Przeczytałem już trochę tych tematów o tuningu i najsensowniej chyba poprostu wymienić cylinder i tłok na większy, ale jak dobrać odpowiedni cylinder? Jakiej firmy i jakiej pojemności?
I czy nie ma jakiś innych, drobnych modyfikacji, żeby podnieść moc? Np wymiana swiecy? , filtra powietrza? Wymiana tlumika na przelotowy?
Stosowanie paliwa wysoko oktanowego? Jest takie na stacjach shell, może z takich drobnych paru zabiegach udało by się uzbierać jakiś przyrost mocy?
no replacement for displacement.
Tyle
paliwem wysokooktanowym typu Vpower albo coś w ten deseń to sobie możesz moc obniżyć a nie podnieść. To paliwo jest fajne bo ma mniejsze skłonności do spalanie się - czyli w jednostkach o dużym doładowaniu albo gdzie zapłon ustawia komputer za pomocą czujników stuku aż do granicy stuku (bardzo agresywnie) pozwala własnie dużo ładowac albo wysoko kręcić i nie bedzie samozapłonu. Zyski z takiego wysterowania są wieksze niż starty spowodowane tym że takie paliwo spala się gorzej - i dlatego takie silniki mają moc. Ale to nie jest moc z paliwa bo lepsze. Ono jest lepsze bo jest grosze (jako ciecz co się pali)… zasadniczo.
Wiec jak masz cwany komputer wtrysku z szeregiem czujników i knock sensorami to ma to sens.
To teraz as z rękawa, sucha instalacja podtlenku azotu, cześci na taki zestaw można skompletować samemu, nie będą co prawda tak fajnie wyglądać jak dedykowane ale będą działały identycznie, więc tak, butla z n2o, zawór z manometrem, solenoida, lub jakiś serwo zawor, jednostka sterująca, czyli mikrokontroler który uruchomi serwo zawór przy zaprogramowanych wcześniej obrotach silnika, reszta to części drobne, jak główny włącznik zasilania, przycisk uruchamiający, węże itd. Jest oczywiście parę pytań, od jakiej średnicy dyszy zacząć? Widziałem że mają one specjalny kształt żeby odpowiednio rozpalić i ukierunkować gaz, czy raczej ciecz która jest n2o zaraz po wstrzyknieciu. Myślę że około 20 do 30% przyrostu mocy na kilka sekund jest do ugrania i nie wpłynie to jakoś zabujczo na silnik, co o tym myślisz?
wpłynie.
sucha instalacja podtlenku (czyli taka o której myślisz) nie działa na mikrokontroler i serwo tylko na bezczelny przełącznik przy przepustnicy i odpala się tylko przy maksymalnym otwarciu przepustnicy. A do tego jeszcze przy obrotach z zakresu 80% maxa i więcej. Nigdy przy stanach pośrednich. Wynika to z faktu że większość silników jest prewencyjnie przelewana paliwem przy WOT i z tego nadmiaru paliwa korzysta podtlenek. A dlatego tylko przy wysokich obrotach że wtedy czas dużego nacisku na korbowód jest najkrótszy.
Dysze sie dobiera z tabel do pojemności i mocy.
Suche systemy są jedne bardziej niebezpiecznych dla silnika bo dawka strzału jest dość losowa. Moi znajomi mieli 25-30KM strzały w 90KM hondach civic 1,4 (90KM nominalnie) i po kilkudziesięciu strzałach te silniki wyraźnie siadały.
Do tego ciśnienie w butli się zmienia w zalezności od temperatury butli, jest kłopot z przetaczaniem podtlenku z butli przemysłowych…itd. Szał na nitro minął i zaczynają sie problemy.
Poza tym przy CVT i strzale z nitro to połowa czasu to sie bedzie pasek ogarniał… to nie dragster.
