Witajcie. Widze, ze podforum o prawie jest praktycznie martwe - zapytam wiec tutaj o dwie kwestie. Nigdzie nie znalazlem jasnej i precyzyjnej informacji na dwa interesujące mnie tematy.
Mam skuter Honda Dio. To malutki 70-kilku kilogramowy skuter dwusuwowy o pojemnosci 49cm3. W papierach nie osiaga 4kW, ale ma wpis 50km/h. Papiery są niemieckie - Betriebserlaubnis.
A zatem pytanie brzmi: zgodnie z ustawą prawo o ruchu drogowym, jego wyposazenie powinno byc takie jak motoroweru czy motocykla?
Pytam dlatego, ze ten skuter nie jest fabrycznie wyposazony w: swiatla dlugie, swiatla awaryjne.
Widzialem na forum, ze ktos powolywal sie na dyrektywe UE 97/24/WE, ktora mowi o tym, ze w przypadku silnikow dwusuwowych do 50cm3 predkosc nie moze przekroczyc 5km/h powyżej znamionowej predkosci zadanej / zaprojektowanej przez producenta.
Dyrektywa mowi o przyznawaniu homologacji na dany sprzet, wiec jak mozna to podpiąć pod kwestię tego czy moj skuter jest motorowerem czy motocyklem w swietle prawa. Interesuje mnie ta kwestia gdyz wymagania co do wyposazenia motoroweru sa inne niz motocykla i to wlasnie motorower nie musi miec np. swiatel dlugich, awaryjnych a nawet kierunków.
Proszę o rozszyfrowanie tematu.
Drugi temat:
Jazda skuterem z homolog 45km/h z blokadami, bez zadnych modyfikacji z predkoscia pow. 45km/h. Przykladowo, posiadam taki skuter, jest legal - 45km/h na plaskim ale przeciez ze wzniesienia pojedzie szybciej i wyciagne np. 60 (zakladajac oczywiscie ze w danym miejscu mozna tyle przepisowo jechac). Zatrzymuje mnie do kontroli patrol, sprawdza papiery i co wtedy? Skuter zablokowany, nie wymienione części a jednak pojechał szybciej bo było z górki. Czy pojazd wowczas staje sie pojazdem niedopuszczonym do ruchu? Tak jak pytał ktoś inny (i nie dostał jasnej i jednoznacznej odpowiedzi) - skutery nie maja urzadzenia ktore wyhamowuje do 45km/h jest np. z górki pojedzie szybciej. Co wowczas sie dzieje wg prawa?
Bede wdzieczny za wyjasnienie.