Po raz kolejny w artykule znajduje się nieprecyzyjna informacja. “Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Rynasiewicz uważa, że propozycje Senatorów z Prawa i Sprawiedliwości nie mają szans na aprobatę Sejmu.” Wiceminister nic takiego nie powiedział - wystarczy poczytać stenogram z 5 czerwca i zapis posiedzenia połączonych komisji. “Rozwiązanie uprawniające do prowadzenia motocykli 125 posiadających również manualną skrzynię biegów było już analizowane przez Sejmową Komisję Infrastrukturę oraz Posłów. Nie spotkało się ono z akceptacją.” Cytat z wypowiedzi Rynasiewicza: “Jeżeli chodzi o propozycję pana senatora Jackowskiego, to powiem, że w związku z tymi analizami, które przeprowadzaliśmy, i tymi informacjami, które były nam przedstawiane przez Instytut Transportu Samochodowego, przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, rozwiązanie, które zostało zaproponowane przez grupę posłów, dotyczące umożliwienia korzystania z motocykli o pojemności do 125 cm3 z automatyczną skrzynią osobom mającym od trzech lat prawo jazdy kategorii B, uzyskało naszą akceptację. Posłowie nie wychodzili z inną propozycją, nie było takiej dyskusji. Państwo też musicie rozważyć, bo oczywiście głosowanie nad tą poprawką będzie pewnie przeprowadzone na tym posiedzeniu Senatu, na ile to rozwiązanie może spowodować zwiększenie zagrożenia na polskich drogach. I to jak gdyby tylko tyle.” Krótko mówiąc: bezpośrednio takiej propozycji nie omawiano, tylko punktem wyjścia była automatyczna skrzynia biegów, na której poprzestano po konsultacjach zewnętrznych. Zatem nowelizacja senatu będzie ciekawą zagwozdką dla posłów. Wiele zależy od samej komisji infrastruktury, co zarekomenduje sejmowi.
No to miłośnicy manuali mogą mieć kolejny powód do optymizmu. Z informacji uzyskanych z sekretariatu Komisji Infrastruktury wynika, że poprawka senacka dotycząca wykreślenia zapisu o automatycznej skrzyni biegów została zaakceptowana przez komisję i zarekomendowana sejmowi do przyjęcia. Na razie jednak nie ma stenogramu z posiedzenia ani archiwalnej transmisji czy też sprawozdania. Wiele wskazuje jednak na to, że Polska wkrótce będzie miała zbliżoną regulację do Hiszpanii tj. uprawnienia kat. B na motocykle 125 po 3 latach posiadania prawa jazdy, bez różnicowania rodzaju skrzyni biegów.