To znaczy że teoretycznie była by lepsza instalacja mokra? Tak, wiem że nie działa na mikromontroler, ale całość była by zrobiona przeze mnie i zastosował bym mikrokontroler z własnym oprogramowaniem do sterowania zaworem i czasami pracy, tak się składa że mam dobry dostęp do podtlenku azotu i napełnianie nim czego kolwiek nie stanowi wiekszego problemu, odpuszczam sobie wszystko inne, ale podtlenek będę zakladał, chodź by dla dekoracji przez wyeksponowaną butle więc będę liczył na twoją pomoc
wiedzy w necie masz full. nie sadze żebym sie musiał produkować bo opisów instalacji od NOS przez NX po samoróbki masz w opór. Nawet na naszym racingforum.pl
Moim zdaniem nie warto ładować grubszej kasy w tuning tego silnika, bo zrobi się błędne koło. Optymalne usprawnienie GY6 125, to cylinder 150 dobrej firmy (Naraku, Airsal), do tego głowica od 150 z wałkiem rozrządu (głowica ma większe zawory, wałek inny wznios krzywek. Tłumik wedle uznania, bo są dostępne tanie przelotowe, no i jakiś lepszy wariator, np. Naraku. Ważne, żeby zestaw cylindrowy z tłokiem był firmowy, bo w tych tanich jakość tłoka i pierścieni jest mizerna, co skutkuje puchnięciem tłoka, mniejszą kompresją, braniem oleju, itp. Efektem będzie dość fajne przyśpieszenie. Prędkość jakoś drastycznie nie wzrośnie, ale może i lepiej, bo powyżej pewnej granicy te skutery robią się mało stabilne.
bez przesady. i SYm i KYMCO ma w maxi te same nadwozia i zawieszenia w 125 co w 300-400cm. To już jeździ.
No i nie są tą GY6 (przynajmniej u mnie) do których łatwo o części. Zwłaszcza te lepsze niż seria.
Nie wiem jaki silnik ma SF4 125.
Nie lepiej zrobić prawko na a i jeździć 300?
Coś się stanie i będzie ostry regres ubezpieczeniowy, szkoda życia sobie marnować przez takie pierdoły.
Nareszcie pojawiła się iskierka nadzieji Naraku, Airsal, nie słyszałem o nich, a to dlatego że moja wiedza w tym temacie jest mizerna i bez pomocy, ewentualny tuning zajoł by mi mega dużo czasu zanim bym się ogarnoł w temacie.
Co znaczy to oznaczenie GY6? To jest typ mojego silnika? Po tym oznaczeniu mam szukać cylindra itd? Też od poczatku myślałem o 155cc, wiecej jak na ten skuter mi nie potrzeba, V max jest dla mnie wystarczający, około 115, 120km/h, ale zależy mi na lepszym przyspieszeniu, i nie chce tego robić wyłącznie dla tego żeby skuter był, lepszy’’ a z pasji do przerobek i do modyfikacji swoich, zabawek’ nie chce też zmieniać tego skutera na inny bo on mi się poprostu bardzo podoba, wszystko kosztowało mnie kilkanaście tysięcy zł, a w tej cenie mogłem sobie pozwolić na coś mega mocniejszego ale chciałem tego, chciałem skuter peugeota od 97 roku kiedy miałem wczesne ale już naście lat i wyszła pierwsza wersja.
Wracając do tematu, co to jest GY6? W dokumentach znalazłem Engine code XS1P52MI-SD.
Co do prowadzenia tego skutera to muszę powiedzieć że prowadzi się nawet w predkosciach oscylujących po wyżej setki bardzo dobrze, nie czuję aby co kolwiek było nie tak, jedzie jak przyklejony i jak po sznurku, sportowe twarde zawieszenie sprawdza się tu doskonale i poradzi sobie.
XS1P52MI-SD to wariacja na temat GY6 czyli 152QMI
poczytaj to:
http://www.jednoslad.pl/forums/topic/tuning-silnika-4t-gy6-152-qmi-124-cm3/
niestety w twoim peugeocie nie ma silnika SYMa tylko chiński 11KM twór robiony przez Xiamen Shaxing Motorcycle. Sym niestety też robi skutery z tym silnikiem. Źle nie jest ale rewelacyjnie też nie.
U ciebie problemem będzie wtrysk. Zwiększając pojemność nalezy tez podac więcej paliwa. Czy same zdolności adaptacyjne komputera to ogarną - to nie wiem. Może mu zabraknąc skali na czujnikach i będzie za ubogo.
Z gaźnikiem jest łatwiej.
Mógł byś dać jeszcze raz link, pojawia się informacja o plikach cookis i zasłania, nie mogę tego zamknąć,
To że jest to silnik firmy SYM przeczytałem tu, tam gdzie piszą o systemie Synerject AGC.
https://scooterlab.uk/peugeot-speedfight-4-smartmotion-125-review-road-test/
Jeśli wtrysk okarze się problemem to nie moża by go było tak poprostu wymienić? No i pewnie też to gdzie jest mapa tak? Coś jak Power Commander?
Lektura przeczytana, na pewno pomogło, przypomniałem sobie budowę silnika, dużo nowych żeczy też przyswoiłem. I teraz tak, jeśli szukam nowych części, to powinny one być do silników GY6? I to znaczy że będą pasowały do mojego?
