Jest to poradnik dla ludzi montujących chińskie cylindry 70ccm bez inwestycji w Gaźnik.
Witam, wiem, iż takich poradników są setki ale postanowiłem napisać swój ze względu na dość duży rozrzut info po różnych forach oraz porady “Mechaników” w stylu “Musisz zmienić gaźnik na większy”. Załóżmy sytuację, że już wymieniłeś swój cylinder z 50ccm na 70ccm(47 mm). Nie ma tu znaczenia czy jest to Chiński produkt czy “markowy”…który również wykonywany jest w chinach. Wszystko zależy od tego jak go dotrzesz. Osobiście posiadam Chiński zestaw 70ccm i nalotu na nim ok 9tyś km bez przedmuchów i puchnięcia tłoka. Teraz do rzeczy. Jak wyregulować seryjny gaźnik 12mm/14mm pod ten cylinder aby chłodzenie było odpowiednie ?
Kupujemy zestaw dysz przeznaczonych do naszego gaźnika, najlepiej w przedziale 75-90.
Ściągamy gaźnik rozkręcamy WSZYSTKIE śrubki jakie się w nim znajdują.
Wkładamy gaźnik do wody i gotujemy ok 40min.
Po wygotowaniu myjemy benzyną ekstrakcyjną i przedmuchujemy gaźnik.
5.Składamy gaźnik
Wyciągamy zwężkę w filtrze powietrza (taka zagięta plastikowa rurka) gdyż jak wiadomo wraz ze wzrostem pojemności silnika wzrasta jego zapotrzebowanie na paliwo ale i powietrze
Gdy zrobiliśmy już to wszystko, to w dolnej części gaźnika, tam gdzie masz pływak są dysze. Ta wystająca to dysza główna i to nią się zajmiemy. Wkręcamy po kolei dyszę od 75 za każdym razem robiąc przejażdżkę. Musisz doprowadzić do sytuacji, w której po maksymalnym przekręceniu manetki obroty będą rosnąć miarowo a silnik nie będzie przerywał. U mnie udało się to osiągnąć na dyszy głównej 85. Gdy osiągniemy już miarowe obroty robimy przejażdżkę ok 7-10km i sprawdzamy kolor świecy. Świeca czarna-za dużo paliwa-montujemy dyszę o 5 mniejszą i testujemy. Świeca siwa-zmieniamy dyszę na większą o 5 i testujemy. Świeca ma mieć kolor kawy z mlekiem/rudy. Wówczas osiągamy optymalne spalanie mieszanki.
Mam nadzieję, że komuś to pomoże gdyż ja mimo tylu tematów musiałem dochodzić do tego sam.
Śrubką od składu mieszanki (ta obok śrubki wolnych obrotów) Służy do regulacji mieszanki na wolnych i średnich obrotach. Ją można zostawić w spokoju a dopiero po regulacji dyszy i uzyskaniu miarowej pracy i liniowego wzrostu obrotów można wyregulować skład mieszanki śrubką regulacyjną
Nie wiem czemu musiałeś do tego dochodzić (widocznie lubisz ) sam skoro jest to dokładnie opisane na mielochu, skutery-północ, rometowcach i w zasadzie na każdym większym forum motocyklowym. Tutaj zresztą też. Temat stary jak gaźnik i wygrilowany z każdej strony.
Podstawowa sprawą o której nie wspomniałeś słowem jest fakt że wszelkich takich regulacji dokonuje sie na rozgrzanym do roboczej temperatury silniki kiedy już na 100% nie pracuje ssanie lub ssanie jest ręcznie wyłączone.
Oprócz tego:
Oczywiście że jest różnica czy jest to chiński silnik/cylinder czy markowy bo ich wydajność - a zatem i zapotrzebowanie na ilość mieszanki jest inne.
