Ustawa przeszla a mnie trapi jedna rzecz. Mianowicie czy za dwa miesiace, bedzie mozna wymienic prawo jazdy ( ktore sie posiada od 3 lat) tak zeby byla w nim zawarta kat. A1. Dlaczego pytam... jesli ktos mieszka na terenach przygranicznych np. z niemcami nie bedzie mogl sie tam wybrac swoim motocyklem.
Przypomnę kolego, że przepisy te będą obowiążywać u nas w kraju. Jadąc do Niemiec nastaw się na przestrzeganie niemieckiego prawa i jeśli ono nie przewiduje jazdy motocyklami z kat. B to nic na to nie poradzisz. Do granicy, a dalej na piechotę.
Witam Ustawa przeszla a mnie trapi jedna rzecz. Mianowicie czy za dwa miesiace, bedzie mozna wymienic prawo jazdy ( ktore sie posiada od 3 lat) tak zeby byla w nim zawarta kat. A1. Dlaczego pytam... jesli ktos mieszka na terenach przygranicznych np. z niemcami nie bedzie mogl sie tam wybrac swoim motocyklem. Pozdrawiam
Nie, nie będzie można tego zrobić, ponieważ uchwalona poprawka obejmuje art. 6 ust. 3 ustawy o kierujących pojazdami, a ten dotyczy wyłącznie uprawnień obowiązujących na terenie RP.
Tego typu przywileje obowiązują tylko na terenie poszczególnych państw, które takie regulacje wprowadziły (np. Hiszpania, Włochy, Portugalia itd.). Nigdzie nie otrzyma się na ich podstawie kat. A1, która ma charakter międzynarodowy. Z tego, co się orientuję, to jedynie Szwajcaria daje możliwość otrzymania A1 bez egzaminu dla kierowców kat. B po przejściu obowiązkowego szkolenia.
Jakiś czas temu próbowałem weryfikować poniższy wpis z angielskiej Wikipedii, ale wszystko wskazuje na to, że podaje prawdziwe informacje i podkreśla, że uprawnienia te dotyczą tylko tych krajów (podkreśliłem celowo wielkimi literami). Zapewne niedługo dopisze się do nich najprawdopodobniej jeszcze Polskę.
"B licence holders in Czech Republic (only motorcycles with automatic transmission), Italy, Latvia, Slovakia (after two years and only motorcycles with automatic transmission), Spain (after three years), Portugal (after two years) and Belgium (only with a Belgian Driving Licence, after two years) are allowed to drive motorcycles not exceeding 125cc WITHIN THE RESPECTIVE COUNTRIES. In Austria (after five years, training of 6 hours), France (7 hours) and the United Kingdom (Compulsory Basic Training), a practical training without exam is needed for B licence holders."
Takie rozwiązanie jako niezależne od kat. A1 jest zgodne z unijną dyrektywą dotyczącą praw jazdy z 2006 r. :
"W odniesieniu do kierowania pojazdami na własnym terytorium państwa członkowskie mogą przyznać następującą równoważność kategorii: a) prawo jazdy kategorii B uprawniające do kierowania motocyklami trzykołowymi uprawnia do kierowania motocyklami trzykołowymi o mocy ponad 15 kW, o ile posiadacz prawa jazdy kategorii B ma co najmniej 21 lat; b) prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania motocyklami kategorii A1. W związku z tym, że niniejszy ustęp zachowuje ważność tylko na terytoriach państw członkowskich, nie zamieszczają one na prawie jazdy adnotacji o uprawnieniach do kierowania tymi pojazdami."
http://www.nzzk.nw.pl/pdf/L40320061230PL.pdf
I tyle w tym temacie. Ciekawe, czy dadzą jeszcze kiedyś uprawnienia na trójkołówki ponad 15 kW, bo jak widać też jest to możliwe.