Od czego powinieniem zacząć wymiany? Czy głowicę też kupować jeśli zmieniam na 150cc? Jak zakup nowej głowicy ma zminimalizować ryzyko jakiejś usterki to na pewno bym ją kupił.
Lista tych części jest spora, od czego zacząć.
Cylinder i tlok
Głowica
Wałek rozrządu
Gaźnik
Moduł zaplonowy
Wariator
Tłumik wraz z większej średnicy rurą kolektora wydechowego
Świeca
Fajka i cewka ta o większej mocy?
Sportowy filtr powietrza lub nawiercenie dodatkowych otworów w obudowie
Zaślepieniem SLS
Tak po kolei.
To nie jest silnik SYM-a. To jest silnik “budowany/dostarczany przez SYM-a” dla Peugeota - tak tam to zreszta wynika z tłumaczenia. Obawiam się że w tym wypadku oznacza to tyle że SYM kupuje na rynku te lepsze (zapewne, tak zakładam że te lepsze) wykony GY6 i dostarcza je Peugotowi. Oznaczenia silników SYM są zupełnie inne i te silniki ma TGB np (w wiekszych konstrukcjach). Silniku SYM mają numeracje na L i są cechowane “Engine of Life” bo są wewnętrznie kryte ceramiką…itd. W każdym razie to co innego. Niestety tam gdzie ma wygrywac cena lub są oszczędności w konstrukcji stosuje się w lepszym lub gorszym wykonaniu wariacje GY6 budowane przez chinoli w milionach sztuk. Mają własne “duże” konstrukcje a te teńsze to normalnie chinola z innymi naklejkami. Tak jak Peugeot Vclic to zwykły Toros F16 czy też Router Bassa…itd Te silniki sygnowane XS na początku to niby wyrób tej Xang Shen…cośtam. Wbijesz w googla numer to ci wyskoczy.
Kupić musisz zestaw, kompletny zestaw z głowicą. Czy bedzie pasował to ci nie zagwarantuje bo to co masz to kolejna ewolucja GY6. Mogli zmienić jakiś parametr konstrukcyjny typu średnica mocowania czegoś…itd. Musisz napisać do sprzedającego o dokładne wymiary cylindra, porównac je z innymi “typowymi” dla GY6 152QMI i to ci da jakies pojęcie.
CHyba że Chinol/Spider się tu odezwie i on bedzie wiedział (lub bedzie wiedzał gdzie tą wiedze znaleźć) bo on wie takie dziwne rzeczy na temat tego silnika. Albo szarpnij go na priv. Ostatnio mu tu pokasowałem kilka wpisów natury filozoficznej i może walić focha w części publicznej.
Ale tutaj bym był spokojny. Jak chinol robi wersje 125 to na 100% są i zestawy powiększające… albo zaraz będą.
Problem bedziesz miał z wysterowaniem tego silnika - z elektroniką. Albo zobaczyć że komputer/instalacja od 150 sie rózni wtryskiwaczem lub kompem i kupić takie jako cześci zamienne.
ja dostałem kymco agility city 125 z 2009 roku rozpędzał się do max 80 km/h może trochę więcej, wymieniłem wszystkie podstawowe rzeczy oleje, filtry, pasek, świeca. Z dodatkowych rzeczy to:
- WARIATOR MALOSSI MULTIVAR 2000 i w tym zestawie też jest sprężyna do sprzęgła, cena 560 zł
- Zestaw sprężynek sprzęgła NARAKU [+1500 rpm] - GY6, cena 25 zł
teraz rozpędza sie do max 95 km/h
przyspieszenia nie mierzyłem,
kultura silnika jest znacznie lepsza - pracuje płynniej, bez początkowego zrywu co mnie bardzo irytowało
spalanie 4/100km czy to dużo?
Czy to dobre połączenie? czy zastosowalibyście inne sprężynki? i czy można zmienić coś jeszcze?
ta prędkość sprawdzałes z GPS czy wg licznika podajesz?
według licznika. dzis sprawdzę na gps.
strzelam że z 10 mniej
sprawdziłem po GPS i zweryfikowałem z licznikiem.
max speed GPS 85 km/h na liczniku ok 90 km/h
przyspieszenie:
0-50 8s
0-60 10s
0-80 22s
P.S. w poprzednim poście źle podałem prędkości czytując z licznika wcześniej było ok 70 km/h może 75 km/h - ciężko ocenić bo wcześniej była porysowana szybka którą wymieniłem, teraz też skazówka nie dochodzi do 95 km/h
to dobrze? można coś poprawić nie pakując dużo kasy?
nie bardzo