Cześć od niecałego miesiąca jestem szczęśliwym posiadaczem skutera Junak 607 50cc 4t z 2019 roku. Sprzęt kupiłem używany z przebiegiem 2066 km dnia 28 maja 2020. Dzisiaj (18 czerwca) ma na liczniku prawie 4600 km bezawaryjnego przebiegu. Przy przebiegu około 2500 km zdjąłem blokady i teraz ten potwór pędzi około 65-68 km/h max a średnia przelotowa to 60 km/h (według wskazań licznika). Zaznaczę, że przebieg ten został zrobiony przeze mnie przede wszystkim w długich trasach (około 120 – 140 km dziennie z krótkimi przerwami na kawę). Jestem kompletnie zielony jeśli chodzi ogólnie o mechanikę oraz skutery i motocykle stąd kilka pytań.
- Czy podczas takich długich podróży dawać często przerwę ? Chodzi głównie o to, żeby się nie przegrzewał. Podczas pierwszej mojej dłuższej wycieczki zaczął tracić moc i zgasł jednak po około 15 min odpalił i leciał dalej z pełną prędkością.
- Czy w jakiś sposób można poprawić chłodzenie tego skutera ?
- Czy w tym motorku jest wtrysk ? (myślę, że tym pytaniem zaznaczyłem moje niesamowite umiejętności mechaniczne :))
- Jeśli jest wtrysk to czy można ten silnik jakoś wzmocnić ?
Ad. 1. Silnik GY6 chłodzony jest powietrzem, a samo chłodzenie jest wymuszone za pomocą wentylatora. Sprawność takiego rozwiązania jest zależna od czynników takich jak styl jazdy, warunki pogodowe, czy stosowany olej silnikowy. Nie da się jednoznacznie powiedzieć co ile kilometrów, czy co ile czasu robić przerwę. Niektórzy montują wskaźnik temperatury wraz z czujnikiem “pod nakrętkę szpilki” i jest to dla nich jakiś wyznacznik. Dla mnie niestety żaden, bo wskaźnik pokazuje bodajże temperaturę maksymalną 110C. W słoneczny dzień spokojnie tą temperaturę przekroczymy używając takiego czujnika, a silnikowi nic się nie stanie. Gdybym już miał coś poradzić - to przy spokojnej jeździe i temperaturze do 20C robiłbym 15-minutowe przerwy mniej więcej co godzinę. Przy wyższej temperaturze lub “agresywnym” stylu jazdy radziłbym robić przerwy częściej.
Ad. 2. Sposób chłodzenia wykorzystywany w Twoim skuterze został przez kogoś wymyślony, a jego sprawność przeliczona. Używając pojazdu zgodnie z przeznaczeniem zazwyczaj jest wystarczający. Na rynku dostępne są chłodnice oleju silnikowego do silnika 139QMB/GY6. Nie mam żadnych doświadczeń z tymi wynalazkami w tym akurat silniku. Powiem więcej - nie zaufałbym im ze względu na to, że są niskiej jakości, a ich awaria zakończy żywot silnika.
Ad. 3. Masz coś, co jest zwane elektronicznym gaźnikiem. Nie jest to ani znany od dawna tradycyjny gaźnik, ani układ wtryskowy. To po prostu gaźnik uzbrojony w elektronikę, współpracujący z sondą lambda. Na wydechu masz też zapewne katalizator.
Ad. 4. Można się bawić, ale i tak nie przyniesie to znaczących rezultatów. Powiem więcej - może jeszcze pogorszyć sprawę. Głównym sposobem zwiększenia mocy jednostki napędowej w tym przypadku jest zwiększenie pojemności skokowej cylindra. Można to osiągnąć np. kupując zamiennik. Dopiero później, czyli po wymianie cylindra na większy możesz robić kolejne modyfikacje, które pozwolą na zwiększenie osiągów.
Ok dzięki za szybką odpowiedź. Mam jeszcze 3 sprawy.
- Co do tego zwiększania pojemności - jak później ze sprzedażą takiego zmodyfikowanego skutera? Lepiej się sprzedaje (wyższa cena) “zrobiony” skuter czy oryginalny? Jeśli to Ty byś chciał kupić używany skuter który byś wybrał?
- Czy na tego typu przeróbki jest jakaś gwarancja od firmy, która to montuje? Np na ilość kilometrów bezproblemowej jazdy?
- Czy możesz wysłać jakieś namiary na solidną firmę, która zajmuje się takimi rzeczami?
Nie licz na to, że jak wsadzisz markowy cylinder, głowicę, wariator, sprzęgło, itd. i dasz za to kupę kasy to ktoś Ci da więcej, niż średnią rynkową. Jedyna opcja kiedy coś takiego się robi to gdy wiążesz dłuższą przyszłość z pojazdem. W moim przypadku to wygląda trochę inaczej, bo mam swój warsztat motocyklowy. Gdybym miał taką potrzebę to kupiłbym raczej coś tańszego jako bazę pod tuning, a z racji “lepszych” cen na części zrobiłbym sobie coś konkretnego.
Gwarancja to zależy kto to robi. Jest masa ludzi co zajmuje się tym po godzinach w tzw. “szopie”. Z takiej naprawy, czy modyfikacji na pewno nie będziesz zadowolony. Firma z prawdziwego zdarzenia przeważnie daje gwarancję, ale na prawidłowy montaż. Jakość niektórych części jest jaka jest i za nie odpowiada już producent. Jak producentem jest firma “no-name” to nie nastawiaj się na to, że Ci ktoś pieniądze odda.
Jestem z Miechowa i mam rozeznanie w mojej okolicy. Co do innych regionów nie chcę się wypowiadać, bo zwyczajnie nie mam opinii.
No to może zleciłbym temat tuningu skuterka Tobie? Ile w przybliżeniu wynosiłaby robocizna i najważniejsze ile czasu potrzebowałbyś żeby zmienić gaźnik, głowicę i co tam jeszcze potrzeba?
Wyślij mi jakąś wycenę razem z cenami części klasy średniej (albo co według Ciebie będzie najlepszym rozwiązaniem) dla Junaka 607 50 4t z 2019r. Chodzi mi głównie o to, żeby był mocniejszy (nie zwalniał pod górki) i szybszy (może da radę dobić do 80 - 90 km/h ale bez zbytniego przeciążania silnika).
Kiedy mógłbym podjechać (mam do Miechowa około 80 km) żebyś zobaczył i doradził co z nim zrobić?
Pytanie z zupełnie innej beczki: czy jeśli zmienię wiatrak wentylatora na inny (sportowy, karbonowy czy inny z allegro) będzie to miało wpływ na poprawę chłodzenia?