Ale bzdury tu ktoś wypisuje!! Współczesne silniki chińskich skuterów i nie tylko z wymuszonym chłodzeniem powietrznym, oparte są na technologii z przed kilu dziesięciu lat i wymagają olejów niskich klas jakości, głównie SF lub SG, takie jakie zalecają producenci, a oleje o lepkości 0W, 5W i nawet 10W to już są oleje nowoczesne o dużej ilość dodatków, pomijając to że olej z dodatkami rozpuszcza wszelkie szlamy zachodzące w procesie spalania, które krążą w oleju robiąć więcej szkód niż pożytku, olej silnika chłodzonego powietrzem używanego latem, musi mieć lepkość co najmniej 15W, silnik chłodzony powietrzem ma większą tolerancję pasowania tłoka z cylindrem, niż ma to miejsce w przypadku silnika chłodzonego cieczą, aby przy ekstremalnych warunkach nie zatarł się, dlatego większy luz tłoka pod olej tworzący grubszą powłokę “filmu olejowego”. Oleje klasy 0W i 5W takiej powłoki nie zapewnią. DDruga sprawa, oleje klasy lepkości 20W40, 20W50 jak najbardziej można stosować, szczególnie właśnie w silnikach dużymi przebiegami i ostrej jeździe, oleje te tworzą grubą powłokę “filmu olejowego” która smaruje i uszczelnia silnik.
Nie rozumiem zarzutów, nigdzie nie napisałem aby w motocyklach stosować oleje o lepkości 5w, 0w itp. Wymowa artykułu jest jednoznaczna i zawiera ją podsumowanie “stosujmy oleje zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, silnika oraz dedykowane do konkretnych typów pojazdów.”
W pierwszej części artykułu od “minęły również czasy zmiany oleju na gęstszy w raz z przebiegiem silnika” itd… Norma 505.01 to norma Volkswagena…Tak że do współczesnych silników można lać olej 0W, ale do samochodów i jeśli wybiera się ktoś na Antarktydę, do skutera ABSOLUTNIE!!!
A serwisy skuterów wciskają najdroższe oleje syntetyczne 5W40 do chińskich skuterów “bo takie są najlepsze”. Może i najlepsze ale chyba nie do tych sprzętów. Zawsze można zrobić wycieczkę do Tesco po olej 20W50 w opakowaniu 5 litrów za jedyne 49,99 i punkty na kartę lojalnościową;-)
Ja na oleju nie oszczędzam i nie zamierzam.
HugoBoss w tym wypadku warto zaoszczędzić, silnik na tym nie ucierpi, zapewniam.
w angielskojęzycznej instrukcji Kymco ‘Super 8’ z silnikiem 4T piszą, że zalecany olej silnikowy to SAE 15w40 API SF.
40 lat temu komuś kto zamierzał by wlać do samochodu olej np 0w40 z pewnością nie jeden powiedział by po co ci taki olej, czy wybierasz się na Antarktydę? I miałby rację. We współczesnych silnikach tak rzadkie oleje nie stosuje się ze względu na warunki klimatyczne w których silnik ma pracować lecz ze względu na wielkość elementów do których olej ma dotrzeć podczas pracy silnika już w pierwszych sekundach po uruchomieniu. We współczesnych silnikach części współpracujące ze sobą są wykonane o klasę dokładniej niż kiedyś, nikt obecnie nie robi szlifów cylindra, nie zmienia pierścieni na tłokach. Powtarzam, to producent silnika określa jaki olej, o jakich właściwościach fizycznych, spełniający jakie normy należy używać. Co do normy 505.01, zgadza się jest to norma VW , podałem ją jako przykład gdzie producent mówi: można lać każdy olej dowolnej marki o dowolnej gęstości (0w, 5w) ale ma spełniać tą normę 505.01 i tego ma szukać klient na butelce oleju jeżeli będzie go kupował.
A jaki olej do dwusuwa - jedni mówią, że półsyntetyk inni, że syntetyk. Kto ma rację?
I o tym właśnie pisałem, skoro w instrukcji jest “SAE 15w40 API SF.” to taki należy stosować.
do silników 2T jest pełna gama olejów od mineralnego po wypasiony syntetyk zmieniany po każdym wyścigu, gdzie cały układ olejowy jest myty specjalnym preparatem i zalewany nowym olejem na następny wyścig. Wszystko zależy od stylu jazdy i tego co zaleca producent silnika. Mając wybór między syntetykiem i półsyntetykiem zalecanym przez producenta silników ja kierował bym się ceną. Natomiast ktoś kto lubi przyspieszać powinien zredukować ryzyko przegrzania i zatarcia silnika korzystając z lepszego oleju, do bardziej ekstremalnej jazdy.
markoweoleje nie pitol wierszy bo dziś nie pierwszy! Nowoczesny Citroen C1 ma mieć olej 10W40, nie 0W40 bo 0W40 używa się w ostrym zimowym klimacie! Przy temperaturze -20st. 10W40 jest w zupełności wystarczający i każda część silnika na zimnym rozruchu jest prawidłowo smarowana…Ale odnośnie skuterów nie sama lepkość jest ważna, ale klasa jakości, nowoczesne oleje mają klasę SH, SJ, SL lub SM a takich absolutnie nie wolno stosować w skuterze 4T chłodzonym powietrzem bez filtra oleju bo zawierają dużo dodatków!!!
