Honda Lead 50 – zatarty silnik i co dalej?

Szanowni koledzy,

Jestem szczęśliwym posiadaczem Hondy AF01 '85 z silnikiem 50cc. Kilka dni temu awarii uległ jednak silnik – wykazał dość typowe objawy – lekko strzyknął, zwolnił, zgasł, nie zapala, kopka najwyraźniej nie stawia oporu, czyli najprawdopodobniej wciągnęło pierścienie i kompresja spadła do zera. Nie był jeszcze otwierany, ale przyjmuję najmniej optymistyczną wersję, że zarówno tłok jak i cylinder zostały zatarte i nadają się do wymiany. Już wcześniej zresztą nie były one w najlepszym stanie – kompresja obniżona była o 30% względem normy, osiągi były mierne, a spalanie dość wysokie (jakieś 5l/100km).

Zaprzyjaźniony serwis najpierw zaproponował szlif + tłok o powiększonej średnicy, ale wiadomo, że przy takim pierdzidełku, do którego części jest w bród, jest to wyjątkowo nieekonomiczne rozwiązanie. Następną propozycją jest oryginalny zestaw z Hondy, jego koszt jest również dość wysoki: 872,90zł. Rozumiem, że po takim potraktowaniu skuter mógłby jeździć kolejne 30lat, ale mimo wszystko jest to nadal koszt trudny do zaakceptowania. Tu następuje moje pytanie do doświadczonych kolegów: jakie wyjście z takiej sytuacji będzie najrozsądniejsze?

Wiem, że nowe, Tajwańskie komplety można kupić już za 80zł – czy coś takiego ma najmniejszy sens? Sklepy piszą o nich w superlatywach i dają gwarancje, ale słyszałem opinie, że potrafią zatrzeć się zaraz po złożeniu w całość. Może lepiej kupić coś nieco droższego, np. jakiegoś Airsala alu za 300zł? A może najlepiej poszukać jakichś silników Hondy na szrocie, z tym, że to może być loteria…

Zastanawiam się też czy nie wykorzystać tej okazji, aby zwiększyć nieco pojemność bydlaczka do 80 lub 125cm. Czy ktoś dysponuje może rzetelnymi informacjami, które komponenty konstrukcji muszą zostać wymienione w przypadku takiej zamiany? Doświadczenie w tej materii będzie niewątpliwie bardzo cenne.

Z góry bardzo dziękuję za pomoc. Jeśli potrzeba będzie jakichś dodatkowych informacji czy specyfikacji to chętnie dopowiem.

Pozdrawiam,
— Iwo

nie kupuj alu, kup porządny sensowny żeliwny cylinder
co do zwiększenia pojemności - 85 rocznik to już dużo lat na karku. Łożyska wału i uszczelniacze to zestaw minimum.

Cześć,

Dzięki za odpowiedź. Możesz podać jakieś przykłady sensownych cylindrów? Poniżej wstępne wyniki wyszukiwania z gugla.

http://gmoto.pl/cylinder-honda-gs7,63292.html
http://www.sklepmotocyklowy.pl/pl/produkt,15881,cylinder-kompletny.html
https://motor-x.pl/cylinder-zeliwny-honda-lead-af01-40-mm-,p.html

Sklepów jest zatrzęsienie – czy któryś jest zdecydowanie bardziej godny polecenia / ma najlepsze ceny / największy wybór / pracownicy służą dobrą radą?

Będę wdzięczny za kolejne opinie. Dzięki!
— I.

nr1 jest do nowszego typu,polecam nr3 w xmotor mają też zestaw 60cm za 210zl a jeżeli jesteś dojrzały gość i cierpliwy w docieraniu to airsal w nikasilu
http://allegro.pl/cylinder-airsal-nicasil-honda-lead-nh50-af01-46mm-i4513348556.html
http://allegro.pl/cylinder-zeliwny-honda-lead-af01-44-mm-i4545588120.html
http://allegro.pl/cylinder-zeliwny-honda-lead-af01-40-mm-i4545589420.html

