Czy można zastosować pompę RSC 19 od dwóch zacisków do jednego zacisku?

Hej,
potrzebuję dobrego hamulca do trajki elektrycznej dużej mocy.
Chciałbym zastosować pompę BREMBO RSC 19 z zaciskiem STAGE 6 R/T i tarczą 280 mm.

Na stronie dystrybutora
https://www.brembo.com/pl/motocykle/dla-sportu/pompy-główne
czytamy:
“Promieniowa pompa hamulcowa BREMBO RCS jest dostępna w dwóch różnych wersjach: 19 i 15.
Te liczby określają średnicę tłoczka i definiują poszczególne zastosowania dla każdej wersji.
Pompa 19 RCS musi być używana z systemem podwójnej tarczy z 4-tłoczkowymi stałymi zaciskami,
natomiast pompa 15 RCS może być instalowana w systemie pojedynczej lub podwójnej tarczy z 4-tłoczkowymi pływającymi zaciskami.”

Mam pytanie czy można zastosować pompę RSC 19 do sterowania jednym zaciskiem (tarczą)?
Jakie skutki ma zastosowanie tej pompy do jednego zacisku?
Czym różni się “czterotłoczkowy stały zacisk” od “czterotłoczkowego pływajacego zacisku”?
Czy pompa BREMBO RSC 19 może sterować pojedynczym zaciskiem STAGE 6 R/T?
Pozdrawiam
Krzysztof

chodzi o to że pompa do 4 tłoczków ma znacznie wiekszą wydajność bo przy małym ruchu dźwigni przepompuje na tyle dużo płynu że przemieści aż 4 tłoczki.
Wiec jeżeli założysz to 1 lub 2 tłoczków lub o mniejszej średnicy to “dozowalność” hamowania może być znikoma - tzn każdy minimalny ruch “skuteczny” dźwigni spowoduje zablokowanie kół… no a w każdym razie zadziałanie hamulca na 100%.
Tak żeby zobrazować możliwość kontrolowania tego - to jakbyś próbował szybko nalać 1/3 szklanki z czajnika a potem z wielkiego wiadra. Jest różnica w łatwości wykonaniu tego zadania.

Na tej pompie niby jest regulacja wydajności… ale pytanie jest takie czy bedzie wystarczająca w twoim przypadku.

OK, rozumiem.
Dzięki za podpowiedź.
Ale czy zapis:
“Pompa 19 RCS musi być używana z systemem podwójnej tarczy z 4-tłoczkowymi stałymi zaciskami,
natomiast pompa 15 RCS może być instalowana w systemie pojedynczej lub podwójnej tarczy z 4-tłoczkowymi pływającymi zaciskami.”
należy rozumieć,
NIE - że: 19 RCS - NIE WOLNO stosować do pojedynczej lub podwójnej tarczy z 4-tłoczkowymi pływającymi (i pewnie stałymi) zaciskami
TYLKO, że akurat: 15 RCS - NIE POWINNO SIĘ (a dokładniej) NIE WOLNO (w sensie nie można) stosować do podwójnej tarczy z 4-tłoczkowymi stałymi zaciskami?
bo jeśli dobrze zrozumiałem pompa 15 RCS “nie napędzi” podwójnej tarczy (dwóch zacisków) z czterema tłoczkami?

Czy dobrze rozumiem:
Pompa 15 RCS zastosowana do podwójnych zacisków i do tego czterotłoczkowych zaskutkuje bardzo słabym hamowaniem (lub w ogóle jego brakiem),
nawet po całkowitym dociśnięciu klamki, a z kolei
pompa 19 RCS zastosowana do pojedynczego zacisku może spowodować zbyt gwałtowną (skokową - bez tzw modulacji) reakcję hamulca?

A jak wygląda siła potrzebna do hamowania w obu przypadkach?

