Peugeot Satelis 125 3000-5000 obrotów na biegu jałowym. Migająca kontrolka EFI.

Witam.

Nie dawno zakupiłem wraz z ojcem skuter Peugeot Satelis 125 2008 rocznik. Trochę nim pojeździliśmy i postanowiliśmy usprawnić parę rzeczy jak nie dokręcony lewy uchwyt pasażera luźna lampa itp. itd. Przejechaliśmy od zakupu skuterem bezproblemowo ponad 100 kmów, a stan zbiornika paliwa nadal wskazywał, że jest pełen. Stąd też jak go rozebraliśmy podczas dokręcania i sprawdzania innych elementów to wyjęliśmy pompę paliwa i sprawdziliśmy czy wszystko działa. Jak się okazało wskaźnik na pompie działał poprawnie, lecz po ponownym zainstalowaniu jej pojawiła się migająca kontrolka EFI (tak zwany check engine). Lampka się paliła ale skuter działał poprawnie. Ojciec następnego dnia pojechał w krótką trasę 30-40 kmów i wszystko było ok, ale czasami skuter nie schodził z obrotów. Następnego dnia po przejażdżce do sklepu skuter już od razu po odpaleniu na biegu jałowym wskazywał 3000 czasami nawet do 5000 tysięcy obrotów. Po odkręceniu manetki nie schodził już poniżej 4000 obrotów, nie mówiąc o tym że jest teraz ona bardzo delikatna, nawet po małym ruchu wskakuje już na bardzo wysokie obroty. Przyczyną na pewno nie jest linka gazu, ponieważ tą odłączyliśmy i nadal dzieje się to samo. Nie ma też mowy o żadnym zabrudzonym gaźniku. ani regulacji jałowych obrotów, ponieważ silnik skutera jest na wtrysku. Nie mamy pomysłu co może być tego przyczyną. Może już ktoś z Was się borykał z takim problemem, bądź wie jak go rozwiązać. Za każdą podpowiedź będę wdzięczny.

Link do Filmu: https://www.youtube.com/watch?v=SKjbU9O6hCQ

Pozdrawiam.
Dawid

nieszczelność w dolocie najpszykład. na filmie obroty są w normie jak na zimny silnik po odpaleniu
a jaki błąd wymiguje check engine? probowałes odczytać?

Kolega znalazł odpowiedź w innym wątku na forum, dokładniej Twój post Wombat :wink:

Dzięki temu postowi dowiedziałem się jak wejść w tryb serwisowy(opis poniżej) i odczytałem kod błędu 8 czyli: Podwójna Awaria czujnika przepustnicy TPS, co by w 100% zgadzało się z objawami. Znaleźliśmy już przepustnicę oraz czujniki. Teraz czekam na zresetowanie komputera, aby zobaczyć czy błąd nadal występuje.

By przejść w stan warsztatowy należy:

1.Ze zgaszonym silnikiem i wyłączonym kluczykiem(pozycja „off”) otworzyć całkowicie manetkę gazu.

2.Trzymając całkowicie otwartą manetkę gazu, przełączyć kluczyk w pozycję kontaktu „on” nie uruchamiać silnika, ani odpuszczać manetki gazu. Kontrolka zapali się na 2 sek. i zgaśnie.

3.Cały czas trzymając manetkę w pozycji maksymalnego otwarcia gazu, czekać aż kontrolka wtrysku zapali się ponownie. Po ponownym zaświeceniu kontrolki, w przeciągu 3 sek. puścić całkowicie manetkę gazu.

4.Po tych czynnościach, jeżeli system auto diagnozy znajdzie jakąkolwiek awarię, kontrolka zacznie mrugać i liczba mrugnięć odpowiada kodowi awarii znajdującego się w tabeli z danymi kodów. Tak np. jeżeli kontrolka zaświeci się 10 razy, oznacza to awarię pompy oleju, która może być przyczyną nieprawidłowo lub rozłączonych kabli, uszkodzeń pompy (opór między jej biegunami powinien wynosić 26,3Ohma w temp. 25°C) lub uszkodzenia centrali ECU.