Jak weźmiesz chiński kit do Hondy to zapomnij o długich latach użytkowania.
Proponuje minimum Power Force - Tajwański cylinder, dość dobrej jakości. Jeżdżę na nim, i wszystko gra w przeciwieństwu do naraku, w którym po 5000 km wypadło samo z siebie zabezpieczenie sworznia.
Airsal też dobra firma, którą wszyscy zachwalają.
Do nowego zestawu pamiętaj nad dobrym olejem, np. pełny syntetyk. Co do większego cylindra to jeżeli otwór w karterze pozwala na to, a rynek umożliwia zakup takiego to bierz. Pamiętaj jednak, że to zabawa pociągająca za sobą inne części, i spor regulacji wszelkiej maści.
A może idź na całość i kup cylek Polini, lub Malossi? Są to jedne z lepszych firm, ba najlepsze, i najdroższe. Długo pojeździsz jak wszystko dobrze będzie zrobione włącznie z regulacjami, chłodzeniem, i smarowaniem. Jednak ból dupy po zatarciu takiego cylka będzie dość spory.

Jeszcze raz dzięki za odpowiedzi.

Rozumiem, że chińskie cylindry to produkty w cenach jak tu:

http://allegro.pl/cylinder-honda-dio-vision-lead-af18-28-50ccm-i4561823572.html
http://allegro.pl/cylinder-honda-dio-vision-tact-lead-kymco-sym-i4533645471.html
http://allegro.pl/tuning-cylinder-tlok-90-cm3-honda-lead-dio-vision-i4540032937.html

i tych należy się wystrzegać?

Zastanawiam się nad 90cc Power Force, ale też nie mam pewności czy będzie pasować i czy taki swap ma sens? http://allegro.pl/cylinder-honda-dio-90-lead-tact-af16-18-24-28-36-i4546245155.html Naturalnie przy naprawie postaram się też wymianę łożysk, uszczelek itp.

Widzę, że cylindry alu mają zwolenników i przeciwników, jedni odradzają inni mówią, że najlepsze. Nie mam ambicji żeby skuter jeździł kolejne 30lat, więc nie będę raczej inwestował w najlepsze/najdroższe cylindry.

Znalazłem też jakieś oferty na części szrotowe, ale tu chyba trudno ocenić ich przydatność:
http://olx.pl/oferta/cylinder-50-honda-lead-CID5-ID4D4fT.html
http://olx.pl/oferta/silnik-honda-lead-50-CID5-ID6Kq95.html
http://olx.pl/oferta/sprzedam-czesci-do-hondy-lead-gazniki-silniki-plastyki-CID5-ID2cTDZ.html
http://olx.pl/oferta/czesci-peugeot-sc-metropolis-honda-lead-gaznik-silnik-kanapa-itp-CID5-ID3K76z.html

Pogoda jest jeszcze na tyle zachęcająca, że chciałbym możliwie szybko załatwić tę sprawę… :)

Dziękuję i pozdrawiam!

powiem ci tak jak masz trochę czasu kup tłok i zanieś sam do szlifu (70-90zł od dziury z honowaniem) bo takiej jakości cylindra jak z tamtych czasów już nie kupisz a tłok może być meteor dam ci link bo na serwisie włożą ci jakiegoś chińskiego h,ja za 20zl a powiedzą że git oryginał i oczywiście za taki skasują.w linku roz. 42 ale on ma wszystkie od 1 szlifu w górę
http://allegro.pl/tlok-meteor-honda-lead-camino-sh-42-00-pc1246200-i4561652203.html

Witam ponownie!

Trochę czasu minęło, ale zabrałem się wreszcie za tego jegomościa. Oto pierwszy wynik oględzin: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t35.0-12/10259026_10203146181209070_499191487219794770_o.jpg?oh=877860291691a77358d4e1c856df914d&oe=5514BC24&__gda__=1427422383_6a4921f8059de594dcc73e17ceb2da62
Wydaje się, że ze sworznia spadł jeden z klipsów i przeorał tłok i cylinder. Szkoda. Cała reszta jest w niezłym stanie, również łożyska, więc na tę chwilę planuję zakup nowego kompletu i jak najszybszą naprawę. W tym miejscu mam ponownie prośbę o jakąś szybką weryfikację co ma największy sens. Zdecydowałem się, że założę ciut większy cylinder, 80-90cc, z segmentu ekonomicznego i zobaczymy co będzie. Oto kandydaci:

http://allegro.pl/cylinder-tlok-zestaw-honda-lead-90-nh90-tuning-hit-i5144145774.html (90cc, tanio i w Warszawie, więc ewentualne o ewentualne porady, reklamacje i narzekania będzie łatwiej)

