Witajcie mam takie pytanie a zarazem mnie ciekawi czy moge podłaczyć lampy do jazdy dziennej podobne jak w samochodzie aby jechac na dziennych a nie mieć właczonych tego i tego
Mówisz o takich ledowych? Słyszałem że policja się do tego uczepia że nie można na tym jeździć. Przynajmniej u mnie .
a jakie masz ja mam skuter taki jak na zdjeciu i chciałem je zamontowac w miejscu małego światła
Ja nie mam takiego czegoś ale w samochodzie miałem (kupiłem z tym). Tyle że ktoś powiedział dla mojego tata że właśnie do tego się czepiają i zauważalnie dostrzegam mniej samochodów z tym niż wcześniej.
Jeśli takie lampy do jazdy dziennej są homologowane i są założone w odpowiednim miejscu ( wys. od asfaltu i szerokość od obrusu pojazdu a także odległość pomiędzy dwiema lampami ) policjant nie ma do czego się przyczepić bo wszystko jest legalne. Inaczej się ma sprawa jak robi większość właścicieli próbując zaoszczędzić kupują listwy led za kilka złotych i je montują a to niestety jest nielegalne.
Po pierwsze muszą to być homologowane światła do jazdy dziennej, a nie zwykłe listwy led, które możesz znaleźć na alledrogo.pl
Po drugie muszą być one zamontowane w odpowiedni sposób:
Świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu. Na kloszu lampy musi widnieć oznaczenie RL.
Światła dzienne muszą być zainstalowane:
* Symetrycznie względem osi pojazdu
* Na równej wysokości
* Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm
* Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza
niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm
* Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego
* Lampy włączają się automatycznie po ustawieniu urządzenia zapłonowego w pozycji umożliwiającej uruchomienie silnika
W przypadku włączenia świateł mijania światła dzienne mają zostać samoczynnie wyłączone. Dodatkowo, w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, światła obrysowe przednie, boczne i tylne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi. W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej.
Aby rozwiązać wasze wątpliwości:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
Otwieracie tabelę i
według tabeli światła do jazdy dziennej - pojazdy samochodowe z wyjątkiem motocykli
Druga sprawa motorower nie jest pojazdem samochodowym wiec:
Obowiązkowe wyposażenie motoroweru:
-jedno światło mijania barwy białej lub żółtej selektywnej z przodu, które przy dobrej przejrzystości powietrza oświetla drogę na odległość co najmniej 30 m przed pojazdem (i nie oślepia jadących z przeciwka),
-jedno tylne światło pozycyjne barwy czerwonej,
światło odblaskowe czerwone, w kształcie innym niż trójkąt, umieszczone z tyłu,
-boczne światła odblaskowe, w kształcie innym niż trójkąt, barwy żółtej (jedno lub dwa z każdej strony pojazdu).
Motorower może być także wyposażony w światła, które nie są obowiązkowe, ale dzięki nim pojazdem kieruje się bezpieczniej. Światła te, to przede wszystkim dwa przednie i dwa tylne kierunkowskazy oraz jedno światło hamowania „stop” umieszczone z tyłu. (wszelki inny wiejski tuning kończy się odebraniem dowodu rejestracyjnego)
I najważniejsze Prawo o Ruchu Drogowym nakłada na kierującego motorowerem obowiązek, poruszania się z włączonymi światłami mijania przez cała dobę.
KONIEC
światła dzienne LED w skuterze to chyba nie najlepszy pomysł...chyba chodzi o to żeby było nas dobrze widać na drodze nie?!...dlatego ja w dzień zawsze latam na światłach drogowych żebym był widoczny.
Ja np. jeżdże ns długich światłach. Bezpieczeństwo to podstawa. Trzeba być widocznym...
Hiszpan36 napisał:
Ja np. jeżdże ns długich światłach. Bezpieczeństwo to podstawa. Trzeba być widocznym...
I którego razu albo dostaniesz mandat albo od kogoś po głowie za te długie. Mnie to strasznie denerwuje jak ktoś w ciągu dnia na długich jedzie.
tylko, że w kostce jest podpięcie tylko pod jeden kabel. I co dalej.