Poradnik - rejestracja sprowadzonego skutera

Przede wszystkim – w moim przypadku jestem pierwszym właścicielem w Polsce (podpisałem umowę bezpośrednio z Włochem) i być może z tego wynikają pewne różnice w stosunku do artykułu Łukasza. Dla ścisłości – poniższy tekst dotyczy motorowerów.

Ogólna kolejność załatwiania spraw jest taka:
1. Stacja kontroli pojazdów (przegląd) i tłumacz przysięgły (wiadomo)
2. Urząd skarbowy (złożenie VATu-24 + załączniki)
3. Urząd miasta – wydział komunikacji (złożenie wniosku o rejestrację)
4. Ubezpieczyciel

[u:94840c6e8f]Ogólna uwaga – rób po dwie kserokopie wszystkich dokumentów które dostajesz. Czasem w urzędach chcą kopie, czasem oryginały, wiec jeśli będziesz miał po 2 kopie zawsze Ci jakaś symboliczna podkładka zostanie.
[/u:94840c6e8f]


Stacja kontroli pojazdów i tłumacz przysięgły
___________________________________________________________________



Stacja kontroli – dostałem stamtąd dwa papierki – pierwszy zatytułowany „Dokument identyfikacyjny pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą” Zawiera dokładne dane techniczne. Drugi – „Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu” składa się z danych takich jak nazwa, numer ramy, rodzaj pojazdu, itp. Jest tam też wynik badań (Pojazd spełnia wymagania techniczne) Kończy się formułką „Pojazd odpowiada dodatkowym warunkom przewidzianym dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą”
________________________________________________________________________


Tłumacz przysięgły – przetłumaczyłem następujące dokumenty:
- Umowa kupna sprzedaży
- Włoski dowód rejestracyjny (Zaświadczenie o odpowiedniości technicznej motoroweru)

Koszty – nie pamiętam co do złotówki, ale były to kwoty podobne do tych, które podaje Łukasz: 120 zeta za przegląd i 20 – 30 za stronę tłumaczenia.
__________________________________________________________________________



Urząd skarbowy (złożenie VATu-24 + załączniki)

Formularz VAT-24 można znaleźć w internecie albo wziąć z urzędu skarbowego. Sam miałem duży problem z jego wypełnieniem, więc podam co wpisywać w poszczególne rubryki. Każde pole tego formularza ma numer, będę podawać numer, a później co tam wpisałem.

VAT-24 WNIOSEK O WYDANIE ZAŚWIADCZENIA POTWIERDZAJ¡CEGO BRAK OBOWI¡ZKU UISZCZENIA PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG Z TYTUŁU PRZYWOZU Z INNEGO PAÑSTWA CZŁONKOWSKIEGO ŚRODKA TRANSPORTU
1 – NIP w formacie XXX-XXX-XX-XX. Jeśli nie jesteś zarejestrowany jako podatnik VAT UE – skreśl PL na początku.
2 – Urząd skarbowy w [nazwa miasta]
3 – jeśli importujemy na własne potrzeby - zaznaczamy „osoba fizyczna”
4 – 14 – tutaj nie powinno być problemu
15 – Jeśli Twój skuter nie lata i nie pływa – zaznacz „pojazd lądowy”
16 – 19 – Spisałem z „Dokumentu identyfikacyjnego pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą”
20 – pole puste – mój skuter nie miał tablicy rejestracyjnej
21 – Zaznaczyłem „ramy”, bo to miałem w „Dokumencie identyfikacyjnym pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą”
22 – Wpisałem, podany w „Dokumencie identyfikacyjnym pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą” numer, w moim przypadku – ramy
23 – pole puste
24 – pole puste
25 – Spisałem z „Dokumentu identyfikacyjnego pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą”
26 – Ważne – tu ma być data dopuszczenia do użytku za granicą, nie w Polsce. Jest on podana np. w „Zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu”. Jest to inaczej mówiąc „Data pierwszej rejestracji za granicą”
27 – Po prostu spisałem z licznika
28 – Spisałem z umowy kupna sprzedaży
29 – Spisałem z umowy kupna sprzedaży (w euro, nie przeliczałem na PLN)
30 – Nie mam faktury więc wpisałem „Umowa z dnia [data]”
31 – Spisałem z umowy kupna sprzedaży
32 – zaznaczyłem „osoba fizyczna”
33 – Nazwisko i imię sprzedawcy z umowy kupna – sprzedaży
34 – pole puste
35 – 41 – dane sprzedawcy z umowy kupna - sprzedaży
42 – 43 – zaznaczasz w zależności od tego co dołączasz do tego formularza
44 – Tu trzeba wpisać co jeszcze się dołącza. Po prostu spisuj nagłówki z dokumentów. Jeśli jest to kopia, również to wpisujesz. Ja dołączyłem: Umowę kupna sprzedaży (oryginał i kopię) włoski dowód rejestracyjny (+ tłumaczenia) i kopię dokumentów z przeglądu.
45 – 48 – wiadomo
dalsze pola - puste
Musiałem również wpłacić na konto urzędu miasta 160 zł. Na dowodzie wpłaty pani z kasy wpisała (po wyjaśnieniu, o co chodzi) „Opłata skarbowa – zaświadczenie VAT-25” – tak, właśnie VAT 25, a nie 24, tak ma być. Dowód wpłaty też dołączyłem. (Tzn. jedną z kopii, drugiej lepiej pilnuj dobrze)
Weź też ze sobą dowód osobisty do wglądu.
Po przyjęciu dokumentów powiedzieli, żebym się zgłosił za tydzień. Zgłosiłem się i dostałem upragniony dokument: VAT-25 ZAŚWIADCZENIE POTWIERDZAJ¡CE UISZCZENIE PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG LUB BRAK OBOWI¡ZKU UISZCZENIA PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG Z TYTUŁU NABYCIA ŚRODKA TRANSPORTU. Udałem się więc do wydziału komunikacji.
__________________________________________________________________________



