Problem z olejem.

PO 1000 km czas zmienić olej i mam jedno pytanie. Czy jeżeli cylinder docierałem na oleju pól syntetycznym to czy teraz mogę lać olej full syntetyczny. Szukałem w google i są podzielone zdanie więc nie wiem co zrobić. Prosił bym was o szybką pomoc i o wasze zdanie na ten temat. Z góry dzięki .

A jaki to silnik? 2T czy 4T? Jakiej marki zestaw? Napisz coś więcej. Bo tak to skąd mam wiedziec co w ogóle poradzić?

Silnik 4t. Olej castrol power 1 racing 4t. Docierany był też na castrolu tylko że pół syntetycznym.

Chodzi mi dokładnie o to czy z pół syntetyka można przejść na full syntetyk bez żadnych skutków ubocznych.

Myślę, że bez problemu można. Tylko po co lać tak drogi olej do skuterka?

dawid102 napisał:

Chodzi mi dokładnie o to czy z pół syntetyka można przejść na full syntetyk bez żadnych skutków ubocznych.

Można bez najmniejszych problemów w Twoim przypadku, jeśli producent silnika przewiduje takowy. Masz silnik dopiero co po dotarciu, nie jest jeszcze zużyty (jeśli był właściwie docierany) i w związku z tym użycie lepszego oleju, o lepszych właściwościach wypłukujących osady nie rozszczelni silnika, bo nie nazbierał się w nim jeszcze tzw. nagar, a części nie zużyły się na tyle, aby miały względem siebie zbyt duży luz. Jeśli silnik miałby duży przebieg na oleju półsyntetycznym lub mineralnym, istniałoby ryzyko, że osady niedostatecznie wypłukane przez te gorsze oleje zalegające w "zakamarkach" (celowy cudzysłów) silnika zostaną wypłukane, a "szczeliny" (luzy na częściach) w zużytym silniku zostaną "odsłonięte" (wypłucze się z nich nagar) i silnik utraci szczelność, z całymi konsekwencjami, jak utrata kompresji (=spadek mocy), przedostawanie się oleju do cylindra i jego spalanie (branie oleju przez silnik oraz wzrost toksyczności spalin), gubienie oleju - plamy pod silnikiem itd. Istnieje nawet teoria, że do docierania olej w pełni syntetyczny jest "za dobry" i nie wpływa korzystnie na sam proces docierania, natomiast należy go zmienić na pełen syntetyk po okresie docierania. To czy producent w przypadku Twojego jednośladu zaleca syntetyk, półsyntetyk czy olej mineralny jako docelowy jest do sprawdzenia w instrukcji obsługi i należy się raczej trzymać tych zaleceń (można książkę napisać o tym dlaczego tak jest, więc pominę ten temat). Przedobrzyć też można. Stosując niewłaściwy olej można pogorszyć smarowanie silnika. Powinien być zgodny ze specyfikacją producenta. Jakiej będzie marki - to drugorzędna sprawa.

P.S. To co napisałem dotyczy oczywiście silnika czterosuwowego. W 2T sprawa wygląda nieco inaczej, głównie dlatego, że nie ma tam ciśnieniowego układu smarowania silnika.