Wyciek płynu chłodniczego

Pojawił się kolejny wyciek, tym razem plynu chłodniczego w miejscu łączenia , dwójka’’ do którego podłączone są dwa węże, a blokiem silnika, na filmie jest czyste bo wytarłem, ale kąpię dwie krople na dobę, co robić? Nie widzę żeby tam była uszczelka, ten dwójki przykrecony jest na dwie śruby, czy tam w środku jest jakaś uszczelka? Czy samo odkrecenie, oczyszczenie i skręcenie pomoże?

Jeszcze nie uporałem się z wyciekiem oleju z uszczelki pod głowicą a już pojawił sie kolejny inny wyciek :frowning:

https://youtu.be/5G9OSIl4yPE

to wygląda jak pokrywa termostatu. to tam powinna być uszczelka bo to “serwisowalny” element. mozna sie też pastą uszczelniająca po tym przejechać jeżeli po rozkręcenu sie okaże że uszczelka nie “zdrwaniała” i sie nie kruszy ale pozostała elastyczna.
po zabiegu trzeba całość odpowietrzać

Zaraz za tym dwojnikiem jest jakiś czujnik, czy to czujnik temp płynu?

zapewne tak.

A za co odpowiedzialny jest ten termostat? U mnie jest duży obieg i mały? i ten termostat otwiera mechanicznie jakiś zawór? Czy tylko bada temp i załącza wentylator?

Termostat otwiera dostęp do chłodnicy żeby silnik się nie przegrzał.
Temperaturę mierzy czujnik zamontowany pewnie gdzieś przy głowicy i pokazuje ją na wskaźniku w zegarach (jeśli masz).
Wentylator włącza kolejny czujnik temperatury połączony w szereg z silnikiem wentylatora; z reguły zamontowany jest w chłodnicy.

Aha, u mnie na zegarach nie pokazuje żadnej temp, dopiero jak podłącze się pod gniazdo diagnostyczne obd2 to mam możliwość odczytu temp plynu chłodzącego, czujnik jest obok tego termostatu.

To teraz muszę odkręcić termostat, ale najpierw muszę spuścić płyn tak? A jak później się odpowietrza taki system jak uda mi się wymienić lub naprawić tą uszczelke?

Zastanawiam się cały czas co mogło spowodować że ten termostat cieknie i tak sobie myślę czy to od niskich temp w garażu? Od zimna wszystko się skurczyło i zaczęło ciec? Teraz widać jak się zbiera i kapie.

https://youtu.be/Y-_VCr66gZg

termostat cieknie z powodu gównianej uszczelki lub gównianej konstrukcji połączenia. na pewno winą nie jest niska temperatura w garażu - bez przesady - to ma pracować w przedziale -30 do +130 stopni i to w cyklach gdzie sie grzeje i chłodzi - wiec to że w garażu masz 0 albo -5 to nie jest przyczyna tego że zaczyna ciec.

na masę uszczelniającą i po kłopocie np; MA Pro Grey Hi-Temp (kolor szary)

Chciałem kupić nową uszczelke, o ile tam jakaś jest, ale jak może być pasta to ok, dobrze że od razu podałeś typ, dzięki

Jaki dopiąć wąż, żeby spuścić cały płyn? Ma to znaczenie, czy poprostu jakiś z dołu, np ten najgrubszy? I jak się później odpowietrza cały system?

To pytanie jest tak proste że nie chce się nikomu odpowiedziec :slight_smile: czy jest tyle roznych systemów, kombinacji że ciężko powiedzieć jak jest u mnie?

Zrobiłem tak, odpiołem wąż od zbiornika z płynem, odpiołem gruby wąż i cienki od termostatu, plyn z węży się wylał, odkrecilem termostat, dałem pasty i skreciłem, i teraz jak to odpowietrzyć? Podłączyć tylko wąż od zbiornika z płynem, otworzyć korek od chłodnicy i czekać aż się przeleje i zamknąć korek?

to zależy czy masz wyrównawczy powyżej chłodnicy czy poniżej, czy chłodnica ma wlew czy wlewasz tylko przez zbiorniczek…itd.
Najprościej jest jak wyrównawczy masz najwyżej i jest to jedyny wlew - wtedy najczęściej sie zalewa zbiornik, odpala z otwartym i uzupełnia płyn w miare jak układ wciąga płyn a wywala powietrze - bo teoretycznie odpowietrzanie odbywa sie w najwyższym punkcie układu.
Ale czasem też układ ma odpowietrzniki już na bloku silnika - np na obudowie termostatu, gdzieś nad wężem wchodzącym z chłodnicy i albo każą odpowietrzyć nimi kiedy silnik pracuje albo zalewa się tak że lejesz w zbiornik z otwartym odpowietrzaniem tak długo aż nie wybije odpowietrznikiem, zamykasz go i dopiero wtedy odpalasz i uzupełniasz płyn a jeszcze czasem go otwierasz i wypuszczasz powietrze.
Poszukaj swojej konstrukcji albo sięgaj do manuala od tego silnika - tak najpewniej
https://www.youtube.com/results?search_query=scooter+coolant+refill

Zbiornik gdzie wlewa się płyn jest za kiblem, czyli dużo wyżej od chłodnicy, a korka od chłodnicy nie da rady zdjąć,można go odkręcić tak żeby płyn się przelał, ale zdjąć, żeby go odłożyć gdzieś na bok się nie da, jest zamocowany na szyjce, na termostacie nie ma zadnych, dziur’’ tylko dwa gniazda na gruby i cienki wąż, w domu obejrzę film, dzięki.

nie masz jakiejś śruby około 13-17mm typu “zaślepka” gdzieś na termostacie lub na górze bloku?
Jakoś blisko układu chłodzenia - taka co nic niby nie trzyma ale jest wkręcona?

Koło termostatu nie ma, ale widzę że na youtube w hondzie, jest taka śruba po drugiej stronie silnika, ktoś ją odkrecił i wtedy zalewał płyn, sprawdzę dokładnie po pracy

Jest taka jedna śruba na dół pod termostatem, ale nie ma podkładki, a korek od chlodnicy da się odkręcić jednak :slight_smile:

https://youtu.be/ygaaQXbMFP8

Więc termostat uszczelniłem pastą wysoko temperaturową, skreciłem, odpowietrzanie wygląda tak że zalewa się chłodnice do pełna, zbiornik wyrównawczy uzupełnia i zostawia otwarty, odpala silnik żeby trochę pochodził, zatyka korkiem wyrównawczy i tyle, nie ma śruby do odpowietrzania, przejechane 120km i brak wycieku