Urząd miasta – wydział komunikacji
Tu również nie może obyć się bez wniosku :slight_smile: Na szczęście jest on dużo krótszy i prostszy od poprzedniego. Jest on zatytułowany: WNIOSEK :slight_smile: Patrząc od góry strony wpisujesz :
Miejscowość, data, i Twoje dane – to chyba oczywiste ?
Nazwa organu rejestrującego: ja wpisałem: Urząd miasta
Miasto - wiadomo
Poniżej - podkreśliłem: „czasową rejestrację”
W celu – puste miejsce
Rodzaj pojazdu i przeznaczenie – Motorower
Marka, typ, model – spisałem z papierów z przeglądu
Rok produkcji - spisałem z papierów z przeglądu
Numer identyfikacyjny VIN/nr nadwozia (podwozia) - spisałem numer ramy z papierów z przeglądu
Rodzaj paliwa – wpisałem: benzyna bezołowiowa
Dotychczasowy numer rejestracyjny – nie miałem żadnego, więc zostawiłem puste pole
Numer karty pojazdu – też nie miałem, więc puste pole
Jeśli chodzi o załączniki to wymagali następujących dokumentów:
- Umowa kupna sprzedaży
- Włoski dowód rejestracyjny
- Tłumaczenia (chyba wszystkie)
- Dokumenty z przeglądu
- VAT-25, który wcześniej dostałem z urzędu skarbowego
- Dowód osobisty do wglądu
Pani której to wszystko wręczyłem dała mi kwitek, z którym poszedłem do kasy (tak, szykujcie portfele :slight_smile: Zapłaciłem 114 zeta. Z kwitkiem z kasy wróciłem do tej pani, a ona poprosiła mnie żebym sobie wybrał tablicę rejestracyjną – normalną, nie tymczasową (wzruszyłem się normalnie) coś tam wstukała do komputera i po chwili wręczyła mi świeżo wydrukowany, tymczasowy dowód rejestracyjny i tablicę, którą wcześniej sobie wybrałem. Poinformowała mnie też, że z tym dowodem mogę już wykupić ubezpieczenie a za dwa tygodnie mam zadzwonić, czy jest już stały dowód. Wydanie stałego dowodu wymaga złożenia kolejnego wniosku, podobnego do tego o tymczasowy, tylko podkreślasz „rejestrację” zamiast „czasową rejestrację” no i należałoby wpisać numer rejestracyjny, bo już go masz. Oczywiście trzeba oddać tymczasowy dowód, za to dostajesz nowy, już stały.
__________________________________________________________________________


Ubezpieczenie

Dowiadywałem się już u naszego narodowego monopolisty, i ubezpieczenie kosztuje 70 zeta za rok. Nie traktuj jednak tego wyliczenia jako pewnik, składka jest ustalana indywidualnie, między innymi na podstawie Twojego wieku. Po prostu zgłaszasz się tam z dowodem rejestracyjnym i od razu dostajesz papier że wykupiłeś ubezpieczenie.
Podsumowując koszty: 120 (przegląd) 120 (tłumaczenia) 160 (vat 25) 114 (urząd miasta) 70 (ubezpieczenie) = 584 zł, jeśli dobrze liczę.
Mam nadzieję, że komuś pomoże ten artykuł, ogólnie to nie jest takie trudne jak już wiesz co i jak. Jest trochę latania ale w tydzień można to załatwić (+ 2 tygodnie czekania na stały dowód, ale możesz jeździć na tymczasowym.