5.Jeżeli kontrolka zgaśnie na 4 sek. oznacza to iż sekwencja pierwszej z awarii została zakończona.

6.Jeżeli doszło do kilku awarii, kontrolka zapali się ponownie na 4 sek. i rozpocznie się sekwencja mrugnięć odpowiednio dla kodu następnej wykrytej awarii itd.

7.Całkowita ilość sekwencji kończy się gdy powtarza się sekwencja mrugnięć dla pierwszej wykrytej awarii.

8.Jeżeli do tego momentu nie przekręci się kluczyka w pozycję „off” sekwencje awarii powtarzają się, aż do ukończenia 4 kompletnych cykli, po tym następuje wykasowanie zdiagnozowanych do tej pory awarii z pamięci ECU.

Po tych czynnościach i zapisaniu odpowiednio liczb mrugnięć zalecam ponowne uruchomienie silnika. Potem ponowne przejście w tryb warsztatowy i sprawdzenie systemu auto diagnozy. Może zdarzyć się że stare naprawione uszkodzenia nadal zapisane są w pamięci, dlatego lepiej odczekać 4 cykle by doszło do wyczyszczenia pamięci. Jeżeli zlokalizujesz jakąś awarię (tabela kodów określa ich 22) napisz ile razy mrugała kontrolka a ja powiem jakiej to odpowiada awarii.
Poza tym sprawdza się kompresję w cylindrze oraz ciśnienia w obiegach powietrza i benzyny. Służą do tego odpowiednie manometry, no i trzeba wiedzieć jakie ciśnienia powinny wskazać na każdym z obiegów (teraz nie będę się na ten temat rozpisywał).
Jednostkę ECU również można sprawdzić – ale o tym innym razem.
Pamiętaj że ECU jest w stanie wykryć awarie tylko tych elementów którymi steruje, bądź gdzie zastosowano czujniki np. czujnik położenia przepustnicy TPS.

Poprawne działanie systemu kontroli i auto diagnozy sprawdza się za pomocą za pomocą czerwonej kontrolki wtrysku, umieszczonej w tablicy zegarów, poniżej prędkościomierza. W zależności od charakteru, anomalia systemu może być wskazywana użytkownikowi po przez wyświetlenia kontrolki, dające się oszacować po przejściu systemu w stan autu diagnozy (tryb warsztatowy).
Możliwe problemy określone są w trzech grupach, zagrożeniach:
Zagrożenie 1 (maksymalne)
zagrożenie 2 (średnie)
zagrożenie 3 (minimalne)
Odpowiednio do stopnia zagrożenia kontrolka zawiadamia w następujący sposób:
ZAGROŻENIE / ZACHOWANIE KONTROLKI
1………………………………Kontrolka mruga
2………………………………Kontrolka świeci się
3………………………………Kontrolka zgaszona
System auto diagnozy pozwala, za pomocą ilości sygnałów(mrugnięć) emitowanych przez kontrolkę, zidentyfikować serię awarii. Do używania systemu auto diagnozy należy przejść w tryb warsztatowy lub wybranie odpowiedniego menu w konsoli Gameboy (software wersja 2001).
W trybie warsztatowym system diagnozy wykrywa 22 podstawowe awarie określone taką samą ilością mrugnięć.

Poza tym mogło dojść do uszkodzenia jednostki ECU, w takim wypadku między wychodzącym kablem niebieskim a masą opór będzie równy 0hm. Między czerwono/brązowym a masą pojawi się napięcie 12V i kablem czerwono/czarnym a masą również pojawi się 12V – należy wtedy wymienić ECU.

