Kiedy nie możesz ruszyć - Diagnozowanie niedomagań

Ciekawy artykuł z opisanymi przyczynami niedomagań naszej maszyny http://www.skutery.ciechanow.net.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=69&Itemid=81 Może się przyda. Dobre Podklejam Hokster

Link nie dziala :frowning:

Na początek chciałem się przywitaż, zatem: Cześć Wszystkim Forumowiczom i Forumowiczkom

A teraz do sedna, znalazłem ten artykuł (bo nie ma rzeczy nie możliwych). Nie wiem czy się komuś przyda ale skoro przyklejony to niech jest…

NIE JESTEM AUTOREM TEGO ARTUKU?U

Kiedy nie możesz ruszyć - Diagnozowanie niedomagaż?

1.Elektryczny rozrusznik nie odpala zapłonu

Przyczyny:

Wy??czony zapłon
W??czony bieg
Otwarta podstawka boczna
Rozładowany akumulator
Uszkodzony bezpiecznik
Uszkodzony przekażnik
Uszkodzony rozrusznik
Silnik zablokowany mechanicznie
Przerwany obwód elektryczny
Zanieczyszczone zł?cz akumulatora

2.Silnik kręci ale nie zapala

Przyczyny:

Brak paliwa
Paliwo nie dociera do gaźnika
Uszkodzenia w gaźniku
Zalane świece
Brak iskry na świecy
Przestawione fazy rozrządu
Zże ustawienie zapłonu
Niskie ciśnienie sprężania

3.Silnik zapala ale zaraz gaśnie

Przyczyny:

Zatkany otwór odpowietrzający zbiornik paliwa
Brudne paliwo
Woda w paliwie
Niewystarczający dopływ paliwa do gaźnika
Uszkodzenie instalacji zapłonowej
źle wyregulowany gaźnik
Uszkodzenie kondensatora zapłonowego
Poluzowana fajka na świecy

4.Brak obrotu rozrusznika

Przyczyny:

Silnik zablokowany mechanicznie
Mechaniczne zablokowanie skrzyni biegów

5.Silnik nie daje pe?nej mocy i ma słabe osiągi

Przyczyny:

Stary, zanieczyszczony filtr powietrza.
Zatkany układ wydechowy
Zła jakość paliwa
Niewystarczający dopływ paliwa do gaźnika
źle ustawiony punkt zapłonu
źle wyregulowany gaźnik
Brak synchronizacji gaźników
Niewystarczający skok cięgna gazu
Uszkodzony regulator zapłonu
Sprzęgło się ślizga

6.Silnik wydziela czarne spaliny

Przyczyny:

Zbyt bogata mieszanka paliwowo powietrzna
Zatkany filtr powietrza
Zacięcie zaworu iglicowego
Zacięcie ssania
Uszkodzenie p?ywaka

7.Silnik wydaje dziwne odgłosy

Przyczyny:

Zużycie tłoka i luzy w cylindrze
Luzy zawor?w
Zbyt luźny łańcuch rozrządu
Zła świeca zapłonowa
Niewłaściwy rodzaj paliwa

8.Sprzęgło ciągnie

Przyczyny:

Zbyt duży luz dłwigni sprzęgła
Zastosowanie nieodpowiedniego oleju
Skrzywione tarcze
Zniszczone wystąpy tarcz

9.Szarpniżcie sprzęgła przy wy??czaniu

Przyczyny:

Zacinanie linki w obudowie

10.G?o?na praca skrzyni biegów

Przyczyny:

Zużycie k?? złbatych, ważk?w, tulejek i łożysk
Zbyt mało oleju


INNE WSKAZANIA


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.Objawy:

Silnik nie daje się uruchomiż - choć paliwo jest w komorze p?ywakowej

Przyczyny:

Zanieczyszczona nieustawiona uszkodzona ?wieca, p?kniżta fajka, uszkodzony niekontaktowy przewód W.N. świecy, uszkodzona cewka zapłonowa- moduł,
niew??czenie zapłonu, wy?adowany akumulator bądz uszkodzone jego zaciski, zatkane kanały gaźnika, linka gazu zerwana, zatapianie p?ywaka, zacięta iglica p?ywaka, zawieszenie zaworu będą brak jego luzu, kiepskie paliwo- woda


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.Objawy:

Silnik nie daje się uruchomiż - brak paliwa w komorze p?ywakowej

Przyczyny:

brak paliwa w zbiorniku
zamkniżty zatkany uszkodzony kranik
zatkany przewód podciśnienia kranika
zatkany filtr paliwa w kraniku będą poza zbiornikiem
korek lodu w przewodzie paliwa
zacięcie iglicy p?ywaka i wreszcie uszkodzone automatyczne ssanie.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3.Objawy:

