Przeróbka silnika na 125 ccm.

Witam.

Wiem, że można w prosty sposób zwiększać pojemność silników 50cm3. W przypadku jednostek 2-suwowych można zwiększyć do 72cm3 (czasami nazywanych 70 lub 80cm3) a w przypadku jednostek 4-suwowych można zwiększyć do 72cm3 (70/80cm3) i do 110cm3 (po wymianie także wału).

Mam pytanie odnośnie silników 125cm3. Chyba nie ma powszechnie używanych silników 125cm3 jako 2-suwy, istnieją głównie jako 4-suwy. O ile normalnie/w prosty sposób tzn. wymiana cylindra/tłoku/pierścieni (bez szlifowania i innych skomplikowanych czynności tego typu) można zwiększyć pojemność silników 125cm3?.

Nie lepiej kupić 250cm3, albo od razu 500cm3 - wbrew pozorom skutery o większych pojemnościach nie są dużo droższe od tych z mniejszymi.

Jak nie ma 2T 125 ? A np. Silnik Rotax stosowane w Aprili ?

benekpe napisał:
Nie lepiej kupić 250cm3, albo od razu 500cm3

W niektórych przypadkach - nie lepiej. Do takich przypadków należy np.
1) posiadanie prawa jazdy A1 a co za tym idzie, możliwość jazdy tylko na motorach do 125cm3. Ktoś kto ma motor 125cm3 może chcieć (nieoficjalnie) zwiększyć nieco moc silnika i dalej jeździć jako 125cm3, tak jak to się powszechnie robi w motorowerach/skuterach.
2) niektóre motorowery mają zamontowane silniki 125cm3 i są dalej zarejestrowane jako 50cm3. Jednakże chińczyk 125cm3 wyciągnie ci około 100km/h (a np. Aprilka z AM6 przerobiona do 80cm3 wyciąga 120km/h), więc warto pomyśleć o przeróbce silnika aby też tyle wyciągnąć.

madi napisał:
Jak nie ma 2T 125 ? A np. Silnik Rotax stosowane w Aprili?

Ale 125cm3 2T to raczej rzadkość.

To tyle tłumaczeń na powiązane tematy :p
Teraz prosiłbym odpowiedzi na moje pytanie: o ile normalnie/w prosty sposób tzn. wymiana cylindra/tłoku/pierścieni (bez szlifowania i innych skomplikowanych czynności tego typu) można zwiększyć pojemność silników 125cm3 4T? W silnikach 50cm3 4T jest wręcz standard: można zwiększyć do 80 i 110, czy jest jakiś standard w 125cm3 4T?

Skuterowy silnik 157qmj montowany również w quadach występuje w wersji 125 i 150. Widziałem też kiedyś zestaw do przeróbki na 180cm.

Rzeczywiście, 157qmj to silnik serii GY6 (podobno popularny w skuterach i quadach, ale chyba nie w motorach 125). Według danych, silnik nie jest mocny, 150cm3 ma około 9 koni mechanicznych więc podobnie co AM6 2T 80cm3. Znalazłem zestaw do przeróbki silnika GY6 125/150 do 180, ale to rzadkie i drogie (400$). Trzeba też wziąć pod uwagę, że silniki GY6 są chyba przystosowane do automatycznej skrzyni biegów (tyle przynajmniej udało mi się wyczytać), więc chyba nie są stosowane w motorach 125cm3, ale tylko w skuterach i quadach.

Jednakże na Allegro jest wiele akcesoriów do przeróbki 125cm3 do 150cm3. Czyli można nawet uznać, że 150cm3 to standard. Myślę że na Allegro znajdzie się jakiś zestaw 150cm3 do czterosuwowych chińczyków np. Zipp Pro 125 czy Junak 122 lub japońskich/europejskich np. Honda CBF 125, Honda CBR 125, Honda XL 125V, Yamaha YZF R125, Aprilia RS4 125.

Pomyliłem się co do zastosowań silników 2T 125cm3, jednak są stosowane np. w Yamaha TZR 125, Aprilia RS 125, Honda NSR 125 czy Derbi GPR 125, jednakże te modele mają już swoich następców (nowe wersje tych motorów) i są zastępowane silnikami czterosuwowymi.

zgadza sie rynek bedzie odchodzil od 2t w wiekszych pojemnosciach
choc nie wiadomo czy i nie dojdzie to do 2t w 50cm3 podnosi sie normy emisji spalin najbardziej chyba w europie wiec osobiscie sadze ze to kwestia kilku-kilkunastu lat i 2t bedzie historia
ps masz racje co do starszych nie zapomnianych modeli 125 aprili yamahy i hondy nowe idzie w 4t a max kity w 125 4t to chyba 180cm3 w kymco 150 daje 15 ps