Witam Serdecznie! mam drobne pytanie, otóż planuję kupić motorower o poj. 125, tylko brak jest posiadanego prawa kat. A1, lecz ostatnio usłyszałem, iż w wielu krajach UE można jeździć 125-tkami posiadając tylko B. Czy w polsce też takowa jest możliwość?
Polecam zrobić prawko kat. A jeśli już wiek na to pozwala-nie jest to mega trudne, a się przydaje-będziesz mógł kupić coś o większej pojemności.
generalnie mam 21 latek, lecz nie miałem styczności z pojazdami maszynowymi jednośladowymi.
To sądzę, iż ten sezonik chyba będzie warto rozpocząć delikatnie od 50cc by nauczyć się jeździć, a za roczek pociśnięcie do kat. A :D tak było by najrozsądniej uważam :P
El_DreSSo napisał: lecz ostatnio usłyszałem, iż w wielu krajach UE można jeździć 125-tkami posiadając tylko B. Czy w polsce też takowa jest możliwość?
Nie m czegoś takiego, jak ogólnoeuropejskie wspólne przepisy, jeżeli chodzi o prawko, oraz kwestie zdobywania takowego, oraz "zdolności prowadzenia pojazdów" w kwestii "zamiennej" (np. mając B możesz moto do 125 cm3). Owszem, dotychczas w Niemczech (nie jestem pewny czy nadal) i kilku innych państwach UE (nie wszystkich), był przepis, że osoby posiadające prawo jazy KAT. B, mogą poruszać się jednośladami do poj. 125 cm3, ale PL się to nigdy nie dotyczyło (a szkoda).
Tu jako przykład tego "absurdu" podam, że często wystarczyło dla osób mieszkających przy granicy zachodniej, przekroczyć ją, aby stać się pełnoprawnym motocyklistą (i jakoś nikt z tego powodu na niemieckich drogach się nie zabijał, a w PL byłeś nadal kolesiem nie mającym uprawnień i co najwyżej mogłeś sobie pojeździć na 50 cm3, lub zrobić A).
"B licence holders in Czech Republic (only motorcycles with automatic transmission), Italy, Latvia, Slovakia (after two years and only motorcycles with automatic transmission), Spain (after three years), Portugal (after two years) and Belgium (only with a Belgian Driving Licence, after two years) are allowed to drive motorcycles not exceeding 125cc within the respective countries. In Austria (after five years, training of 6 hours), France (7 hours) and the United Kingdom (Compulsory Basic Training), a practical training without exam is needed for B licence holders."
Zapewne będzie tak jak piszesz, choć z drugiej strony trudno przewidzieć decyzje naszych parlamentarzystów. Prędkość na drogach ekspresowych i autostradach też została podwyższona i należy do najwyższych w Unii, choć stan naszych dróg i ilość autostrad pozostawia wiele do życzenia. Dodać należy, że w 2002 r. Ministerstwo Transportu, Innowacji i Technologii Austrii wystosowało zapytanie do władz krajów UE , czy zasady uznania kat. B dla motocykla o poj. do 125 cm2 mogłyby również znaleźć uznanie w innych krajach członkowskich Unii. Odpowiedź przyszła głównie od tych krajów, w których uznanie B = 125 cm3 obowiązuje. Zresztą, zgodnie z art. 6 ust. 3 Dyrektywy nr 2006/126/WE z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy:
"W odniesieniu do kierowania pojazdami na własnym terytorium państwa członkowskie mogą przyznać następującą równoważność kategorii: a) prawo jazdy kategorii B uprawniające do kierowania motocyklami trzykołowymi uprawnia do kierowania motocyklami trzykołowymi o mocy ponad 15 kW, o ile posiadacz prawa jazdy kategorii B ma co najmniej 21 lat; b) prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania motocyklami kategorii A1. W związku z tym, że niniejszy ustęp zachowuje ważność tylko na terytoriach państw członkowskich, nie zamieszczają one na prawie jazdy adnotacji o uprawnieniach do kierowania tymi pojazdami."
Jak zatem widzimy, nie jest to zapis obligujący kraje do wprowadzenia takich zasad, ale pozostawiający im pełną swobodę w tym zakresie. Stąd jest jak jest - nie tylko w Polsce, ale i w dużej części państw członkowskich UE. Szkoda. :(
Wzrosłaby z pewnością sprzedaż motocykli i skuterów 125 cm3 (aktualnie mało popularna pojemność), choć znając życie i te sprzęty zaczęto by w Polsce odblokowywać. :)