Niech, ktoś wreszcie wyjaśni porządnie jak wyregulować ten gazior.
1) Skuter nie schodzi z obrotów (sprawdzane na różnych dyszach od 85 do 120) - jadę i gdy zatrzymuję się to jeszcze przez kilka sekund obroty są podwyższone aż w końcu zejdzie do jałowych, które ustawiłem.
2) Regulacja iglicy też nic nie daje.
3) Regulacja śrubką mieszanki i obrotów też nic nie daje
Dlaczego jest tak, że wykręcając śrubkę mieszanki obroty spadają, a wkręcając rosną (we wcześniejszych gaźnikach PHVA / PHVB było odwrotnie - jak wykręcałem to rosły a jak wkręcałem to spadały, aż zgasł)?! Ten gaźnik reaguje jakoś zupełnie inaczej...
Mój set:
Aprilia SR 50 Motard / 2014 (silnik Piaggio AC)
Aktualnie tak to wygląda:
- cylinder Polini for Race 70cc (AC) - wydech Arrow Extreme - gaźnik Dellorto PHBG 19 Black Edition - filtr powietrza Polini Air Box - wariator Polini Hi-Speed - sprzęgło Polini 3G - dzwon Polini Speed Bell - rolki Polini 6,3 g - sprężyna centralna seryjna Piaggio (według forum 30-35 kg) - sprężynki sprzęgła Polini (zielone) - dysza 92 (seryjna z gaźnika) - Pasek Polini Kevlar
To nie chodzi o to w którą stronę kręcisz w tym gaźniku a w którą w tamtym tylko o to co się dzieje z mieszanką - ale to pewnie wiesz. Mam ten gaźnik w wersji Stage6 PHBG 19mm BLACK z ręcznym ssaniem, też na 70cc. Tylko ja go pudełkowo miałem w konfiguracji: dysza główna 75 a dysza wolnych 45. Twoja bardziej przypomina pudełkową konfiguracją gaźnika 21mm - dysza głowna 92-95 a dysza wolnych ~50. Masz też wydech który nie jest najlepiej dopasowany do tego cylindra - cylinder Polini for Race ma około 11KM przy blisko 11tys obr a wydech arrow extreme to niskoobrotówka - mocna na dole ale niskoobrotwa. Wolne schodzenie z obrotów to jest za bogata w paliwo mieszanka za mało powietrza. Tylko teraz musisz "wytropić" skąd to się bierze. Ten gaźnik ma 4 tryby pracy, przechodzi miedzy nimi płynnie ale każdy z tych trybów regulujesz innymi elementami. Jadąc od góry to jest tak: d) Tzw pełny gień - od na maxa odkręconej manetki to koło 75% pełnego otwarcia znaczenie ma zestaw dysza główna która jest otwarta na maxa+ filtr powietrza. W sumie wtedy ciągnie wszystkimi "przelotami" i dyszą od wolnych też coś tam pociąga ale to odsetek w całości. Tutaj znaczenie ma kolor świecy po 4-5 minutach pałowania oraz to czy przy max manecie przerywa (zalewa się wtedy benzyną - za duża dysza lub za słaby dolot) czy też robi buuuuuuuuu i słabiej ciągnie - wtedy to nadmiar powietrza (większa dysza albo przytkaj dolot) c) tzw high speed czyli od 75% do około 25% otwarcia znaczenie ma dysza główna oraz kształt iglicy i jej położenie (wyżej/niżej) regulujesz tym dostawę paliwe przez dyszą główną. Masz iglice o różnych kształtach - W7/W8/W9 b) przyśpieszenie - od 25% do 10-15% uchylenia przepustnicy paliwo i powietrze jest ciągnięte dyszą wolnych obrotów i "podcięciem" przepustnicy i odrobinę śrubą regulacji składu mieszanki (czyli ilości powietrza bo ona to reguluje) a) przepustnica zamknięta - tego pilnuje dysza wolnych obrotów i śruba regulacji składu mieszanki Jest jeszcze ssanie które ma swoją dysze i swoje kanały powietrzne. Musi być tak założone żeby jego zamknięcie naprawdę je zamykało. Ssanie jednak głównie dolewa paliwa (wzbogaca mieszankę). Oczywiście przerwa na świecy musi być prawidłowa do tego wszystkiego. . Musisz więc wymyślić czy ta zbyt bogata mieszanka na wolnych bierze się stąd że masz za dużą dysze główną i jak schodzi na wolne po jeździe pełnym ogniem to "zostaje" jeszcze nadmiar paliwa czy po prostu dysza wolnych jest za duża i ten nadmiar jest bo jest. Zobacz jak reaguje na ssanie (w PHBG masz ręczne) zobacz czy minimalne podniesienie ssania nie powoduje zalewania? ja u siebie ssania nie ruszałem i co prawda jest pomocne przy rozruchu w chłodne dni ale bardzo szybko zaczyna przeszkadzać i trzeba je wyłączyć a silnika 20-30 sek popilnować manetką bo bez ssania zgaśnie ale na ssaniu też zgaśnie. U mnie to fabrycznie zestrojone ssanie jest ewidentnie zbyt wydajne. też sie bujałem z tym strasznie ale pozbierałem do kupy kilka faktów. I tak - na dyszy 75 (fabrycznie) na dowolnej regulacji paliwa zawsze było za dużo i świeca nawet na max wykręconej śrubie mieszanki nie robiła sie za jasna. Chłopce jak złożyli ten silnik 1 raz to on jeździł po 80km/h na chińskim 12mm gaźniku z ciut wiekszą dyszą (zapałowali go ale to raczej efekt braku docierania niż złej/ubogiej mieszanki). Dopiero chwile potem ja sie uprałem żeby do tego cylindra dać większy gaźnik (lepsze chłodzenie i wydajność) ale wsadzili 19mm a nie 17mm i od chwili wadzenia 19mm zaczęła sie jazda z regulacją (no i spalanie w zasadzie od razu skoczyło z 4,5 na 6.x litrów). Pomogła dopiero zmiana z dyszy głównej z 75 na 70, i dużo powietrza (ale ty masz potencjał na dużo bo masz stożek - ja stożek polini zamieniłem na airboxa motoforce - podobna przepustowość a kilka razy cichszy) a myśle że i 65-68 nie było by głupim wyborem. też najpierw szukałem podobnych setupów i wszyscy ładowali dysze od 90 do 120 żeby jechać. też sobie nakupiłem dysz od 80 w górę co 5 i sie okazało że już na 80 zalewa go otwarcie manetki a jak jest super nagrzany to i na tej 75 objawy jak przy zalewaniu.
Dzięki serdeczne stary. Naprawdę respekt za tak obszerny wpis. Usiądę dzisiaj i przeanalizuję dokładnie to co napisałeś i zacznę działać. Jaki wydech byś polecił do tego setupu?
Założyłem dyszę 75 (taką mam najmniejszą) i jest poprawa. Schodzi dużo szybciej, ale to jeszcze nie to. Myślisz, żeby jeszcze mniejszą dać? Iglice mam na drugim rowku od góry.
ja mam dysze 70 i iglice na najwyższym (najbardziej opuszczona). Ale mam też cylinder o około 2KM słabszy. Tu nie ma reguł - trzeba dobrać to co działa. Bo to możesz zrobić wolne i niskie a zubożysz na samej górze i zapałujesz, Wszystko trzeba powoli i z głową. Są fajne przyrządy regulacyjne - świece Colortune https://www.youtube.com/watch?v=DbObVbaK-kw
tylko cena 200zł...
Ale skoro na 75 jest poprawa to wydaje sie że kierunek słuszny.