Witam, pytanie brzmi czy jest możliwość założenia silnika
125cc 4t do ramy skutera
50cc 2t/4t, jeśli tak to jakie modele będą się nadawać do takiego swap-u?
Zadajesz to pytanie zbyt ogólnie żeby sensownie odpowiedzieć. Generalnie odpowiedź brzmi “tak” skoro ludzie nawet samochodowe silniki wstawiają w ramy motocykli.
Tu trzeba mówić o konkretnej ramie i konkretnym silniku. Czasem sie to da zrobić “wprost”, czasem wymaga dokupienia/dorzeźbienia czegoś co sie nazywa “subframe” czyli takiego adaptera miedzy ramą z jakims układem mocowania silnika a silnikiem z innym układem.
Wiec ma znaczenia czy to silnik 2T czy 4T czy ma mocowania górne, czy dolne, jaką ma szerokośc mocowań i średnice szpilki mocujące, jaka jest długość kartera i jakie koło, na ile amortyzatorów z tyłu jest silnik a na ile rama.
O takich pierdołach typu czy siegnie linka gazu swobodnie do gaźnika w nowym miejscu, czy ciegno hamulca sięgnie do tylnego koła (a może nowy silnik jest z hydrauliką z tyłu to nie pisze nawet.
Ostatnia sprawa to ocena czy rama nie jest na tyle stara/skatowana że wytrzyma naprężenia które wygeneruje mocniejszy silnik i jazda z większymi prędkościami.
Np chiński silnik 50cm 2T (czyli coś z rodziny 1PE40QMB i wariacji) ma mocowania górne a wiekszość chińskich 50cm 4T ma mocowanie dolne.
Ale za to 125cm 4T też ma mocowania górne wiec łatwo sie zamienia w chińskiej ramie od dużego 2T (2 arki z tyłu, koło 12" i długi karter) 50cm 2T na 125cm 4T… oczywiście mając na uwadze wszystko o czym pisałem wczesniej + przeróbka elektryki.
Ale już robienie 125cm ze skuterka 50cm 4T z małymi kółkami 10" bedzie trudniejsze bo większość 125 ma koło 12" i więcej wiec trudniej dobrać silnik 125 z 10" kołem.
A to tylko rozważając chińskie ramy i chińskie silniki. A jak zaczniesz mieszać silniki i ramy miedzy rodzinami minarelli/piaggio/kymco/honda/sym/itd to sie sprawa komplikuje jeszcze bardziej. Tu nie ma gotowych rozwiązań.
Musisz konkretnych przypadków takich przeróbek szukać w necie a już mniej więcej wiesz o czym trzeba myśleć. Nikt za ciebie tych lekcji nie odrobić w internecie.
Jeżeli chodzi o dokładne informacje to myślałem o zamontowaniu silnika GY6 125, a skuter mam zamiar kupić, chce aby byl zajerestrowany na AM. Wiesz może jakie siutry podejdą bez żadnych przeróbek pod ten silnik, chyba że mam celować w inny niż GY6? Z góry dzieki za odpowiedź, średnio jestem w temacie i wiem że może być to męczące ale dużo się oszukałem na necie i średnio są konkrety. Pozdro
no niestety, musisz szukac dalej. jak pisałem - nikt tych lekcji za ciebie nie odrobi
Nie polecam kombinować aż tak. W takie przeróbki może się bawić poważny mechanik albo przynajmniej mechanik amator, który już nie jeden rodzaj motocykla naprawiał, silniki wszelakie wymieniał, ma park maszyn i wszystkie potrzebne narzędzia. Bardzo wielu mechaników po godzinach dłubie sobie przy motocyklach czy traktorach i bawi w domowy tuning. Często jednak nie wyjeżdżają tymi pojazdami na drogi publiczne, bo dobrze wiedzą jakie są przepisy z tym związane.
Mam wrażenie, że chcesz (najwyraźniej) nagiąć wspomniane przepisy. Czyli kupić 50cc, zarejestrować jako 50cc na kat AM (co oczywiste), a później zrobić swapa na 125cc, którego sądzisz po cichu, że nikt nie wyniucha. Nawet jeśli się tak nie stanie od razu to ewentualna kraksa natychmiast stawia Cię w bardzo trudnej sytuacji bo łamiesz prawo o ruchu drogowym, ubezpieczenie przestaje obowiązywać, a tym samym jeśli byłeś sprawcą wypadku - odpowiadasz za konsekwencje własnym majątkiem osobistym. Nie wspominając o uszkodzeniach cielesnych własnych czy poszkodowanych.
Moja rada jest więc taka:
Jeśli chcesz się poruszać docelowo pojazdem z silnikiem na kat A1 125cc to kupuj od razu pojazd z takim silnikiem. Lepiej dozbierać pieniądze, uzyskać uprawnienia i mieć pełną ochronę OC na pojazd 125cc niż kombinować z tuningiem bez solidnej wiedzy oraz zaplecza mechanicznego i potencjalnie mieć problemy prawne w razie wypadku.