Nieregularna praca silnika- silnik przestaje pracować po uruchomieniu

Przyczyny :

zabrak?o paliwa w zbiorniku
zacięcie iglicy będą zużycie
zanieczyszczony gaźnik
kranik zamkniżty - zatkany
zanieczyszczone filtry paliwa
odchylone klapki zaworu dolotowego kolektora ssącego
nieszczelny będą zatapialny cię?ki p?ywak
zbyt bogata mieszanka
zerwana linka gazu
zużyty silnik w przestrzeni cylindra - ciśnienie poniżej 6atm
zimny silnik
zawieszenie zaworu będą brak luzu
świecy niedokr?cenie nieustawienie
wilgotny, nie kontaktowy przewód W.N. świecy
uszkodzona cewka zapłonowa lub moduł
woda w paliwie
lewe powietrze w układzie dolotowym


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4.Objawy:

Silnik nie rozwija pe?nej mocy- ( nie ciągnie )

Przyczyny:

filtr powietrza zatkany
kiepskie paliwo
wolny dopływ paliwa do gaźnika
uboga mieszanka
dysza paliwa za mała
g?adł cylindrowa i pierścienie zu?yte - ciśnienie słabe - <6,5 atm
brak luzu zawor?w lub ich wpalenie
p??ny zapłon
przegrzany silnik
zatkany tłumik
lewe powietrze w układzie dolotowym
uszkodzony katalizator - euro
hamulce “trzymają”
przeniesienie napędu stawia opór - zu?yte
ciśnienie w oponach niskie
mało oleju w silniku lub mały dozowanie oleju


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5.Objawy:

Silnik grzeje się nadmiećrnie

Przyczyny:

układ chłodzenia do kontroli i ew. czyszczenia
nagar w komorze spalania
osad w tłumiku
łańcuch rozrządu - sprawdź i ustaw
mieszanka albo zbyt uboga albo zbyt bogata
świeca zapłonowa zbyt gor?ca=za mała wartość cieplna
smarowanie kiepskie
hamulce nie wyregulowane
jazda wyczynowa


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6.Objawy:

Silnik " stuka i dzwoni "

Przyczyny:

nagar w komorze spalania lub przytkany tłumik
zap?on zbyt wczesny
uszczelka głowicy uszkodzona
paliwo z woda lub o zbyt niskiej liczbie oktanowej
zużycie układu korbowo - tłokowego lub łożysk wału
unieruchomione pierścienie w gniazdach lub zbyt lu?ne
luz zaworowy zbyt duży
przyczyną naturalne zużycie w/w lub jazda w extremalnych warunkach z przeciężeniem


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

7.Objawy:

Silnik strzela do gaźnika

Przyczyny:

brak paliwa w zbiorniku
zamkniżty zatkany uszkodzony kranik
zatkany przewód podciśnienia kranika
zatkany filtr paliwa w kraniku będą poza zbiornikiem
korek lodu w przewodzie paliwa
zacięcie iglicy p?ywaka
za uboga lub za bogata mieszanka
nieszczelny kolektor
dysza paliwa główna zatkana
paliwo z wodą
świeca zapłonowa za zimna = o zbyt wysokiej wartości cieplnej - mostek na elektrodach świecy
silnik nie dogrzany a przecię?ony
kontrola gniazda i zaworu ssącego


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

8.Objawy:

Silnik dymi - b??kitny dym

Przyczyny:

dozownik oleju wtryskuje zbyt dużo oleju lub w benzynie za duzo oleju
zużycie pierścieni tłokowych szczególnie zgarniających (4T)
brak odpowietrzenia skrzyni korbowej (4T)
zbyt wysoki poziom oleju w misce (4T)




-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9.Objawy:

Silnik przerywa pracę będą zwalnia

Przyczyny:

zasadnicza przyczyna jest w braku cięg?o?ci przep?ywu prądu ( zwarcia ) co bywa spowodowane zawilgoceniem instalacji elektrycznej lub źle zamontowanej a poprzez to narażonej podczas opad?w na wodą, wymagana jest wtedy wymiana modułu, cewki oraz przeniesienia ich w miejsce skutera bezpieczne od wilgoci.





-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

10.Objawy:

Silnik dymi -czarny dym

Przyczyny:

zatkany filtr powietrza
opuszczenie przepustnicy względem iglicy gl?wnej
za wysoki poziom paliwa w komorze p?ywakowej
dysza główna paliwa zbyt duża
zbyt cię?ki lub uszkodzony p?ywak
zacięcie iglicy p?ywaka


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SPRZĘG?O

1.Objawy:

szarpie przy w??czaniu sprzęgła

Przyczyny:

Pokrzywione tarcze sprzęgła
zanieczyszczenia powierzchni roboczych sprzęgła - wariator
zacinanie się linki sprzęgła
wystające nity tarczy sprzęgła,


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.Objawy:

sprzęgło ślizga się

Przyczyny:

zacinanie się linki sprzęgła
linka sprzęgła bez luzu będą z p?kniżtą sprężynę
d?wignia sprzęgła blokuje
sprężyny dociskowe sprzęgła osąabione lub p?kniżte
zaolejone powierzchnie cierne sprzęgła
zużycie tarcz sprzęgła


