Pomysł na dział jest dobry. natomiast spalanie stukowe to nie jest wczesny zapłon - to jest jego skutek (między innymi). Spalanie stukowe (potocznie) czyli detonacyjne (ale słyszymy jako stukanie - stąd nazwa) jest wtedy kiedy mieszanka w cylindrze nie spala się w sposób kontrolowany z prędkością czoła płomienia około 30-60 metrów na sek - tylko kiedy mieszanka w cylindrze wybucha a czoło płomienia rozchodzi się z prędkością dochodzącą do 2000 m/s. . Zachodzi własnie wtedy kiedy kiedy zapłon jest zbyt wczesny, stopień sprężania jest bardzo wysoki a nie stosujemy paliwa z mniejszą tendencją do spalania detonacyjnego (np 98), silnik się przegrzewa a dawka paliwa jest zła. . Ważne jest żeby wiedzieć że samo paliwo 98 to mniej energii ^w samym paliwie^ wiec jakby porównać ilość ciepła z 95 i 98 to z 98 bedzie mniej. Natomiast możliwe bardziej agresywne nastawy sinika (wynikające z mniej chętnie zapalającego się paliwa) rekompensują z nawiązką to że paliwo jest bardziej ^mulaste^. . Jeżeli mamy możliwość regulacji zapłonu to nawet ze stetoskopem na uszach nie jesteśmy w stanie wyłapać początków spalania stykowego. Wtedy kiedy go jesteśmy w stanie usłyszeć to ono już od dawna zachodzi w najlepsze. Tylko Konck Sensory (czujniki spalania stukowego) czyli bardzo czułe mikrofony w silniku są w stanie wyłapać początki takiego spalania i ECU może odpowiednio zmodyfikować dawkę paliwa albo moment zapłonu. A jeżeli stroimy ręcznie zapłon i usłyszymy stuk to należy z nastaw wycofać się z dużą poprawką na to że samego początku stuku nie usłyszymy.