobiłem prosty test i dmuchałem w wężyk dolotowy przesuwając pływak. Wygląda to tak jak by zawór zamykał dopływ paliwa przed dojściem pływaka poniżej krótszej dyszy …
    Mam nadzieję że ktoś zrozumie co ja tu wypisałem i będzie potrafił i miał ochotę podpowiedzieć :slight_smile:
    Dorzucam zdjęcia może coś ułatwią :slight_smile:

Ponieważ motorower jest używany i ma już kilka lat i własną historie to najlepiej jakbyś był w stanie zweryfikować jak i czym go naprawiano oraz o w efekcie masz. Np czy cylinder jest seryjny, czy już wymieniony i ew. na jaki (marka, pojemność).

Zanik mocy na wyższych obrotach oraz upalanie świecy bardzo ładnie do siebie pasują i oznaczają nie zalewanie silnika paliwem tylko wręcz odwrotnie - zbyt ubogą mieszankę. Zbyt uboga mieszanka to wzrost temperatury w cylindrze i właśnie topienie/upalanie świec czy zaworów.
Nie jeździj tak bo to skrajnie niebezpieczne dla silnika.

Wymaga dobrania dyszy głównej i regulacji. Pytanie czy paliwa mu brakuje w całym zakresie czy tylko na górze. Czy gaźnik oryginalny czy już zamiennik i w jakiej kondycji… W silniku 50cm na fabrycznym dolocie i gaźniku 17mm dysza powinna mieć około 75. Powinna - to nie znaczy że u ciebie sie taka sprawdzi ale na 100% dysza jest za mała do bezpiecznej jazdy pełnym ogniem.

2 polubienia

Dziki za odpowiedz :slight_smile: niestety nie mam mozliwosci dowiedziec sie co bylo robione :frowning:
Moze nie do konca dobrze opisalem problem z dodawaniem gazu. Generalnie maszyna dobrze wchodzila na obroty(mim zdaniem) i nie bylo wiekszego prebkemu z rozkreceniem jej do 9k obrotow ale musialem wlasnie pilnowac zeby nie otwierac manetki na max tylko zatrzymywac tak 0,5cm od konca …
Mam nadzieje ze to lepiej obrazuje.
O rozmiaze ktorej/jakiej dyszy piszesz ?

głównej. MAIN JET w języku lingłidż.
Jeżeli topi ci świece to jest za ciepło. Przyczyna jest jedna - za ubogo.

Masz na mysli dysze w gazniku ? Jak pisalem zaden ze mnie mechanik :grin: Myslisz ze dam rade to to wyregulowac w samym gazniku? Przez ustawienieniglicy i srob od mieszanki? Czy konieczne bedzie wymienianie elementow?
Pozdrawiam :slight_smile:

wymienianie dyszy jest raczej niezbędne. Iglica i śrubka od mieszanki to raczej kosmetyka niż regulacja… no iglica to jeszcze jako tako. Może wystaczy ją na max podnieść.

1 polubienie

Z tego co widzialem to ogranicznik na iglicy jest ustawiony na drugi rowek od gory. Proponujesz podniesc na max ? Czyli czwarty od gory ?

A jeszcze dopytam, wiesz coś na temat regulacji tego pływaka w gaźniku ? Da się to w ogóle regulować w tym modelu ?

ale nie tu szukasz problemów gdzie one są. zostaw ten pływak

Ok sprobuje przestawic iglice i ustawic ten gaznik. Jakies sugestie ?
Wciagalem tez termostat i sie teraz zastanawiam czy wsadzic go spowrotem czy lepiej bez zeby byl lepszy obieg ?

myśle że inżynierowie Yamahay wiedzieli co robią projektując ten układ z termostatem.
Co ty wymyślasz i po co? Zostaw ten pływak, zostaw ten termostat. Dobierz sobie dysze główną i wyreguluj gaźnik. I to szybko - zanim go zajeździsz.

2 polubienia

A mogl bys mi jeszcze podpowiedziec jaki olej lac do tego silnika? Z tego co rozumiem to ten olej smaruje rowniez skrzynie. Czy w zwiazku z tym lać olej silnikowy czy do przekladni ? Lepszy syntetyk czy mineralny ?

google pomaga

zestaw dysz testowych niech kupi i testuje, jaki ten cylinder 50,gaźnik 175 ale china czy ori jaki komin,jaki filtr powietrza ori czy nie daj Boże stożek siatka??? Żadnych informacji i jak pomóc