Oczywiście że rada “zmień gaźnik na większy” jest słuszna i potrzebna. Bo nie bez powodu silniki 125, 200,300,500 cm mają gaźniki po 28mm i więcej a niektóre nawet po kilka gaźników. Wiec z jakiegoś powodu ktoś (zapewne ktoś kto sie na tym zna) uznał że jednak trzeba sobie komplikować życie i produkować różne gaźniki zamiast wszędzie ładować gaźnik 12mm i tylko coraz wiekszą dysze. Ma to związek z prędkością powietrza w dolocie (a w zasadzie w gardzieli gaźnika). Wiec zanim gaźnik wyregulujesz to najpierw trzeba go dobrać. Pewnych cylindrów na pewnych gaźnikach NIE WYREGULUJESZ BEZPIECZNIE - po prostu sie nie da.
Kompletnie pominąłeś kwestie iglicy - i to zarówno jej wysokości jak i kształtu. Ściągnij sobie choćby instrukcje od gaźnika dellorto która zawiera szczegółowa dokumentacje doboru i strojenia gaźnika na każdym z jego zakresów pracy włącznie z takimi niuanasami jak to w której płaszczyźnie i o ile może być pochylony przy montażu.
Kompletnie nic nie napisałeś o tym jak rozpoznać prawidłową regulacje np po sposobie reakcji na odkręcenie gazu lub sposobie schodzenia z obrotów - jest to bardzo ważne bo dotyczy wszystkich stanów pośrednich pomiędzy full manetą a całkowitym odpuszczeniem. Nigdzie nie jest powiedziane że przegrzać silnik możesz tylko pałując na maxa. Swobodnie zrobisz to odkręcając gaz tylko do połowy - wystarczy że w tym położeniu przepustnicy regulacja bedzie zła i temperatura silnik zabije.
Dlatego warto wyszukać porządne opracowanie i na nim sie opierać. Albo 5 mniejszych i uzyskaną wiedze zebrać do kupy - bo jak pisałem: to jest bardziej złożone jak wymiana baterii w pilocie.
Regulacji gaźnika dokonujemy tylko i wyłącznie na rozgrzanym silniku. Każda metoda regulacji dotyczy innych obrotów silnika… tak dla średnich i niskich obrotów regulacji dokonujemy śrubką mieszanki umieszczoną obok śrubki wolnych obrotów (Ta schowana w korpus gaźnika). Regulacji mieszanki przy pełnym otwarciu przepustnicy dokonujemy za pomocą DYSZY GŁÓWNEJ (Dostępne są tabele w jakim zakresie jaka dysza odpowiada za jakie obroty ) . Chińskie Cylindry różnią się polerowaniem kanałów dolotowych jak i wydechowych a co za tym idzie wzrost mocy. Różnica mocy między Chinolem a Markowym…np. Airsalem to ok 40% przez jakość wykonania jak i zastosowanym materiałem odlewniczym oraz owalizacją. Do cylindra 70ccm zaleca się większy gaźnik ze względów technicznych takich jak obciążenie jednostki jak i dużo lepsze mieszanie tlenu z paliwem co prowadzi z kolei do uzyskania optymalniejszego spalania oraz chłodzenia. Co do iglicy przy zmianie DYSZY GŁÓWNEJ zwiększyć powinna się jej średnica ze względu na powiększenie średnicy otworu dyszy (produkowane są Iglice uniwersalne o schodkowej strukturze- nie gładkie ze względu na charakterystykę dyszy) Po rozgrzaniu silnika i regulacji składu mieszanki wolnych i średnich obrotów (śrubka obok tej od wolnych obrotów) możemy przejść do regulacji właściwej tj. zmian DYSZY GŁÓWNEJ. Jak regulować skład mieszanki na wolnych i średnich obrotach jest multum na forum ale jeżeli nie wiesz jak to zrobić napisz pod tym poradnikiem a pomogę. Wombacie lepiej ? Jak podkleić pod poprzedni post? Za stary jestem