Ja mam normalny, nie wysilony silnik ze zbiorniczkiem oleju i mieszalnikiem. Jeżdżę głównie po mieście i tu wiem, że starczyłby zwykły, przeciętny półsyntetyczny olej. Tyle tylko, że raz w miesiącu robię traskę tak po 120-160 km i na tę traskę nie wiem czy taki olej wystarczy. Czy jazda z prędkością 65 km/h przez godzinę bez przerwy lub więcej będzie możliwa też na takim oleju za 30 zł? Na razie mam Advance Ultra i skuter nawet nie czuje zmęczenia ale jeśli zwykły olej by starczył to po co przepłacać? A taki statoilowski Low Smoke? Mam butelkę ale jeszcze go nie wlałem. API TC, ISO EGD, testy dla skuterów śnieżnych Rotax też przeszedł. Tylko jakiś taki, cholercia, rzadki…
Jak jeździłem dwusuwem, też w traski ponad 100km to zalewałem zbiorniczek Castrolem R2 Racingbike, kosztował wtedy 30-35zł/l. ale kiedyś mi brakło i kupiłem na stacji zwykły Orlenowski półsyntetyk 2T czerwony i żadnej różnicy nie zauważyłem, temperaturę silnika pokazywało taką samą jak na Castrolu, dymienie i osiągi te same, różnica w cenie 21-26zł na litrze… na pytanie co się opłaci, odpowiedz sobie sam
Art troszkę o niczym w sumie. Co do silników nowych samochodów to w 90% leje się 5W i nie chodzi tu o warunki klimatyczne. Do siebie do Fabii leje 0W40 bo taki służy temu silnikowi co mam. Jakbym zalał 10w to skróciłbym mu nieźle żywot.
No właśnie - jeśli nie widać różnicy to po co przepłacać… To mówi samo za siebie.
Lepiej nie podsumował bym swojego artykułu niż zrobił to kolega br3w “troszkę o niczym”, też tak uważam, dożyliśmy czasów, że nie trzeba się zastanawiać który olej będzie lepszy, wystarczy lać to co przewiduje producent silników lub co proponuje producent olejów. A więc do skuterów te z “scooter” w nazwie, do BMW olej BMW lub odpowiednik do Opla olej GM lub odpowiednik do Mazdy olej Mazda lub odpowiednik, do Forda olej Ford lub odpowiednik do Volkswagena olej z norma VW itd. Każda marka, każdy pojazd ma olej jemu dedykowany. Oczywiście można pokusić się i do Volkswagena z pompowtryskami zamiast olej z normą 505.01 wlać 10w40 ale trzeba być wtedy przygotowanym na wymianę pompowtryskiwaczy, można zakładać że Polska to nie Antarktyda i olej 0w30, 0w40 to przesada, nie ten klimat ale wtedy z kolei trzeba być przygotowanym finansowo na wcześniejszą wymianę katalizatora, wymianę filtra cząstek stałych czy innego osprzętu którego nie było 20 lat temu. Obecnie nowe motocykle z katalizatorem to nie bajka a rzeczywistość stąd dodatkowe wymagania, dodatkowe zadania jakie musi spełniac olej w silniku w stosunku do prostych konstrukcji z przed 20 lat. Dla osób które skutera, motocykla, guada używają nie tylko w celu dojazdu do pracy i z powrotem lecz chcą mieć z jazdy frajdę producenci olejów przygotowali całą gamę syntetyków.
markoewoleje to nie portal samochodowy, tylko skuterowy, allegro tu też nie jest, więc jak chcesz sprzedawać oleje do samochodów, zapraszam na allegro lub giełdę samochodową (o ile się nie boisz i posiadasz legalne oleje, a nie rozlewane w stodole), bo widzę że chcesz się tu reklamować. To co dobre do samochodu np.olej 0W40 i 5W40 lub energooszczędne 0W30-(które można stosować w większości aut z tym że trzeba unikać wysokich obrotów silnika), byłoby opłakane w skutkach stosując w silniku skutera 4T. Jeżeli br3W jest taki mądry, niech zaleje skuter tym super olejem 0W40 lub nawet 5W40 i pojeździ do wymiany, do dopiero przekona się co zrobił. Można mówić i tłumaczyć, ale jak ktoś niekumaty to nie pojmie jeśli sam się nie przekona.
Przyczepiłeś się Pietro tego oleju 0w40 jak rzep psiego ogona, sam o nim napisałeś pierwszy. Gdy ja piszę ogólnie ty wchodzisz w szegóły i szukasz dziury w całym gdy ja z kolei piszę o szczegółach ty nie odnosisz się do szczegółów lecz piszesz ogólnie archaicznymi frazesami. Kiedy zrozumiesz że świat nie stoi w miejscu i się rozwija.Że silniki to nie tylko cylinder i tłok lecz cały osprzęt który również wymaga oleju. Przeczytaj choć raz do końca co komentujesz bo mam wrażenie , że masz jakieś klapki na oczach. Przecież wyraźnie napisałem aby stosować oleje dedykowane do konkretnego pojazdu a więc oleje samochodowe do samochodów a motocyklowe do motocykli. Czyżbyś miał warsztat naprawiający zatarte skutery że polecasz oleje najniższych klas do nowych skuterów?
Tak! bo nowe skutery chłodzone powietrzem mają większy luz tłoka z cylindrem, nie mają filtra tylko siatkę i muszą być w nich stosowane oleje jek to określiłeś archaiczne, mineralne!!! bez dużej ilości dodatków, 15W40/SF tworzące na powierzchni cylindra grubą powłokę filmu olejowego! lepszy olej 0W, 5W, 10W takiej powłoki nie zapewni w skterze z takim luzem tłoka, spływa ze ścianek cylindra, nie zapewnia odpowiedniego uszczelnienia(bo ojej też pełni tą funkcję) i smarowania, a dodatki rozpyszczają szlamy które powinien wyłapywać filtr olejowy, krążą w całym obiegu smarowania i niszczą nie tylko tłok z cylindrem ale pozostałe ruchome elementy silnika też!