Jeżeli nie można uruchomić silnika a kody awarii nic nie pokazują, to powinno się sprawdzić:
-świecę zapłonową i powstawanie iskry między elektrodami
-napięcie akumulatora
-przewody elektryczne cewki zapłonowej
-przewody obiegu powietrza
-ewentualne nieszczelności w przewodach paliwowych
-ewentualne nieszczelności wtryskiwacza benzyny
-sprawdzić poprawność zamontowania wtryskiwacza
-sprawdzić poprawność zamontowania pokrywy regulatora ciśnień
-sprawdzić relację kompresji w głowicy
-poprawność zamontowania membran w zaworze membranowym
-filtr paliwa
-drożność wydechu
-centralę ECU
-przejść do kontroli ciśnień w obiegu powietrze/paliwo
Kody awarii i ich odpowiedniki:
9. Zbyt niskie napięcie akumulatora lub przerwane zasilanie czujników niskiego napięcia:
-niskie napięcie akumulatora, sprawdzić stan naładowania
-rozłączony przewód czerwono/brązowy ECU, sprawdzić przewodzenie R=0Ω w przewodzie
-rozłączony lub uszkodzony przekaźnik wtrysku
-prądnica, brak ładowania
2. Awaria czujnika zapłonu pick up.
-zamienione przewody pick upa, sprawdzić
-uszkodzone kable pick up, sprawdzić przewodzenie R=0Ω między cewką pick up – ECU; przewody koloru niebieski – biały, niebiesko/żółty – biało/żółty, sprawdzić brak przewodzenia R=∞ między pick upem a masą
-cewka pick up, sprawdzić opór między przewodami R=385Ω ±20%Ω
3. Podwójny error wyrównania czujnika położenia przepustnicy TPS.
-śruba regulacji otwarcia przepustnicy, skontrolować położenie śr. i zamykanie przep.
-źle wyregulowana linka gazu(kierownica), sprawdzić napięcie (odpowiedni martwy skok)
11. Awaria wtryskiwacza bezpośredniego.
– połączenia przewodów, sprawdzić
-uszkodzenia przewodów, sprawdzić opór R=0Ω między biało/czerwonym a ECU, sprawdzić napięcie między przewodem czerwono/czarnym a ujemnym biegunem akumulatora =12V
-uszkodzony wtryskiwacz bezpośredni, sprawdzić opór wewnętrzny R=1,3Ω
-uszkodzony przekaźnik systemu wtrysku, sprawdzić działanie i podłączenia
-uszkodzona centrala ECU, przeprowadzić kontrolę jednostki
12. Awaria wtryskiwacza paliwa.
-połączenia przewodów
-uszkodzenia przewodów, opór R=0Ω między żółto/czerwonym a ECU, sprawdzić napięcie między przewodem czerwono/czarnym a ujemnym biegunem akumulatora =12V
-uszkodzony wtryskiwacz, sprawdzić opór wewnętrzny R=1,8 Ω
-uszkodzony przekaźnik systemu wtrysku, sprawdzić działanie i podłączenia
-uszkodzona centrala ECU, przeprowadzić kontrolę jednostki
13. Awaria układu zapłonu.
-połączenia przewodów
-przewód wysokiego napięcia/ fajka świecy, sprawdzić opór R=5 KΩ
uszkodzenia przewodów, opór R=0Ω między biało/fioletowy a ECU, sprawdzić napięcie między przewodem czerwono/czarnym a ujemnym biegunem akumulatora =12V
-uszkodzona cewka wysokiego napięcia, sprawdzić opór wewnętrzny R=0,6Ω w 23°C
-uszkodzony przekaźnik systemu wtrysku, sprawdzić działanie i podłączenia
-uszkodzona centrala ECU, przeprowadzić kontrolę jednostki
4. Error w obiegu podstawowym czujnika TPS.
-zamienione miejscami przewody czujnika, sprawdzić
-połączenia przewodów, sprawdzić
5. Error w obiegu wtórnym czujnika TPS.
-zamienione miejscami przewody czujnika, sprawdzić
-połączenia przewodów, sprawdzić
14.Uszkodzona pompa paliwowa.
-sprawdzić połączenia przewodów
-uszkodzenia przewodów, opór R=0Ω między przewodem zielonym a ECU, sprawdzić napięcie między przewodem czerwono/czarnym a ujemnym biegunem akumulatora =12V
-uszkodzony przekaźnik systemu wtrysku, sprawdzić działanie i podłączenia
-uszkodzona centrala ECU, przeprowadzić kontrolę jednostki
17.Za wysokie obroty silnika podczas ruszania.
– szukać przyczyn w układzie sprzęgło/wariator
18.Uszkodzenie czujnika temperatury.
-sprawdzić połączenia przewodów
-sprawdzić opór czujnika temp. powinien wynosić 21430 do
24750Ω w 15°C / 2613 – 2795Ω w 25°C / 99,9 – 106,9Ω w 120°C
-uszkodzona centrala ECU, przeprowadzić kontrolę jednostki
20.Nieprecyzyjne wskazania temperatury.
-sprawdzić połączenia przewodów
-przewody wskaźnika temperatury uszkodzone, sprawdzić napięcie (12V) między przewodem zielono/czerwonym a masą, sprawdzić przewodzenie R=0Ω między przew. biało/niebieskim a masą, opór R=0Ω między różowym i zielono/czerwonym a ECU
-uszkodzona centrala ECU, przeprowadzić kontrolę jednostki
21.Uszkodzenia kontrolki wtrysku (awaria rozpoznawalna przy użyciu knsoli Gameboy lub serwisowego urządzenia diagnostycznego).
-przepalona żarówka, zerwane połączenia przewodów lub uszkodzona jednostka ECU, sprawdzić napięcie (12V) między terminalami podłączenia kontrolki.

