Przeglądałem sobie oferte jednego sklepu i mają koce grzewcze do kół 13 cali, napisane jest że nagrzewają oponę do 80 stopni C, wow, czy opona jest w stanie tyle wytrzymać? Ile w takim razie powinno być ciśnienia w oponie? Bo powiedzmy że producent zaleca 2 bary ale jak się nagrzeje do 80C to będzie, sam nie wiem ale mega dużo więcej.
po pierwsze to ciśnienie spada jakieś 0.1 bar na każde 10 stopni i tyle też rośnie.
ale tylko wtedy jak jest napompowane powietrzem (80% azotu i ze 20% tlenu) bo jak samym azotem to w sumie sie prawie wcale nie zmienia.
po drugie myślisz że jak ci się tarcza hamulcowa lub bęben rozgrzewa do czerwoności to felga nie i czynnik w kole nie?
po trzecie koce do opon beda świetne jak skutery zaczna w F1 startować a koła bedą pompowac gazem szlachetnym.
Dla opon jest bardziej niebezpieczny (mając na względzie trwałość) spadek ciśnienia niż jego wzrost. Teoria mówi że 0.2bar to około 10% przebiegu mniej a 0,6 bar to spadek żywotności o połowę. A np wystarczy 6% mniej tlenu w oponie i masz 20% życia gumy więcej. Ale za to zmieniają sie warunki trakcyjne (przyczepność na miekimm/twardym…itd)
Chyba że ciśniesz po torze i je po 20 okrążeniach możesz wyrzucić już tego samego dnia.
Wiem że od temp tarczy i bębna ktorego nie mam bo mam tarcze nagrzewa się opona poprzez felge, powiem więcej, w skuterze tył nagrzewa się conajmniej o 10 stopni więcej za sprawą CVT, mam czyjniki temp i ciśnienia w kołach, jeden z gadżetów które ci się nie podobały, ake dzięki temu fajnie obserwuje taką zależność, a o azocie zupełnie zapomniałem, jak mogłem, stupid me ;), tak się składa że mój skuter startuje w F1, powinieneś to wiedzieć, nie znamy się od dziś przecież muszę poszukać czy są butle z azotem do pompowania kół, ale co z oponą? Bo te koce grzeją do 80 stopni, opona wytrzymuje taką temp?
normalna cywilna opona po około 20-30 min jazdy ma około 50-60 stopni - przy czym temperatura samego bieżnika jest wyższa. Opony sportowe na tory asfaltowe osiągają maksymalne parametry w temperaturze 70-110 stopni.
Około 20 stopni wzrasta temperatura bieżnika podczas hamowania z ABS a jeżeli nie masz ABS i zostawiasz pasy na asfalcie to tam na bieżniku może być i 160 stopni miejscami - nie bez powodu dym z opon idzie.
Ale opona wytrzymuje bardzo dużo - palenia kapora nigdy nie widziałeś? takiego aż do wystrzału?
Tył nie nagrzewa się więcej za sprawą CVT tylko tył przenosi moment na droge i napędza skuter oraz nacisk na tył jest wiekszy z racji rozłożenia mas i geometrii zawieszenia. A przód tylko się “toczy” po drodze a większe siły pojawiają sie tylko podczas hamowania.
Czytam, czytam, czytam. :*)
Kto pyta, ten nigdy nie błądzi. To raz. Dwa, nasz forumowy… Wombatowaty, wyczerpał sam był dany temat. Do cna. Gratuliren zatem. Jest już pozamiatane w tym temacie.