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3.Objawy:

hażażliwa praca sprzęgła

Przyczyny:

nacięg łańcucha słaby
zużycie łańcucha sprzęgła będą k?? łańcuchowych
brak oleju w obudowie sprzęgła
brak p?aszczyznowo?ci k?? łańcuchowych


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4.Objawy:

sprzęgło ciągnie

Przyczyny:

zbyt duży luz na giżtki ciągle sprzęgła
sklejenie tarcz sprzęgła - po postoju
tarcze sprzęgła krzywe lub z zużytymi wystąpami


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ROZRUSZNIK

1.Objawy:

rozrusznik nożny nie obraca wału

Przyczyny:

zerwanie łańcucha sprzłgającego
p?kniżcie sprężyny dociskającej kolo złbate rozrusznika do sprzęgła
uszkodzenie zapadki kola złbatego rozrusznika
uszkodzenie sprężyny zapadki lub po?lizg sprzęgła rozrusznika


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BIEGI

1.Objawy:

trudności zmiany biegów

Przyczyny:

niecażkowite wy??czanie sprzęgła
zgiżte wide?ki przesuwne
urzłdzenie no?nej zmiany uszkodzone





-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.Objawy:

samoczynne wyskakiwanie biegów

Przyczyny:

wide?ki przesuwne zgiżte
wyrobione zag??bienia kulki zatrzasku
osąabienie sprężyny zatrzasku
zużycie czł? i otworów k?? złbatych
zużycie walk?w i sprzłgie? przesuwnych





-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HAMULCE

1.Objawy:

“piski” hamulców

Przyczyny:

zanieczyszczenie okładzin kloców hamulcowych
odksztażcenie tarcz lub b?bn?w hamulcowych,








--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

AKUMULATOR

1.Objawy:

akumulator niesprawny ( zasiarczenie p?yt )

Przyczyny:

starzenie się akumulatora ( eksploatacja powyżej dwóch lat )
wyładowanie akumulatora do napięci poniżej 1,75 V na ogniwo, a na cały akumulator 10,5 V
akumulator nie używany traci dziennie 1% pojemności - w ciągu 1 miesiąca postoju obowiżzek nażadowałamperażem 0,1 jego mocy akumulatora
utrzymywanie zbyt niskiego poziomu elektrolitu
niew?ażciwa gęstość elektrolitu w poszczególnych celach
nie właściwe dzialanie regulatora napięci
przerwa pomiędzy ogniwami - nie ?adują się - na klemach nie iskrzy
zwarcie w ogniwie - ładuje się tylko do max10 V - w jednej celi mała gęstość elektrolitu i pod obciążeniem leci z niej dym,
zasiarczony - ciemne p?yty z białym nalotem i z napięciem nawet klika V - szybko się ładuje i b. szybko traci napięcie - przyczyna brak do?adowania podczas przestoju








--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ZATARCIA SILNIKA

Po pierwsze:

Skutery o każdej pojemności powietrzem chłodzone nie sąusznie są używane do bicia rekord?w szybko?ci ( jazda na pe?nej przepustnicy ).
Niestety większość użytkownik?w stać finansowo tylko na taki skuter i siłę rzeczy wynikając? z niewiedzy swojej, opiekun?w czy wreszcie rodziców , którzy nigdy był może nie jeździli takim wehikużem, starają się uczynić z niego, coraz częściej poddając go rasowaniu w tym wzgl?dzie na sposobów bez mała 100. rekordzistą szybko?ci za wszelk? cen?, a cena tą jest najczęściej koszt naprawy zatartego silnika.
Silnik skutera szczególnie o pojemności 50 ccm chłodzonego powietrzem powinien był jeżdżony na 3/4 obrotu manetki gazu, przeciwnie trważo?? jego obniża się jak po r?wni pochyżej.
Tak więc generalnie, jeśli mamy równopoukładane pod sufitem i chcemy jeździć szybko co najmniej jak samochodem, a na samochód z różnych wzgl?d?w nas nie staż, to kupujemy ścigacz będą motocykl szosowy o pojemności powyżej 150 ccm z silnikiem chłodzonym cieczą.

Po drugie:

Bywa też tak ,że użytkownik skutera zapomni o obsąudze codziennej , zapomni też o okresowej co jeden tysięc km i nie uzupe?nieni oleju, albo uzupełni olej ale zanieczy?ci go np. piaskiem, zatykając tym samym smarowanie- bez smarowania daleko wtedy nie pojedzie.

Po trzecie:

Filtr powietrza typu gąbkowego, nieczyszczony co 500 km kurczłc się stwarza szczeliny dla przep?ywu powietrza z drobinami piasku, który skutkują zatarciem cylindra.

Po czwarte:

Bywają benzyny pochodzenia wiadomego ale nie wiadomego składu, w których trudno doszukiwałby się zapachu benzyny i temperatury jakie powstają przy ich spalaniu w cylindrze silnika bywają tak wysokie że stapiają denka aluminiowych tłok?w w rezultacie zacierając cylinder.

fajne ale dla nowicjuszy …