Witam, nowy na forum.
Mam kilka pytań do zorientowanych.
Planuję zakup uzywanego skutera. Wiadomo, predzej czy później się zepsuje.
Czy kupujac części, jest jak z samochodami, zamawiamy części mechaniczne do określonej marki i modelu, czy marka jest nieistotna, tylko pojemność silnika, bo części są zunifikowane?
Nie mam pojecia jak jest, a jest to sprawa podstawowa w kwestii wyboru modelu, których jest pierdylion na rynku. Nie chcę sytuacji, kiedy bedę miał grata w garażu, do którego nie moge dostać części, a ubezpieczenie trzeba płacić. I pluć sobie w brodę, że nie wziąłem jakiegoś passata wśród skuterów, do którego części są łatwo dostępne.
Tak zasadniczo to kupujesz do poszczególnego modelu. Zwłaszcza plastiki, lampy…itd
Natomiast z silnikami i napędami to prawie też. Ale tylko prawie. Tzn kupujesz do konkretnego modelu ale bywają elementy wymienne miedzy modelami.
Tylko że z konkretnymi.
Prawie wszystkie chińczyki 4T to grupa silnikowa GY6 (Zipp, Barton, Junak, Romet…itd itp) ale też niektóre Kymco mają ten silnik, niektóre SYMy i niektóre Peugeoty.
Ale np wariator od SYM GTS który jest na własnym silniku jest też elementem dedykowanym do niektórych Peugeotów (ale o dziwno nie tych na GY6)
Jest rodzina silników Piaggio i ma je Aprilla, Piaggio, Vespa, chyba Peugeoty Satellisy.
Wiec generalnie nie ma czegoś takiego jak unifikacja. Ale producenci dla cięcia kosztów używają czasem tych samych elementów (np wariator jest ten sam tylko innej gramatury rolki są w nim).
Nie ma takiej wiedzy zebranej. To raczej jest tak że jak kupujesz część poza siecią danej marki to często masz na dole też że “pasuje też do:…” i tu lista modeli.I az sie można zdziwić czasem.
Ok. Jak ważna jest więc kwestia doboru modelu pod kątem późniejszych napraw i dostępnosci części? Czy są tzw pewniaki, np do Kymco dostaniesz części po 2 kliknięciach, a Bellavita retro to już trzeba się pogimnastykować. Czy szukać modelu pod tym kątem? Czy generalnie sprawa wygląda podobnie z różnymi markami.
Dostaniesz na pewno wszystko do w miarę świeżych modeli znanych marek i tego co jeździ w setkach tys sztuk na całym świecie. Aprilla, Honda, Yamaha, Peugeot, Suzuki, SYM ,Kymco - do tego w sumie nie ma kłopotu.
Daelim czy Hyosoung choć popularne są już kłopotliwe u nas na rynku bo ich nigdy nie było dużo i jakos oficjalnie na dłużej. Ale jest globalizacja i zawsze sobie można coś z zagramanicy zassać.
Kłopotem są modele starsze niż 2005 i wszelkie chińczyki. Mechanike do chińczyków dostaniesz zawsze bo oni mechaniki to od 30 lat nie zmienili ale plastik do chińczyka co był na rynku 6 miesięcy, nie przyjął się (wiec nikt nie trzyma magazynów części do nich) to straszny kłopot. Dostać lampe czy coś…jakiąś plastikową pokrywke czegoś co zaistniała tylko w tym modelu tragedia. Za to ceny zabawne. Tak samo z tymi popularnymi ale te co się już zdążyły zestarzeć. Kupić plastiki do Piaggio X8 w dobrym stanie albo kupić licznik z wyświetlaczem do Hondy Varadero 125 to wyzwanie. Jedno bo stare i wszystko otłuczone drugie bo tez nie młode, prawie sie nie psuło wiec rynek wtórny mały - i jak jest to cena kosmiczna.
Tutaj nie ma dobrego rozwiązania. Wszystko ma wady i zalety. Jak chińczyka nie rozbijesz i nie poobcierasz to bedziesz naprawiał może cześciej ale za to łatwo i tanio bo mechanika jest. Markowe sprzęty bedą droższe w naprawach, do starszych może byc problem z jakimiś specyficznymi cześciami… tylko pytanie czy bedziesz ich potrzebował.
Wszystko jest kwestią stanu technicznego, ceny i potrzeb.