autor: Spooky ze Skutery.net


[u:94840c6e8f]Myślę, że temat można przykleić. Niektórym się przyda.[/u:94840c6e8f]

Jeśli komuś się przyda czekam na Piwko ! :564:

ciekawy poradnik komuś na pewno pomoże :sunglasses:

A jak wygląda jeśli ja mam (powiedzmy) z Niemiec i kupiłem sam, i mam umowe bezpośrednio z Niemcem i oświadczenie że skuter nie był rejestrowany za granicą (do 2005 roku nie trzeba bylo) tzn to oświadczenie napisałem sam to z tym pójde na przegląd i mi zrobi przeglądł Ogólnie to przejdzie?

Przegląd przejdzie jeśli spełnia warunki techniczne wymagane przez Państwo.

Czyli 50cc poniżej 4Kw lusterka światła wydech itd?

50 ccm, lusterko lewe, światła i wydech chyba do 76 dB.

podklejam.
od tej pory jak zobacze jakiś nowy topic na temat rej skutera to banuje.

Patrico napisał:

50 ccm, lusterko lewe, światła i wydech chyba do 76 dB.


Z tego co się orientuje to motorower może mieć do 94 dB. Wino jak miał badania to miał trochę ponad 94 dB, ale dowodzik odzyskał.

A ja mam takie pytanie…
Mam okazje kupić skutera sprowadzonego z włoch. Skuter nie byl jeszcze rejstrowany w polsce. Sprzedawca powiedzial mi ze mogę nim jezdzic na wloskich tablicach tylko muszę go w polsce ubezpieczyc. Jest taka możliwośc? Bo nie wiem czy mam temu Panu wierzyc

Dokładnie nie wiem, ale jeśli masz dowód rejestracyjny włoski i tablice włoskie to jakiś czas możesz jeździć ale to chyba tylko przez niedługi czas( może do końca ubezpieczenia wykupionego we włoszech) Ale ciągle jeździć nie mozesz. A nie możesz go po prostu zarejestrować ?

Ok dzieki za odpowiedz. Na rejstracje na razie nie mam kasy…

A ja mam takie pytanie, właśnie wyczytałem na karteczce co trzeba dołączyć do VATu 25
m.in. trzeba dołączyć “kserokopię oryginału briefu, karty pojazdu bądź dowodu rejestracyjnego”
Nie mam do swojego squta żadnego z tych dokumentów. Dowodu nie mam ale mam papier który mówi o tym, że nie muszę go mieć i to już przeszło więc ok tylko powiedzcie mi czy w Niemczech do 2005 roku gdy skutery nie były bez obowiązku rejestracji, przy kupnie skutera dawali ten brief lub kartę pojazdu? Bo ja tego nie mam a za parę dni idę to składać.

Mam pytanie jakie dokumenty musi meic moto sprowadzone z nieiec?
Brief niemiecki i umowa starczy ? bo mogę mieć moto a ma te dokumenty i koles mowi ze da się zarejstrowac na tym.

Musisz posiadać niemiecki Bierf (jak u nas dowód rejestracyjny) i umowę kupna sprzedaży.
Ja sprowadzałem moto z Austrii, posiadałem w/w dokumenty i bez problemu odbyła się rejestracja.

Chłopaki, teraz się chyba pozmieniało. bo są te przeglądy co 2 lata i jak to teraz jest z rejestracją? Pierwszy przegląd kosztuje tyle co kiedyś czyli 116zł czy wynosi ok. 64zł?
Rejestrował ktoś ostatnio motorower zza granicy?

Za pierwszy płacisz 116 (Koszt przeglądu pojazdu pierwszy raz rejestrowanego w kraju), kolejne 64 zł.

Kur*a jego mać. to ile mnie to wszystko wyniesię z tłumaczeniamiż

Z tego co słyszałem, to miało wejść, albo już weszło to, że nie musisz tłumaczyć ani umowy, ani dowodu.

Ja mam następujący problem jestem teraz u rodziny w Romunii i będę miał od nich apke rs 50. Jest tylko taki problem ze mam do niej tylko dowód rejestracyjny i nic poza tym. Co teraz zrobić? Jak będzie przy rejestracji w Polsce?

na moje musisz spisac umowe chyba :smiley: