Rozpiska - co sprawdzić w skuterze

Cześć!
Pozdrowienia dla wszystkich forumowiczów. Zaczynam tu przygodę.
Zaczynam też przygodę z jednośladami - w sobotę jadę oglądać skuter Aprilia Scarabeo 150.
Po przeglądnięciu paru materiałów o zakupie skutera/motocykla sporządziłem na swój użytek taką tabelę rzeczy, o które warto zapytać czy je sprawdzić.
Liczę gorąco na ocenę, czy znalazło się w niej wszystko, co ważne, ew. co dodać?
Daję link do pdfu, mam nadzieję, że zadziała po Waszej stronie - jak nie, to niżej wkleiłem zawartość bez formatki
Co sprawdzić pdf

XXXXXX

ROZMOWA TELEFONICZNA

KLUCZOWE

Czy można się będzie przejechać?

Czy jest karta pojazdu?

dowód rejestracyjny?

książka serwisowa?

DANE DO BAZY CEP

Numer rejestracyjny

Vin

Data pierwszej rejestracji

SPRZEDAJĄCY I MASZYNA

Na ile sprzedający zna się na mechanice, skuterach? Czy jest w stanie rzetelnie określić stan?
Co dokładnie oznacza “stan dobry” “jeździ”?

Czy wiadomo, że coś będzie trzeba zrobić?
Co już było robione przy maszynie? Jak o nią dbał?

KWESTIE ORGANIZACYJNE

Czy ma świadomość, że będę z mechanikiem (kolegą)? ew. czy zgadza się pojechać na stację kontroli
SKUTER MA BYĆ NA ZIMNO – czy potwierdza?
Co mam mu zostawić na czas jazdy próbnej?

Czy po tych pytaniach nadal jest zainteresowany moim przyjazdem i otworzy drzwi :wink: Jakby co to ma czas do wieczora, żeby napisać że się wycofuje.

OGLĘDZINY NA ZIMNO

Numer VIN czy się zgadza z tym co na ramie?

Książka serwisowa, karta pojazdu czy są w realu?

PRZÓD

Czy cała rama jest prosta?

Główka ramy, jak chodzi?
Czy nie ma luzów osi – przód tył i boki?

Amory: uszczelniacze, proste lagi, czy chodzą płynnie?

Manetki – czy działanie jest płynne i modulowane, czy nie dotykają uchwytów

TYŁ

Zawieszenie, ślady palenia gumy, wycieki
Koła obręcze ubytki, wgniecenia
Tarcze i klocki
Opony (stan, rocznik)

Wydech

Stan baku, stan pokrywki

Akumulator

Czy coś telepie _ podnozki, owiewki, wydech
Czy jest schowek pod siedzeniem, czy mieści kask otwarty? integralny?

ELEKTRYKA

Swiatla, krótkie długie, stopu
Migacze – czy wszystkie migają
Poprawne oświetlenie tablic rejestracyjnych

PŁYNY

Stan plynu hamulcowego (przejrzysty? jasny?)
Olej, wycieki pod silnikiem

JAZDA PRÓBNA

ROZRUCH

Start na zimno _ test chusteczki

Czy dobrze pali po rozgrzaniu

Wentylatory chlodnica – czy się włączają potem wyłączają
Jak siedzi się pasazerowi, kostce uber

Światła

TEST PRAKTYCZNY

!!! czy jedzie prosto!!!

Jak rusza, przyspiesza?

Jak ciągnie na wyższych obrotach, prędkościach?

Jak się rozpędza, jak chodzą biegi (czy moc nie faluje)?

Hamowanie przód

Hamowanie tył

Stopka boczna i centralna

Rozrusznik nozny

Migacz światło ciągle czy miganie

Kontrolki

Zegary podświetlenie

PS Jak sprawdzić, czy z akumulatorem jest wszystko ok?

językiem.
a najlepiej przyrządem do badania akumulatorów.
natomiast co do reszty twojego posta - teoretycznie to rozpatrywanie sytuacji idealnej której nie bedzie.
Handlarz i tak cie przyciągnie 300km nawet do szrota. Oczywiście że sie zna i że stan jest “igła”… no miał byc zimny ale 20 min temu był klient i testował… to co? miał go teraz do lodówki włożyć?
Moc faluje?? Jesteś Jedi i odczuwasz fluktuacje mocy?
Co oznacza stan dobry i jeździ? No że jest w stanie dobrym i jeździ… człowieku. Przecież on to dla zony* albo córki* brał
(*- niepotrzebne skreślić) ale im sie nie spodobało… Nie wiem ile pojazdów w życiu kupowałes z drugiej reki ale o wszystko bardzo naiwne jest co piszesz i o co pytasz.

itd…itp…

Dzięki za szybką odpowiedź.
Zapewne jak to wygląda w realu nie znam dlatego, że kupuję pierwszy raz :slight_smile: Ale chcę się jakoś przygotować.
A poza tym rozmowa telefoniczna to tylko 1/3 z tego, co rozpisałem.
No i nawet w tej 1/3 napisałem, o co mam się dowiedzieć, a nie że dokładnie takimi słowami.

Co do mocy, ostatnio jeździłem w pracy na skuterze, w którym moc “falowała” - tzn. dostawał zadyszki przy pewnych prędkościach, w pewnych momentach, jak gdyby miał problem ze zmianą przełożenia czy nie wiem z czym. Zapisałem, żebym pamiętał zwrócić na to uwagę podczas jazdy próbnej

Co do lodówki - właśnie po to ustalam to telefonicznie, że ma być zimny, żeby był zimny i nie było klienta przede mną. Więc jeśli koleś mówi, że jednak jest ciepły, bo coś tam, to przynajmniej wiem, że już coś kręci.

Wombat, z całym szacunkiem, poza tą krytyką masz jakieś konkretne porady, o co/jak zapytać, co zweryfikować na miejscu?
Dzięki w kwestii aku.

konkretna rada to pojechanie z osobą kompetentną kóra UMIE ROZRÓŻNIĆ i OCENIĆ stan sprzętu a najlepiej taka która zna konkretne modele. Taka osoba z manualem napraw w głowie albo w ręku.
Bo możesz napisac 600-stronicowy poradnik o tym jak kupowac używane a i tak nie wczerpiesz tematu nawet w połowie.
Kupujesz używane i BEDZIE w jakims stopniu zużyte. I czy ocenisz czy jakieś puki to kwestia wymiany części za 20zł czy szykowac się na kapitalke za 1500? Robisz poradnik pt tytułem “Jak kupić uzywane jak nowe”. Tylko to najcześciej nie bedzie nowe.
Dlatego szanuje zapał ale temat jest bez sensu. Zakładasz że przez telefon usłyszysz prawde a sprzet bedzie przygotowany tak jak tego oczekujesz. Nie bedzie - ale o tym sie dowiesz dopiero na miejscu i usłyszysz 1000 bajeczek których nie sprawdzisz. A co lepsze - to niekoniecznie powód do dyskwalifikacji sprzętu.
Pamietaj że masa sprzętów jest w takiej cenie że pzegląd w ASO to z 1/3 ceny sprzetu a i właściciel sie nie zgodzi na rozkładanie na cześci przez każdego kupującego. Sam bym sie nie zgodził.