W moim przypadku trajka ma masę ok. 120 kg z bagażem + ok. 60 kg dziewczyna, która nią kieruje - czyli masa całkowita ok. 180 kg.
Ze względu na rozkład mas (nisko środek ciężkości, przesunięty bardzo w tył) + geometria trajki zupełnie nie grozi efekt OTB, czyli przerzucenia kierującej przez przednie koło - co może się zdarzyć gdy zastosuje się zbyt gwałtownie reagujący hamulec w rowerze lub motorze.
Z kolei siła w dłoni dziewczyny nie jest porównywalna z “męskim” hamowaniem na dużych i szybkich maszynach moto.

Czy z powyższych powodów, (być może?) mógłbym zastosować właśnie pompę 19 RCS do tej konstrukcji do jednego zacisku czterotłoczkowego,
i w tym konkretnym przypadku spowoduje to - nie negatywny efekt zbyt ostrego działania hamulca - a właśnie efekt silnego hamulca

  • w połączeniu z dość delikatnym jego naciskaniem przez dziewczynę, bo przerzucenie konstrukcji przez przednie koło z przyczyn konstrukcyjnych zupełnie tutaj nie grozi.

“Upieram się” przy tej pompie, bo jej wersja z dodatkową regulacją trybu pracy (model BREMBO RCS 19 CORSA CORTA - daje trzy dodatkowe ustawienia modulacji hamowania) jest dostępna np. na Allegro, a ze względu bezpieczeństwo i niezawodność nie chcę używać najtańszych chińskich elementów układu hamulcowego.
Ten model wydaje mi się odpowiedni i ma szansę dobrze zafunkcjonować w mojej konstrukcji.
Chyba, że zaproponowałbyć? (lub kto inny) jakąś inną firmową pompę, która może się sprawdzić.

Poszukuję także dobrego niedrogiego zacisku do tej pompy (fabrycznie nowego).
Z tym także jest problem, bo albo są chińskie za kilkadziesiąt zł albo używki a potem firmowe za kilka tysięcy - raczej do dużych maszyn.
Z tego, co się zorientowałem - najlepszy byłby zacisk do motocykla 125 cm3.
Czy są gdzieś dostępne takie firmowe zaciski w cenie do ok. 1000 zł?
Musiałby to być zacisk na koło przednie, do tarczy po lewej stronie. Typ motocykla dowolny - bo i tak muszę dorobić adapter.
I do zacisku jeszcze potrzebowałbym tarczę o grubości chyba 4 mm (bo takie są z tego co wiem stosowane w motocyklach 125 cm3)
o średnicy 260 mm a nawet 280 mm (ze względu na konstrukcję silnika w kole).
Wymiar poziomy zacisku w osi od środka tarczy do brzegu zacisku po jego prawej stronie - czyli po stronie koła
musiałby być maksymalnie 25 mm (dla tarczy 280 mm) lub 20 mm (dla tarczy 260 mm).
Czy mógłbyś zasugerować (lub ktoś inny) - gdzie mógłbym poszukać takiego zacisku? Linki mile widziane :slight_smile:

Z góry bardzo dziekuję za pomoc :slight_smile:
K.

nie ma doświadczenia z tą pompą i jej możliwościami. może email lub telefon do dystrybutora by ci cos rozjaśnił?

Hmmm… zauważyłem, że handlowcy, szczególnie w sklepach internetowych to dyletanci i zachowują się jakby im ktoś przeszkadzał, gdy zadaje bardziej wnikliwe pytania odnośnie produktów z oferty czy w przypadku prośby o poradę :frowning:
Takie podejście spotkało mnie np. w sklepie www.mieloch.pl
Stąd moje pytanie na forum.
Mam nadzieję, że tutaj goszczą prawdziwi fani sprzętu motocyklowego i pomogą mi w rozwiązaniu problemów technicznych, które napotkałem.
Jeśli ktoś może mi pomóc, czy doradzić - proszę o kontakt :slight_smile:
Pzw
K.