Od 1 lipca 2016 r. polskie prawo dopuszcza akcesoryjne światła do jazdy dziennej w motocyklach, zatem nie będzie kolizji z prawem o ile lampy będą posiadały stosowną homologację (RL) i zostaną zamontowane zgodnie z wytycznymi podanymi w najnowszym rozporządzeniu. http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20160000858 Inna rzecz to jakość oświetlenia DRL, bo z tym różnie bywa - nawet wśród wyrobów homologowanych.
Warto podać warunki montażu:
1) powinny się automatycznie włączać, kiedy urządzenie włącza- jące lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika,48)
2) mogą być włączone gdy - automatyczna skrzynia biegów jest w pozycji P - hamulec postojowy jest uruchomiony - przed ruszeniem pojazdu po raz pierwszy po każdym ręcznym uruchomieniu urządzenia zapłonowego,
3) mogą być wyłączone ręcznie, gdy prędkość pojazdu nie przekracza 10 km/h, pod warunkiem automatycznego włączenia po przekroczeniu prędkości 10 km/h lub gdy pojazd przejechał odległość większą niż 100 m i światła pozostają włączone do czasu ich ponownego rozmyślnego wyłączenia,
4) powinny wyłączać się automatycznie, gdy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu uniemożliwiającym pracę silnika po włączeniu przednich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzy- stywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu,
1 lub 2 moga być
jeżeli dwa nie bliżej jak 60cm od siebie
musza być między 25 a 150cm nad ziemią
oczywiście kosze z oznaczeniem RL i homologacją
W rozporządzeniu jest odnośnik do przypisu, który pozwala na zmniejszenie odstępu między dwoma światłami DRL do minimum 40 cm, jeżeli szerokość pojazdu nie przekracza 1,3 m - czyli większość motocykli się załapie. Te z wózkiem bocznym i trajki już nie, więc ich obowiązywać będzie 60 cm.
tam jest raczej taka interpertacja że jak to jest motocykl to jedno, centralnie. a jak to jest motocykl poszerzony (np o kosz, trajka, Can Am) to wtedy dwa.
Oczywiście tu jest znowu fikołek że dwa światła koło siebie (na logikę i z wyglądu dwa) ale umieszczone pod jednym kloszem i pełniące tą samą funkcje to jedna lampa.. tzn jedno światło - w rozumieniu ustawy.
Nie ma tam takiej interpretacji w rozporządzeniu w odniesieniu do DRL. Są pewne zasady ogólne, ale szczegóły dla mijania/długich, przeciwmgłowych przednich i DRL są już nieco inne. W tabeli jest wyraźnie podane, że albo 1 albo 2 bez wskazania na typ motocykla. Jeżeli coś dotyczy trójkołowych (np. światła postojowe - nie mylić z pozycyjnymi), to wyraźnie zostało to wskazane w rozporządzeniu. Inna rzecz, że zgodnie z przypisem nr 1 do tabeli: “Światła pojedyncze motocykla powinny być umieszczone w podłużnej płaszczyźnie symetrii pojazdu, z wyjątkiem świateł drogowych i mijania umieszczonych obok siebie, które powinny być symetryczne względem tej płaszczyzny; światła występujące parami powinny być symetryczne względem podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu.” W odniesieniu do świateł dziennych (dla przeciwmgielnych przednich już to nie obowiązuje): “Jeżeli szerokość pojazdu nie przekracza 1,3 m (1,4 m dla światła hamowania „stop” i pozycyjnego tylnego ciągnika), odległość ta może być zmniejszona do 400 mm (dla ciągnika min. 500 mm).” Zatem sprawa jest prosta: światło pojedyncze DRL lub przeciwmgłowe w motocyklu musi być umieszczone w środku. Jeżeli światła są dwa, to muszą zostać zamontowane symetrycznie - poniżej 1,3 m odstęp musi wynieść cn. 40 cm, a przy szerszych - cn. 60 cm. Odstępy te dotyczą świateł dziennych, nie obowiązują natomiast dla przeciwmgłowych przednich. Moim zdaniem błędem jest to, że dla motocykla nie jest dozwolone palenie światła mijania razem z DRL (nie tylko w nowych przepisach polskich, ale i w tych rozporządzeniach EKG ONZ). Dałoby to lepszy i nieoślepiający efekt od używania lightbarów ze światłami długimi.
dobrze to pokręcone. jak to przeczytałem z 5 razy przypominając sobie różne przykłady z życia to zaczynam rozumieć zasady umieszczania świateł.