Wydaje mi się, że to to samo co następujące:

http://allegro.pl/honda-lead-bali-vision-cylinder-4t-90ccm3-48mm-i5135320477.html
http://allegro.pl/cylinder-wm-do-honda-lead-90-48mm-i5173454286.html
http://allegro.pl/cylinder-z-tlokiem-48mm-honda-lead-90-i5044206720.html

Czyli komplet o symbolu AY3107 sprowadzany przez firmę WM Motor / Wilmat? Pewnie z Chin?

http://allegro.pl/cylinder-80-ccm-kpl-tlok-glowica-honda-dio-lead-zx-i5129897008.html (oryginał? czy to możliwe?)
http://allegro.pl/cylinder-honda-dio-90-lead-tact-af16-18-24-28-36-i5114000286.html (polecany tu wcześniej, a sporo droższy, nawet od oryginału? warto?)

Niestety dopiero teraz zreflektowałem się, że te większe komplety mają średnicę sworznia 12mm, a w moim silniku jest 10. ): Można by zmienić korbowód, ale to już chyba za dużo dłubania.

Wobec tego pozostaje wybrać któryś z zestawów 50cc:

http://allegro.pl/ir-cylinder-kompletny-honda-nh-50-lead-82-01-i5149689517.html
http://allegro.pl/nowy-cylinder-tlok-honda-sh-sh50-vision-lead-50-i5185577997.html
http://allegro.pl/cylinder-honda-nh-50-sh-sgx-sky-lead-50-nowy-i5202234199.html
http://allegro.pl/cylinder-wm-40-00-do-honda-lead-50-kpl-i5173454303.html
(Nie wiem czy to nie wszystko znów to samo, z WM?)
http://allegro.pl/cylinder-honda-lead-af01-lead-nh-50-i5128826880.html (Power Force)

Są też powiększone (60cc) zestawy Power Force:
http://allegro.pl/cylinder-zeliwny-power-force-honda-lead-af01-44-mm-i5134217092.html
http://allegro.pl/cylinder-zeliwny-honda-lead-af01-44-mm-i5152528684.html (tu sporo taniej, ale muszę się upewnić, że sworzeń 10mm)
Pytanie tylko czy głowica będzie tu pasowała od 50cc, bo nie ma jej chyba w zestawie?

Dzięki za miłe słowa i modły.
— Iwo

Ja bym kupił taki staruszce się należy:)
http://shop.mieloch.pl/cylinder-kit-airsal-sport-70cc-honda-lead-sh-peugeot-sc-metropolis,pZ038834.bhtml

Rozważę, ale czy faktycznie jest tak jak opisane? Nie ma jakichś mankamentów cylindrów aluminiowych?

Najchętniej to kupiłbym cały silnik 125cc z osprzętem, albo nawet i kołem, ale gdzie tu coś takiego dostać w dobrym stanie…

Ze swapem nie kombinuj,a cylindry alu w nicasilu są najlepsze tylko trzeba mieć glowę na karku przy docieraniu na pierwszych 500km.

Chyba skuszę się na to amelinium, tylko trudno dostać to w Warszawie.

Czemu odradzasz swap?

bo reszta nadwozia 50 nie jest przystosowane konstrukcyjnie do 125.I w 80% takich kombinacji i tak trzeba remontować 125 jest to nie opłacalne,niebezpieczne da użytkownika i nie legalne.
czymś takim też można jeździć tylko jak długo?
http://olx.pl/oferta/motorynka-z-silnikiem-jawy-350-tuning-mozliwa-zamiana-CID5-ID8VIGN.html#bf5a9088c6