Zauwazylem ze jesli uzywa sie slowa skuter wiekszosc mysli o bzyku 50ccm . Skuterem na autostrade ? Wszystkie posty w tym temacie sa o 125 ccm i prawie jazdy B. Mam pytanie , na ktore nie moge nigdzie znalezc odpowiedzi. Konkretnie jak to jest z jazda skuterem 125ccm na autostradach po Europie z pelnymi uprawnieniami czyli prawo jazdy A. Chodzi mi o specyficzna pojemnosc 100 ccm , 125 ccm , 150ccm z wyszczegolnieniem 125. W Polsce wiem ze moge , we Wloszech jest ograniczenie stoi przy kazdych bramkach na autostrade i ... nie pamietam wartosci ale chyba dopuszcza sie wjazd na autostrade motocyklem 125 ccm zas skuterem jest chyba powyzej 200 lub 250 ccm. Wiem to poniewaz pracujac jako kierowca wiele razy odwiedzalem Wlochy i widzialem tablice informacyjne przed bramkami. Zanosze sie z zamiarem kupna jednosladu i przyszlymi wyprawami nim byc moze po calej Europie. Rozmyslam ze wzgledow finansowych zakup skutera stosunek jakosci , praktycznosci , WIEKU i CENY wskazuje na skutery. Motocykle z prawdziwego zdarzenia do tego markowe za pieniadze ktore zamierzam przeznaczyc sa niewiele mlodsze ode mnie a jesli juz sporo mlodsze to wymagaja powaznych nakladow finansowych. Wybor wiec padl na skutery 125 i 250. Ja mam pelne prawo jazdy ale zona nie , a wiem ze choc sie krytycznie odnosi do skuterow bedzie nim jezdzic. Tu mam dylemat i stad pytanie na temat jazdy 125ccm po autostradach poniewaz wiem ze w slonecznej Italii z takim malym silnikiem nie mozna jezdzic skuterem. Co w innych krajach?
we włoszech motorowery do 50cm i motocykle do 125cm faktycznie nie mogą brykać autostradami ale z tego co pamiętam to jest ewenement
Motocykle takie ze sprzeglem i biegami powyzej 125ccm a skutery z jeszcze wieksza pojemnoscia. Nie chodzi mi o motorowery czy mopedy jak to niektorzy nazywaja ale o klasyczne skutery jezeli chodzi o Wlochy to jest powyzej chyba 200 ccm jesli uda mi sie znalezc zdjecie to wrzuce na forum. Sadze ze moze tu chodzic o stosunek mocy do wagi ale to taka moje wyobrazenia. Pytanie jak to sie ma w innych krajach? Szczerze mowiac balansuje pomiedzy Yamaha Majesty 250 , Piaggio Xevo lub X 9 125 lub 250 , Honda PCX125 . Zalezy mi na jak najmlodszym w dobrym stanie Wiec chyba Majesty lub PCX pozosthaje jeszcze kwestia pojemnosci? Nadal dylemat...
do 50 jest to motorower a powyżej tego masz motocykle. Nie ma znaczenia czy 125 ma nadwozie typu skuter czy nie skuter. Kluczowa jest pojemność.
Wombat napisał:
do 50 jest to motorower a powyżej tego masz motocykle. Nie ma znaczenia czy 125 ma nadwozie typu skuter czy nie skuter. Kluczowa jest pojemność.
Wombat ma na myśli, że chodzi o nazewnictwo wynikające z kodeksu. Żeby to zrozumieć, wystarczy odrzucić nazewnictwo potoczne (tak samo jak potocznie "adidasy" mogą być marki Nike). W kodeksie są dwa główne pojęcia dotyczące jednośladów: motorower i motocykl. To co ma do 50cc,moc do 4kW i osiąga prędkość do 45km/h (wszystkie warunki muszą być spełnione jednocześnie) jest motorowerem. Czyli motorowerem w ujęciu kodeksowym są zarówno "skutery" i "biegówki" spełniające warunek pojemności, mocy i maksymalnej prędkości. Natomiast jeśli którykolwiek z warunków wcześniej wymienionych wykracza poza ograniczenia - pojazd staje się motocyklem. Czyli motocyklem jest pojazd o pojemności 50cc, mocy poniżej 4kW ale rozwijający prędkość powyżej 45km/h. Motocyklem jest też np. "skuter" o pojemności np. 100cc (i nawet gdyby miał prędkość ograniczoną do 45km/h to ze względu na pojemność 100cc jest motocyklem).
Reasumując, pojęcie "skuter" dotyczy rodzaju pojazdu w nazewnictwie potocznym, charakteryzującego się przekładnią automatyczną (niekoniecznie CVT) oraz konstrukcją "chowającą" silnik pod lub za kierowcą. Analogiczne nazewnictwo jest jak kombi czy sedan w samochodach.
Konkretnie jak w tytule 125ccm po europie na A. Nie chodzi mi o Polskie prawodawstwo i to czy to jest juz motocykl czy jeszcze motorower , lecz jak to wyglada w innych krajach. 125 ccm po autostradzie bo zwyklymi drogami bez problemu. Za przyklad podalem Wlochy , pracowalem jako kierowca bylem tam moze ze 150 - 200 razy przejezdzilem wzdluz i wszerz. Na kazdym wjezdzie na autostrade stoi tablica z ktorej wnioskowac mozna po symbolice ( motocykl i skuter , obydwa bardzo popularne) jakie pojemnosci moga jechac. Nie pamietam juz dzisiaj jakie pojemnosci ale z pewnoscia motocykl powyzej 125ccm a skuter jeszcze wiekszy silnik. Ciekaw jestem jak to sie ma w innych krajach jezeli chodzi o autostrady. Nie widywalem nigdy na autostradzie niczego poza duzymi motocyklami. Moze to po prostu wynika z faktu ze niewiele osob traktuje skuter jako srodek transportu na wieksze odleglosci z duza predkoscia. Czasem jakies maxi skutery owszem ale na autostradzie zdecydowana wiekszosc to motocykle z silnikami od 400 w gore