krótkie wyjaśnienia reszty z 22 kodów awarii:
1 – Przegrzanie silnika.
6 – Uszkodzona pierwsza/podstawowa ścieżka czujnika TPS.
7 – Uszkodzenia wtórnej ścieżki TPS.
8 – Podwójna awaria czujnika przepustnicy TPS.
9 – Niewystarczające napięcie akumulatora, lub odcięcie zasilania sensorów niskiego napięcia.
10 – Awaria pompy oleju.
11 – Awaria wtryskiwacza bezpośredniego.
12 – Awaria wtryskiwacza wstępnego, benzyny.
13 – Awaria systemu zapłonu.
14 – Awaria pompy paliwa.
15 – Interwencja odcięcia max. obrotów r.p.m(nie jest awarią)
16 – Awaria czujników niskiego napięcia.
18 – Awaria czujnika temperatury (zasilanie zbyt niskim prądem).
19 – Awaria czujnika temperatury (zasilanie zbyt wysokim prądem)
21 – Awaria kontrolki wtrysku (dla diagnozy Gameboyem)
22 – Awaria zasilania czujników niskiego napięcia centrali ECU.
Jako ciekawostkę powiem, że centrala ECU za pomocą urządzeń diagnostycznych, np. konsoli Gameboy może podać wiele parametrów, np.:
Parametry silnika:
-prędkość obrotowa w r.p.m.
-napięcie akumulatora (V)
-temperatura cieczy chłodzącej (°C)
Parametry wtrysku:
Historia silnika:
-podaje całkowitą ilość godzin pracy silnika od pierwszego uruchomienia

Po zresetowaniu całego komputera pozostał tylko błąd nr 3. Po odpaleniu silnika i kolejnej diagnozie były już 3 i 20. Z katalogu serwisowego Peugeota wychodzi, że są to:

3- Throttle Adaptation
20 - Temperature gauge

3- Adaptacja przepustnicy
20- Wskaźnik temperatury

Z czego wychodzi na to, że głównym błędem jest adaptacja przepustnicy. Co to może praktycznie oznaczać ?

W moim przypadku nie mrugała kontrolka ale objawy były identyczne, zaczęło się od tego, że skuter się przewrócił, jak go podniosłem i odpaliłem, miałem wrażenie, że głośniej chodzi no i to co u Ciebie: 3k obroty i po dotknięcie manetki maksymalne obroty. Okazało się, że spadla gumową rura dolot między przepustnicą a silnikiem, swoją drogą zamontowana na słowo honoru. Po założeniu bolączki ustąpiły.

łał… po roku. sie chłopak doczekał.